Reservation på kontokort vid laddning

Varför är det sånt elände med dessa reservationer som görs på kontot när man snabbladdar? När jag tankar på en bensinmack är det ju aldrig ett problem; har jag 218 kr på kontot kan jag tanka för 218kr och sekunden efter att jag har tankat klart för 18kr finns mina kvarvarande 200kr tillgängliga.

Men inte när man skall tanka el som ju är betydligt billigare. Nu har jag precis varit på en lite längre körning och i morgon skall jag iväg på en ännu längre körning. Just nu ligger jag ute med 1600kr i reservationer och i morgon kommer det att öka på med säkert 1500kr. Jag kör långt med släp och laddar ofta. Och skulle jag ha mindre än 500kr - av nyss nämnda skäl - så kommer jag inte längre

Varför är det här ett problem?

Nej, jag skall inte behöva använda kreditkort.

1 gillning

Jag undrar också varför det är ett problem.

Men, jag upplever problemet mindre där man kan betala med kort direkt som på bensinmackar.

Reserverationen skall försvinna direkt även på laddning men ibland tar det längre tid.

Berätta mer om var du laddar och hur du sätter igång laddningen (blippa kort, blippa tagg, via app etc)

Det här känns som något som du Peter kanske kan gräva lite i. Det kan uppenbarligen vara ett problem för den som behöver ladda många gånger under kort tid.

Är det laddoperatören eller banken som inte släpper reservationen? Är det skillnad ifall man använder operatörens egen app eller går via roaming? Skiljer det sig mellan olika operatörer? Mellan olika banker? Det känns svårt att genomskåda vad som sker bakom kulisserna.

Operatörerna hänvisar till banken – de använder ju alltid en extern tjänst för det där så de kan nog göra väldigt lite själva.

Vid turen i Norge betalade jag alla laddningar med bankkort (debit), antingen plast eller via kortet i telefonen. Alla ställen reserverade mellan 400 och 600kr och det tog typiskt några dagar innan pengarna var tillbaka, men jag hade inte exakt koll då jag förberett mig med extra likviditet inför den resan och hade annat fokus. Jag tror att alla laddstationerna var från olika kedjor.

I Sverige tog jag ett abonnemang hos Ionity då jag dels skall besöka södra landsänden och sedan göra en sväng till Finland inom två veckor men lustigt nog är det samma där (vilket gjorde mig lite upprörd) - vid varje laddning reserverar Ionity 500 nya kronor utan att ha släppt de gamla. Och på en E.on-mack i Skåne reserverades 600kr utan att ens säga till. Den sistnämnda släpptes nu inom 24 timmar, men den sista Ionity släpar än.

Läser man det finstilta hos Ionity står det att de skall reglera reserveringen inom 28 dagar (!) men, säger de, oftast sker det inom 5 dagar. Jag trodde först att jag läst fel. Borde det inte ha stått ”sekunder”???

Det här är ju som känt inte en nyhet, det funkar ju på bensinmacken utan problem med samma kort.

Så, varför?

Ps. Jag som kör släp ställde mig på en lastbilsladdare en gång. Den skulle reservera 2000kr för att ens få ladda en kilowatt. Eftersom jag inte hade 2000kr vid det tillfället fick jag åka vidare. Ds.

1 gillning

Så här fungerar kortsystemet och hur man har applicerat för att kunna snabbladda med bankkort.

Vissa terminaler (t.ex. bensinstationer) skickar en “final authorization” direkt efter att slutbeloppet är känt.
Kortnätverket (Mastercard/Visa) skickar då meddelandet i samma “session” som reservationen → banken kan matcha och uppdatera omedelbart.
För att det ska gå direkt krävs att:

1. Handlarens betalterminal stöder ”real-time clearing”
  2. Kortinlösaren (acquirer) har direktkanal till Mastercard/Visa
  3. Din bank visar transaktioner direkt när de är bekräftade (många gör det bara vid nästa batchkörning, även om de fått datan).

Varför det ofta tar längre tid vid snabbladdning?

De flesta laddoperatörer (även om de skickar slutbelopp direkt) använder först en pre-authorization som släpps och sen en separat settlement.
Mastercard behandlar dessa som två separata steg i sina system.
Banken behöver köra en matchning för att frigöra reservationen och visa rätt belopp, ofta görs detta i nattlig batch.
Även om operatören trycker ut slutbeloppet efter 1 sekund, ser du det ändå inte förrän banken gjort sitt nästa uppdateringskörning.

Det kan synas direkt om hela kedjan från operatör → kortinlösare → Mastercard → bank är konfigurerad för omedelbar clearing (dyrare lösning för operatör).
Men snabbladdningsbranschen använder nästan alltid en standardprocess som går via batch-clearing därför tar det 1–2 dagar i de flesta fall.

En fördel med detta system för operatör är att man faktiskt också kan göra en settlement på högre belopp än pre-authorization förutsatt att täckning finns, det händer ibland med fordon som har stora batterier och kör från 0-100%, finns inte täckning blir det en fall-back på samma belopp som pre-authorization.
Hade en ”olycka” under 2024 där en felaktig firmware i laddaren orsakade en settlement över 200k SEK, men det löste sig till slut.

Min uppfattning är också att om snabbladdningen går snabbt under 3min från pre-authorization till färdigt settlement så kan det råka hanteras inom samma session hos Mastercard/Visa och då även synas direkt när man snabbladdar dock som en reservation men på korrekt belopp direkt, inte helt säker, bara en magkänsla

10 gillningar

Mycket bra och intressant information! Tack!

Helt klart är den tekniska ”varför”-frågan besvarad.

Då återstår bara frågan om varför en laddoperatör FÅR göra att det tar längre än 1 sekund. Jag ser omedelbart att detta är något som troligen behöver lösas politiskt ända upp på EU-nivå.

På sikt kommer konsumentmakten att tvinga fram snabbhet, när Mikael som jobbar som städare köpt sin gamla trötta väl begagnade elbil för 25000kr och inte har råd att ligga ute med 1500kr för att hälsa på sin gamla farmor, kommer en förändring att ske, men det tar nog för länge.

Skall jag som använder debitkort vara bank och ”låna ut” pengar till operatören för att åka på resa är ränta det minsta jag vill kräva. (Operatören kommer att hävda att denne inte har lånat pengarna, men kan inte jag använda mina egna pengar så…)

1 gillning

Enligt min inlösande bank är bortre tidsgräns för en komplett transaktion eller retur max 30 dagar, därefter kommer banksystemet tvinga en åtgärd. Detta gäller globalt alltså utanför EU:s gränser för banker anslutna till Mastercard/VISA som driftar debit-kort.

En annan viktig detalj är att din reservation är inte “utlånad” till operatör under tiden, operatören får inte tillgång till några pengar förrän ca 1-2 dagar efter att settlement har gått genom. Det är alltså banksystemet så “lånar” dina pengar räntefritt samt operatörens intäkt ungefär lika länge. Vi kan tycka saker om det, men det är så det fungerar.

2 gillningar

Ja det är den förklaring jag också fått i andra fall där det hanteras på samma sätt. Trögheten i bankernas hantering är svårt att göra nåt åt tyvärr!

1 gillning

Enklaste lösningen på det här ur ett konsumentperspektiv är att skaffa ett kostnadsfritt kreditkort (t.ex. Ziklo). Om man betalar räkningen i tid så kostar det inget alls. Dessutom får man kickback som man kan använda till gratis laddning.

Det är också perfekt att använda ett sådant kort till alla p-appar så slipper man stöka ner sitt vanliga konto med en massa små-transaktioner som gör översikten svår.

4 gillningar

Det är kanske den enklaste lösningen, men min poäng är att jag inte vill använda kreditkort och att det besvisligen redan är löst hos samtliga bensinstationer -inklusive det faktum att jag kan köpa bensin även om jag bara har en 100-lapp på kontot, tanka för 50kr och sedan köpa en kaffe för 49kr.

Jag ser inga problem för EU/Sverige att ställa kravet (problemet är ju tekniskt redan löst), svårare frågor har ju tröskats igenom. Men det tar ju naturligtvis väääääääldigt lång tid att mala igenom. Jag tror det är dags att trakassera min favoritpolitiker med en påringning igen…

1 gillning

Självklart ska man alltid gå till källan med problemet, och kreditkort är inte lösningen men en genväg för stunden så man inte behöver lägga energi på att tampas med konsekvensen av problemet. Det frigör mer tid till att trakassera sin favoritpolitiker. :slight_smile:

1 gillning

På vilket sätt löser kreditkortet detta problem? Har ett Mastercard med 20000 kr i kredit ( räcker vanligtvis) och ibland ligger jag farligt nära gränsen och har fått byta till debitkort för att det ska fungera. Är då laddaren trasig/felaktig eller det av annan anledning inte går att starta så har jag råkat ut för 2x500kr reservering, otroligt enerverande! Funderar allvarligt på att klippa mitt kreditkort, har väldigt svårt att se syftet med det, förutom att det är gratis till skillnad från många andra kreditkort. Räkningarna ska ju betalas i alla fall så krediten skiter jag i, gör livet bara krångligt.

1 gillning

Jag kan inte svara för andra operatörer men hos mig om din start av laddning misslyckas avbryts reservation omedelbart och återförs direkt eftersom det blir alltid inom samma session hos Mastercard/Visa pga väldigt kort tid från ”pre-authorization till ”reversal” status.
Det som du beskriver med flera reservationer pga misslyckad start bör inte kunna hända.

1 gillning

Kreditkort låter dig leva över dina tillgångar (vilket i detta fallet är behovet att täcka en tillfällig reservation).

Lustigt då att Ionity skamlöst skriver i sin FAQ att man kan råka ut för upprepade reservationer om något strular med att starta laddningen. Tyvärr lyckas jag inte hitta länken till FAQn igen.

Du har säkert rätt, det beror på hur man hanterar reservationer i sitt back-end system om laddningen inte startar. Här har min leverantör automatiskt frisläppning inom en viss tid eller om kunden initierar en ny betalning på samma ladduttag frisläpps den gamla omedelbart oavsett tidsfönster.

Men nu är vi inne på andra saker som inte har med banksystemet att göra.

Man ska inte leva över sina tillgångar för löpande utgifter. Kreditkorten är skapade för ökad konsumtion. Använder endast kortet för familjeangelägenheter när jag och min fru delar på kostnaden men egentligen är det lättare att jag flyttar pengar från gemensamt eller sparkonto för att betala med debitkort, det är ju inte så att jag får massa ränta på pengarna på banken över 1 månad som är normal kredittid (om man inte vill betala en massa ränta och bygga in sig i en skuldfälla). Utvikning, det här är ju ett elbilsforum.:wink:

Fast en reservationsavgift är knappast en löpande utgift.

1 gillning