Elbilar lider ju mer än vanliga bilar av sjukdomen “uppkopplade tjänster”.
Dessa brukar vara aktiva mellan 5 och 10 år beroende på märke och därefter mot en kostnad (om man har tur).
Så långt allt väl men vilket ansvar kommer Tillverkarna ta för att se till att bilen inte går att hacka via sin OTA eller bara appstyrningen om 15 år?
Vilket ansvar HAR dom?
Vad gäller våra telefoner t.ex är det lite olika men generellt ligger de bästa på 5-8 (Apple och Fairphone) år med uppdateringar, men det är en telefon för 5-15000, inte en bil för flera hundra tusen.
Vad har man färg rätt mot kunden om en hackare tar över din bil när du är 8-10:e ägaren om 15 år.
Vad ska man förvänta sig för funktionalitet om 15 är när den uppkopplade tjänsten går ut? Navigering t.ex fungerar ju inte som den ska då.
Gillar att tänka framåt, vi får se facit 2030-2035 men ändå kul att gissa och se hur rätt man hade.
Intressant ämne. Tex Mercedes var rätt tidiga med uppkopplade tjänster/uppdateringar via Mercedes ME, samtliga bilar från MY 2017 har stöd för det, men fram till MY19 var det bara UMTS modul alltså 3G uppkoppling, 19 och framåt har bilarna LTE (4G) stöd. Detta gör nu när vi börjar släcka 3G nätet för att skapa frekvensutrymme för 5G att tjänster blir obrukbara på vissa ställen där man redan påbörjat att släcka 3G. Många tycker nog att en 2017 är rätt ny bil fortfarande.
Kan nog vara något som kommer dyka upp när det blir ett problem, det är ju ofta så det brukar fungera… tyvärr. Jag tror att bilar kommer bli som ungefär mobiler, att dom får uppdateringar i omkring 5 år och efter det så handlar det enbart om säkerhetsuppdateringar… hoppas jag! En biltillverkare som droppar all form av uppdateringar och framförallt säkerhetsuppdateringar tror jag kommer få mycket skit och dålig pr.
Hoppas givetvis att Gullin har rätt! När det gäller media och navigering skulle det väl räcka med att man använder sin mobil alternativt kopplar upp sig via Apple carplay eller android auto?! Man kan ju hitta laddare där med!
Ja men problemet är ju bredare än GPS… Alla bilar med OTA eller annan form av appstyrning kommer ju bli sårbara för skadegörelse om tillverkarna slutar släppa uppdateringar.
Bilar som saknar AA och CarPlay kommer ju bli helt oanvändbara om t.ex nätet stängs ner, något som nu sker med 2 och 3G näten.
Intressant frågeställning. Jag som har en Android-baserad bil hyser inga större förhoppningar till att den kommer uppdateras “livet ut” sett till hur andra Android-produkter uppdateras. Säkrast blir väl då att dumma ner bilen genom att klippa uppkopplingen.