Rykten om 2027 ID.BUZZ

ID.BUZZ säljstoppades iochmed 2025 årsmodell i USA och sedan dess har det spekulerats lägga ner den eller en ny version och nu har spekulationerna börjat på alvar 2027 kommer den (kanske) på MEB+ och får en släng av sleven och blir som “MEB+ småbilarna” ID.3 Neo ID.Tiguan och även ID.7 (ID.Passat) får Ny mjukvara snabbare laddning längre räckvidd mm

Man får nog ta det med en nypa salt

Såvitt jag begriper så stämmer de prestandaökningar som nämns i artikeln rätt väl med de id.buzzar som levereras nu i vår (inklusive min om några veckor). Så jag tolkar det som så att plattformen MEB+ redan är införd vad beträffar id.buzz, åtminstone i stora delar.

På andra ställen spekuleras det om 700km räckvidd med större batteri och ID Software 5.0 samma som i ID.Polo och dom andra “småbilarna” från VAG

Som vanligt allt på internet är kanske inte sant

Bästa är väl att kolla om de som levereras har V2L, för det är väl en greja som alla MEB+ bilar får?

Det skulle väl vara en viktig del för ID.Buzz om de nu siktar mot MEB+

Den länkade artikeln nämner att den kommande id.buzzen (på MEB+) får en räckvidd enligt WLTP på upp till 452 km och att den bakhjulsdrivna versionen får en starkare motor på 210 kW. Det nämns också DC-laddning på upp till 200 kW.

Allt detta detta finns redan med i specifikationen för de bilar som levereras nu.

Sedan anges i och för sig även batteristorlek på 91 kWh i stället för 84. Där säger nuvarande spec 86. Någon V2L finns däremot inte, bortsett från tillval av ett schuko-uttag med låg effekt, 300 W om jag minns rätt.

Så det är kanske inte MEB+ trots allt. Eller också är MEB+ något som införs gradvis?

Rykten säger 91 kWh batteri blir standard och 111 kWh tillval V2L och V2H

Fortfarande bara spekulationer

Större batteri/längre räckvidd är nog en förutsättning för att få fart på försäljningen, särskilt i USA. Om det nu hjälper…priset lär knappast sjunka och priset ansågs högt redan innan. V2H/V2G är ju redan på plats, men bara via dc. Det är kanske den funktionen via ac som det spekuleras om i så fall.