Senaste mjukvaruuppdateringen av ID.3

I förra veckan fick min ID.3 en full mjukvaruuppdatering det omedelbara var att i display bakom ratten fick den ett nytt fält med km och förbrukning kWh/100km genom att trycka på OK på ratten kan man växla mellan Långtids Sedan start och Sedan laddning anväder man navigation lägger den till ytterligare ett fält med vägvisning det går även att flytta fälten genom knappen Visning

För övrigt snabbade den upp det mesta i infotainmentsystemet Android Auto wireless känns också snabbare och det kom till några funktioner som jag inte sätter mig in i då bilen ska tillbaka vilken dag som helst

Annat som är märkbart är att farthållaren läser skyltar mycket bättre och ett problem som jag retat mig på är att här på Österlen är det 40 i alla byar men många av vägarna är huvudled och när en huvudledsskylt dök upp ändrade den till 50 men inte längre jag upplever att farthållaren är mer följsam och snabbare går upp och ner i hastighet
Jag har ju inte haft en kWh/100km visning tidigare så jag vet inte skillnaden men nu är det tydligt att den drar mycket mindre kWh på farthållaren än med min tunga högerfot Väghållningsassistansen har blivit mycket mer följsam och inte lika ping-pongig men då dom flesta vägarna häromkring inte har mittlinje hjälper den bara vänligt till med att man inte kör i diket

Det blev en ny startskärm där man kan lägga till flera användare och jag gissar att man kan ha olika inställningar

Efter uppdateringen fick den en OTA uppdatering av navigationsdatabasen

Ser er ID.3 inte ut som på bilderna kontakta VW Serviceverkstad och boka en tid för uppdatering av mjukvaran jag har alltid lämnat bilen över natten för en hel uppdatering och jag har alltid haft en lånebil väntande vet inte om det är VIP behandling eller alla gör det


Dock är profilerna oanvändbara i princip - i alla fall om man vill använda appen.

Om min fru varit inloggad på sin profil, så kan jag inte se någon information alls i appen. Och kan inte starta klimatreglering.

Vi har gått över till att enbart använda en profil. Sätesinställningarna är elektriska med minne, så de ändrar vi så.

1 gillning

Det låter ju inte helt OK som jag sa så har jag inte gjort någon större djupdykning i uppdateringen då bilen ska tillbaka vilken dag som helst

Får se hur dom gjort i ID.BUZZ den ska ju har 2024 mjuk och hårdvara…

Det var den rekommendation vi fick från återförsäljaren också när vi köpte vår ID3.

Jag begriper verkligen inte varför man ens införde profiler när man gjorde det på detta sätt… Man blir ju bara irriterad. :grin:

Obekräftat rykte: Appen får en ordentlig face lift under första halvåret

Jag har noterat att det på sista tiden (kanske pga mjukvaruuppdateringen) har tillkommit flera funktioner i appen som att man kan ha flera användarprofiler på en bil (sen tidigare kan man ha flera bilar) man kan se om bilen är låst eller inte man kan se vart bilen är och hur länge den varit där man kan även se några utvalda felmeddelanden när nästa service är aktuell och mätarställning

Jag har inte grävt djupare än så men kan det vara så att man skapar sin egna profil i app och bil och dom funkar då?

Ja, så är det. Dvs om frun har kört bilen inloggad i sin profil, så kan hon styra allt i appen.

Men problemet uppstår när jag ska köra bilen därefter, eftersom jag då inte kan se något i appen. :grin: