Tävlingen håller nu på avslutas med de sista förarna mot mål. Om jag läser kartan rätt (https://live.secc.se/) så har Mercedes CLA vunnit med en tid på 18:08. Audi A6 var precis efter med Team Audi som drog 18:09 och ytterligare en Audi tät därefter. Sen kommer masssa Tesla. Team Elbilen med BMW iX3 var ganska efter på 18:33. Jag misstänker deras ruttplanerare kan ha spökat till det för dem, eller så var de i komfortläge och maxade inte effektiviteten så hårt.
Ska tillägga att de bästa tiderna är något sämre än förra årets, det var en del vägarbete i år. Men trots det ska reservera mig innan jag kårar en vinnare. Det kanske är så att kartan inte skriver tiderna är rätt. Vi ser vad de säger under dagen.
Enligt SECC Live var det 14 bilar, som var i mål inom 42 minuter. SECC kommer att granska om alla följt reglerna och slutresultatet kommer senare.
De 14 bilarna var Mercedes CLA 250+, Audi A6 Sportback, Audi A6 Sportback e-tron, Tesla M3 LR, Tesla MS Plaid, Tesla MS Plaid, Zeekr 7X, Lotus Emeya, Tesla M3 AWD, BMW IX3 50, Polestar 2 LRDM, Ioniq 5 N-line, Ioniq 9 och Volvo EX90.
Nog för att jag visste att CLA är bra men det är galet hur Mercedes fått ner effektiviten på den bilen, kul att äntligen Tesla får lite konkurrens på den delen
Men ja det är en riktigt snål vagn och merca verkar ha insett att den biten måste förbättras när bil efter bil från andra märken inte ens tittar åt effektivitet utan bara stora batterier och galen laddning.
Nu är hemsidan uppdaterad och det stämmer mycket riktigt att CLA250+ med Lindqvist tog hem det i år! Jag fick rätt ändå, synd ingen annan ville betta riktig effektivitetsmonster av Mercedes, de har gjort sin R&D väl.
Jag också. Tidningen Elbilen har publiserat en resultatlista. I den saknas dock 2 bilar, Zeekr 7X, som enligt secc live kom på 7 plats och Team Ioniq 5, som kom på 12 plats. Deras egen bil BMW IX3 50 kom enligt tiden på secc live på 10 plats.
Jag körde en Tesla i loppet och vet en del om vad som gäller. Själv tappade jag 15 minuter tack vare en poddare vars efternamn börjar på favoritfärgen. Det var #%# inte lätt att ladda på Ionity i Jävre, “Hur lätt som helst, bara och använda kort”. Flyttade bilen två gånger och han svära ordentligt när jag i desperation laddade ner appen och de mailade ut en kod. Vem har tid att hålla på och vänta på mail när man står vid en laddare?!?. Men helt ärligt så hade den kvarten inte gjort något för min placering och jag åkte inte för att vinna. Man lär sig mycket av medtävlarna. Bland annat att undvika att köra en Tesla lägre än -3%… Ett otroligt härligt gäng som åker så för den som gillar utmaningar, var med ett år.
Med en Tesla och dess laddhastighet så kan/bör man inte ladda mer än runt 45% i SECC, då förlorar man mycket tid. Bättre då att köra lite kortare och ladda “snabbt” (i Tesla-termer) igen på nästa ställe. Med de korta sträckorna det ger fanns det ingen Tesla SC inom räckhåll så vi blev tvungna att välja Ionity. Tesla SC finns där uppe i norr, absolut, men inte lika tätt som söderut i landet. Använde CirkleK också, funkade hur bra som helst för mig, men vet att andra haft problem. Och ST1 i Haparanda funkade föredömligt enkelt. Snabb blipp och sen bara att ladda.