Rimligt att standard funktioner kommer och går?

Var just och gjorde en synundersökning för nya glasögon. Sist jag bytte glasögon var ca 10 år sedan. Jämför man med hur man testade synen för 10 år sedan och idag, så är det otroligt mycket bättre. Synundersökningen med all den nya tekniken och tillvägagångssättet man använder sig av för att testa ens syn är idag exemplarisk och inte som förr som var mera där man först visste om det blev bra när man testade de färdiga glasen i bågarna man valt. Även glasmaterialen är otroligt mycket bättre där man kan välja glas efter aktivitet glasen skall användas till anpassade t ex för bilkörning m.m.

Trots detta så har priset på nya glasögon inte stuckit iväg alls det man kanske förväntat sig på dessa 10 år och mycket handlar om att det kostar mindre att masstillverka nya glas till bågarna idag, än det gjorde för 10 år sedan och på köpet får man också enormt bättre glas i bågarna.

Om man jämför utvecklingen vad gäller teknik, material, kvalitet på bilar idag jämfört med 10 år sedan så verkar det ha gått åt motsatt håll med vad kunderna får för pengarna!
Det går förstås inte att jämföra biltillverkning med glasögontillverkning, men man får ändå en tankeställare hur olika det kan bli när man implementerar ny teknik!

Nu blir det ett litet sidospår. Men jag läste häromdagen att Synsam plockar hem tillverkningen av bågar från Asien och startar ny tillverkning i Östersund. Det gjorde mig glad i alla fall!

Edit: när man googlar detta får man ganska gamla träffar, men jag fick en reklam på typ Instagram där det lät som att det var något nytt.

Hursomhelst är detta något som skulle kunna få mig att gå till Synsam istället.

Som med bilar så går det nog att tillverka mera på hemmaplan, men komponenter som exempelvis glasen till bågarna lär nog fortsättningsvis komma från asien även i fortsättningen för synsam.
Mina glas till mina nya glasögon kommer exempelvis från japanska Nikon och jag tror inte Hasselblad är intresserad ännu iallafall av att starta glas tillverkning till glasögon mig veterligt :slight_smile:

Tyvärr så ägs sen 2017 Hasselblad av Kinesiska DJI Da-Jiang Innovations Hasselblad har inte varit i Svensk ägo sen 90talet det har varit ett Hong Kong och ett Tyskt riskkapitalbolag som ägt det innan Kineserna

Mina Hasselbladare är före 90talets försäljning

Ajdå, Volvo, Hasselblad. Vad kommer näst IKEA? :frowning:

Note: en stor del ca 22% av produkterna som IKEA saluför kommer från kinesiska leverantörer, så det blir tufft om man ska försöka hitta helsvenska produkter. Man får väl vara glad om det skapar några jobb i Sverige även om företagen säljs ut!

Jag var tämligen tidig ägare av en BMW i4 (2022) och allt fungerade klockrent från dag 1 och under de tre år jag hade bilen, detsamma gäller min i5:a som jag har idag. Skulle ha väldigt svårt att köra en bil med som inte är klar vid leverans, har väl blivit bortskämd nu med BMW :slight_smile:

Med detta sagt så tror jag att iX3 kommer fungera som tänkt från början, känns inte som att BMW släpper något ofärdigt.

Off topic: Wikipedia: “Huvudkontoret för Ikea-koncernen ligger i Leiden, Nederländerna, men styrs alltjämt av familjen Kamprad.”

Alltså räcker det att VD är svensk för att företaget ska vara svenskt? Hur mycket av IKEAs produkter behöver produceras i Sverige för att företaget ska betraktas som svenskt?

Min fråga är, när slutar ett från början helsvenskt bolag att vara svenskt? Intressant fråga som jag inte har ett svar på.

Bra frågeställningar. Det ska kanske till en egen tråd för detta!
Jag får ta på mig att det triggade en frågeställning kring detta även i denna tråden genom min redan off topic frågeställning om glasögon kontra bilar.
Frågade chatGPT som sammanfattade det med följande:
Sammanfattningsvis: Definitionen ligger i varumärkets “själ” – var det är designat, utvecklat och har sitt historiska fäste , snarare än exakt var varje komponent är monterad.
Det skulle då innebära om man följer den definitionen och gör det lätt för sig, att både Volvo och Hasselblad då är lika svenska som IKEA.

1 gillning

Jag håller med, att vissa funktioner inte finns med kan jag leva med så länge jag är medveten om det. Men att det slutar funka och nya problem uppkommer, det är störande.

Den modell jag kör har varit ute i nästan 1 år innan jag fick leverans så det här borde varit åtgärdat för längesen.