Jag tänkte att jag skulle pröva på något annat än Supercharger den senaste långresan och tecknade därmed ett Ionity-Power-abbonemang för en månad. Som van vid Teslas smidiga laddupplevelse så var det ett klart nedköp när det gäller användarupplevelsen - det krävs många steg för att klicka sig igenom start av laddningen i appen och flertalet laddare var trasiga/långsamma att autentisera på (när väl stegen i appen var klara). Någon mer som har samma upplevelse? (Det ska sägas att de lite modernare laddarna i norra Örebro var hyfsatt snabba och starta, kanske senare generation).
Jag föredrar upplevelsen hos t ex ReCharge där jag bara behöver skanna en QR-kod på laddaren och acceptera en gång i appen för att starta laddningen - det går att ha en smidig app även om inte Autocharge används.
Jo, de stöder Autocharge (men inte plug’n charge vad jag har förstått). Det är nästan mer värt att betala lite mer på CircleK/OKQ8/Eviny/Nima med mera, just för att de har autocharge.
Jag håller med dig om att det är en segare process via appen än hos övriga men det är för stor prisskillnad så lite får man svälja.
Tips: Autentisera redan i bilen innan du går ut och stoppar i sladden. Välj en Alpi laddare istället för tritium/ABB om möjligt. Ta hem RFID-kort som är gratis om man är power medlem.
Under februari blev det 574kWh hos IONITY, sparar ungefär 1400kr trots månadsavgift på 136kr på en månad jämfört CK där jag också är Extra medlem med Autocharge för 0kr men de tar 6,17kr/kWh
Prisskillnaden blir mer ännu intressant när vi pratar tung trafik, där skiljer ungefär 20.000kr/mån att åka till IONITY vs CK om man laddar 15ggr/mån publikt vilket är rimligt.
Kvarts miljon per år, har man 10 lastbilar så är det 2,5M, ja ni förstår. Nu är det så att CK har korrekt marknadspris för att vara hållbart, IONITY på 3,42kr är inte ett marknadsmässigt pris, det är subventionerat från olika håll som är ohållbart i längden.
Laddar i stort sett alltid på Ionity men har We Charge (VW) så jag kör via PnC och har bara positiv upplevelse med Ionity. Pluggar i kabeln och strax efter startar laddningen.
Upplever inte andra nätverk som direkt snabbare men då har jag behövt köra We Charge landskapet eller app. Tesla kan jag inte jämföra med eftersom jag aldrig har eller kommer ladda där (så länge Elon finns i företaget).
Men der låter onekligen som Ionitys app är användarovänlig och krånglig. Ska bara vara ett klick för att starta när väl betalkort och sånt är reggat.
Det är 5 klick på IONITY. Kanske några klick för mycket men ingen big deal för mig tar ungefär 15sekunder. Men är man hemma-laddare och kanske laddar ute nån gång om året, är lite osäker på teknik generellt kanske det är bättre att ta ett annat nätverk.
Det logiska hade som sagt varit P&C hos Ionity och det finns ingen anledning till varför vi som har bilar med stöd för det borde kunna aktivera det via Ionity-appen. men nä, det hade varit för smidigt, istället måste man gå via tillverkaren t.ex. måste jag gå via BMW Charging som tar 4,50kr/kWh om jag vill använda P&C men Ionity själva tar ju 3,42 kr/kWh så då får jag hålla på med kort istället. Så onödigt krångligt man gjort det.
Du är ju IT-snubbe så du kan detta bättre än mig, men certifikatet för PnC kan inte ligga hos CPO (IONITY) därför kommer du aldrig kunna lägga in det i Ionitys app det är inte så ISO 15118 fungerar. Det ligger hos BMW och Hubject som är plattformen dit CPO är ansluten. Enda möjligheten är att BMW speglar priset och tar ”förlusten”. Rätta mig om jag har fel.
“Bad design from the start”. Hur man hade Tesla som man kunde titta på men hittade på en mer, komplicerad lösning… Alla laddproblem hade kunnat vara lösta om vi bara ville… men vi vill inte för det tjänar inte någon på (förutom kunden och dem skiter man ju i)
Nja, jag håller mig oftast till laddare där mitt BMW charging-kort funkar, mycket enkelt. Tesla kräver app… Men att bara plugga in hade såklart varit enklast
Såg att det kom en uppdatering av Ionitys app idag som ska göra att det behövs färre klick. Kan vara värt att testa för er som inte har tillgång till PnC.