Sälja och byta bil?

Hej,

Har en xc40 T3 årsmodell 2020 som gått 7500 mil, har blivit erbjuden 240k. Funderar på att byta till en Polestar 2. Finns ju en del för ca 280-300k årsmodell 2022-2023 som gått ca 3000-4000 mil. Osäker på vad som ingår dock? Går det inte att kolla upp med regnummer?

Men iaf borde det inte vara en ganska bra affär ändå att byta in min och lägga till ca 50k och få en 3 år nyare bil som gått häften så långt och dessutom el när jag är ute efter det? Vad tror ni om värdefall närmaste 3-5 åren på respektive?

Jag har erbjudits 225k för min ID4 (årsmodell 2023, 9000 mil), så 240k för en XC40 måste ju vara väldigt bra?

Jag gjorde exakt samma byte för snart 5 år sedan, hösten 2021. Min XC40 T3 såldes redan då för mer som begagnad än vad jag hade köpt den för ny, de där bilarna har hållit värdet exceptionellt bra.

Min Polestar 2 har sedan dess gått vidare och ett par bilbyten senare kör jag nu en ID4. Klarar du dig på utrymmet i en Polestar 2 är det en fantastisk bil!

Framtida värdefall på dessa är nog svårt att sia om, men båda är billiga bilar som står sig väldigt bra i värde i det här landet. Anser du dig ha råd med en bil för 300 tkr så skulle jag inte fundera allt för mycket på vilken av dessa som tappar några kronor mer än den andra.

Det låter ju dock osannolikt lågt? Nu vet jag inte vad du har för modell/utrustning men det måste gå att få mer för den?

1 gillning

Är väl inget avancerat. Backkamera typ. Men går ju för kanske 280-290k så 240k är väl ändå okej?

Syftade på bankirens ID4, det låter som bra betalt för din XC40 T3 :slightly_smiling_face:

Besök fler handlare och begär inbytesförslag. Kan skilja tiotusentals kronor mellan vad de erbjuder. Det du fått låter ganska lågt förutsatt att bilen inte har defekter.

Finns hundratals annonser på just Polestar 2. Gå igenom ett urval av dem och skriv upp all utrustning som nämns. Sortera bort duplikaten och sen är det bara att välja ut det du och din familj tycker är viktigt och försöka hitta en annons som matchar era preferenser.

Kan tyckas vara mycket jobb men med skrapning och AI går det på någon timme eller två. Enligt mig är ett bilköp såpass viktigt att det är värt besväret.