ID.BUZZ säljstoppades iochmed 2025 årsmodell i USA och sedan dess har det spekulerats lägga ner den eller en ny version och nu har spekulationerna börjat på alvar 2027 kommer den (kanske) på MEB+ och får en släng av sleven och blir som “MEB+ småbilarna” ID.3 Neo ID.Tiguan och även ID.7 (ID.Passat) får Ny mjukvara snabbare laddning längre räckvidd mm
Såvitt jag begriper så stämmer de prestandaökningar som nämns i artikeln rätt väl med de id.buzzar som levereras nu i vår (inklusive min om några veckor). Så jag tolkar det som så att plattformen MEB+ redan är införd vad beträffar id.buzz, åtminstone i stora delar.
Den länkade artikeln nämner att den kommande id.buzzen (på MEB+) får en räckvidd enligt WLTP på upp till 452 km och att den bakhjulsdrivna versionen får en starkare motor på 210 kW. Det nämns också DC-laddning på upp till 200 kW.
Allt detta detta finns redan med i specifikationen för de bilar som levereras nu.
Sedan anges i och för sig även batteristorlek på 91 kWh i stället för 84. Där säger nuvarande spec 86. Någon V2L finns däremot inte, bortsett från tillval av ett schuko-uttag med låg effekt, 300 W om jag minns rätt.
Så det är kanske inte MEB+ trots allt. Eller också är MEB+ något som införs gradvis?
Större batteri/längre räckvidd är nog en förutsättning för att få fart på försäljningen, särskilt i USA. Om det nu hjälper…priset lär knappast sjunka och priset ansågs högt redan innan. V2H/V2G är ju redan på plats, men bara via dc. Det är kanske den funktionen via ac som det spekuleras om i så fall.