iPhone? Verkar fortfarande vara samma upplevelse på Android.
Nyare bilar från BMW stöder Plug&Change på Ionity.
Det gör min 2024 också men jag måste gå via BMW Charging som tar 4,50 kr/kWh vs Ionitys egna för 3,50 kr/kWh. Jag betalar alltså 1kr mer per kWh för att använda P&C. Då är jag inte intresserad.
Exakt, jag har därför skaffat Ionity kortet och kör med Power 365.
Ett enkelt blipp och allt är klart.
Jo det är smidigt med Plug & Charge när det fungerar. Hade dock en hel del problem att få det aktiverat på Ionity och min EC40. Problemet var att certifikatet som ska laddas ner till bilen inte gjorde det. Höll på med Volvos Support någon månad men de löste inte det. Jag träffade dock ett par Volvo testingenjörer i en kamoflagemålad Volvo med bilen full av instrument o datorer på en av de äldsta Ionity stationerna, samma station som jag försökt få igång min Pnc på flera gånger. De berättade då att det är en del problem med kontaktstiften i laddhandskarna på Ionity antar själv att det har med förslitningar och dåligt underhåll att göra . Fick då tipset att testa på t.ex den nya Ionity stationen utanför Falkenberg. För några dagar sedan passerade jag där på väg till Skåne och då fungerade det direkt och certifikatet ligger nerladdat i bilen.
Sedan som Gullin skriver så är det lite dyrare att använda Plug & Charge på Ionity. För min del blir det genom Volvo Public Charging service. Volvo använder tyska Digital Charging Solutions som väl BMW också använder.
Abonnemanget på Volvo kostar 119 kr/månad. Ionity kostar 4,48 kr/kWh, Eviny 3,99 Nima 3,84 Recharge 4,65 Vattenfall 4,08. Då tycker jag att det är smidigt med bara ett abonnemang och ganska bra priser på flera olika laddoperatörer. Förvisso blir det då bara Plug & Charge på Ionity men smidigt att bara blippa kortet då på de andra.
Imponerande att ni orkar med allt ladd-strul.
Vi gav upp efter några försök (med strul) och kör numera enbart med Tesla SC. Kanonbra!
Och C40 navigerar så fint med Google-systemet, bara till Tesla-laddare.
Jag tycker funkar lika bra numera på övriga operatörer som på Tesla och Tesla skyr jag som pesten numera.
Anledningen att jag envisades med Plug & Charge på Ionity är att Volvo säger att det ska fungera fr.o.m modellår 2026 och gör det inte det så får de ta mig tusan lösa problemet för mig. Nu visade det sig att problemet inte var min bil och Volvos utan Ionitys förmodligen dåliga utrustning på just den gamla stationen jag försökte med.
Såg Esse hade en video för ett tag sedan om just Ionity och problem med kablar och anslutningen till bilarna. Vet inte om det beror på underhållet hos Ionity, för övriga laddoperatörer verkar inte ha några problem. Har också på senaste tiden noterat på ett par ställen där det finns både Circle K och Ionity så verkar de flesta bilarna ladda på Circle K numera fast de är lite dyrare där. Kanske säger de något om Ionity. Dessutom erbjuder Circle K samt Eviny Autocharge som aldrig strulat på min EC40. Använder dem när jag inte tagit månadsabonnemang.
Finns det nån operatör där man kan hämta hem ett rfid till typ Apple wallet? Fattar inte varför annars…
Har bara haft strul med Ionity och PcN på en laddare (Ulricehamn) men den bredvid fungerade direkt. Som tur är så tar inte Volkswagen extra för We Charge hos Ionity så jag har 3,50:-/kWh för 136:-/mån. ![]()
Inte hört något om We Charge kommer justera ner till 3,42:-/kWh dock.