Jag är förvisso en kreditkortsnörd, men jag hade aldrig kunnat resa i princip gratis i businessklass med min fru och föräldrar i nästan 10 år om det inte hade varit för kreditkorten. Jag är enormt glad över vilka möjligheter vårt AmEx har gett oss; att resa i business med Swiss Air till USA är inte direkt gratis om du betalar resorna med pengar.
Vi har flera hundra tusen i kredit på vårt AmEx men det betyder ju inte att vi maxar krediten ”bara för att”. Om man gör det, då borde man kanske söka hjälp för impulsproblematik istället.
Det här är ju rent ut sagt fucked up att ett elbolag kan hålla en reservation upp till 30 dagar och debitera laddkostnaden utöver är ju på gränsen till kriminellt men man har ju (läst igenom noga) och godkänt villkoren när man installerade appen
Man undrar ju (@elmacken har gjort sitt bästa för att förklara) varför det inte kan fungera som när man tankar fossilt på kort då kan man i princip se i realtid hur reservationen försvinner när debiteringen för inköpt drivmedel debiteras kortet Det går över mitt förnuft och förstånd
Jag har sen många år tillbaka ett dedikerat “drivedelsbetalkort” från min bank sen kortbetalning blev normen på Mackarna ville jag inte binda mig till ett bolag så ett debitkort från min bank blev bästa lösningen det var mest för att hålla ordning på hur mycket diesel och bensin vi tankade Jag har 10.000 på kortet och när det börjar komma ner runt tusenlappen fyller jag på igen Nu när jag även börjat använda det för laddning har jag inte reflekterat över att det läggs ganska ansenliga reservationer för el men eftersom vi inte tankar diesel men desto mer 98 oktan framförallt den här sommaren så har oftast reservationerna varit borta när jag kollat saldo på kortet som jag inte gör lika ofta längre
Jag laddar uteslutande på laddare med kortbetalning Jag hade även ett Ionity kort under dom fyra år jag hade unlimited laddning där men när det gick ut i påskas tog jag bort kopplingen så nu har jag bara mitt VW We-Charge kopplat som nödlösning Inga abbonemang taggar eller annat och jag har ännu inte blivit strandad vare sig i Sverige eller resten av Europa
Säger som min gode vän Ove Åkerman “hur svårt ska det vara?”
Jag sätter inte upp det på ett konto, jag låter det sväva i ingenmansland med hjälp av ett kreditkort. Den enda skulden som blir kvar blir den faktiska laddningskostnaden som jag sedan reglerar mot mitt bilkonto.
Samma skydd kan man ha från sitt försäkringsbolag för långt under 6K om året Jag släppte mitt AMEX för några år sedan då det allt oftare blev “Vi tar inte AMEX” när man skulle betala speciellt i vårt andra hemland Italien Visst fancy butiker i storstäder flotta hotel och restauranger tar det men ute på landet inte så mycket
Är gift med en som jobbat i bank & försäkring i över 40år som har järnkoll på does and donts I ekonomin därför kan vi nu leva gott på ålderns höst med minimala fasta kostnader
Jag laddar på Ionity. Reservation på 500kr varje gång med det släpps nästan direkt laddningen är klar. Jag använder dock ett Eurocard. Jag får ett pling när något händer på kontot. Jag har inte provat med Debit kort dock.