Senaste om Easee Home

Det kan vara intressant att läsa hela yttrandet från Elsäkerhetsverket i frågan.

Intressant läsning där tyvärr konsumentinformation som förväntad livslängd inte gjorts tillgänglig. “En sannolik konsekvens är att den förväntade livslängden, som i en av Bolagets riskutvärderingar har satts till år24 och i en annan till år25, inte kommer att nås för kollektivet.”
Jag förstår av rapporten (yttrandet) att det finns fall där man inte kan hantera ETT fel vilket då bör åtgärdas med en extern jordfelsbrytare. Att använda ladduttaget för något annat än elbilsladdning tror jag är väldigt ovanligt och jag skulle inte få tanken att använda uttaget till något annat, men det garanterar ju inte att någon annan inte skulle få en sån tanke…

El är farliga saker, det är en annan sak om det är upp till 50 volt, då är det en helt annan sak.

Jag förstår vad du vill säga och motsäger inte ditt påstående! Fordonstrafik är farligt (farligare), vapen är ännu farligare o.s.v. El är inte farligt om man använder den på rätt sätt. Easee kan som jag förstår det inte hantera ETT fel av olika “speciella” slag vilken KAN försätta en människa i (livs)fara. En säkerhetsfunktion för något så farligt måste klara EN felkälla men kan beroende på feltillfällen behöva klara TVÅ samtidga fel. M.a.o. bör man se till att ha en separat jordfelsbrytare monterad med Easee Home laddboxar. Den som får betala för kalaset är ju ändå alltid kunden så varför göra så mycket väsen av något som är så enkelt att lösa?

Rent krasst skulle ju inte kunderna bli lidande om de får installera en jordfelsbrytare i efterhand – det skulle de ju fått betala för från början. Men naturligtvis är det principiellt fel om det skulle hamna på kunden (på grund av Easee-konkurs och följdkonkurser bland distar och elektriker/installationsföretag) – framförallt hade kunden kanske inte valt en Easee Home från början.

1 gillning

Konkurser brukar bero på att det saknas pengar, finns det några tecken på att pengar försvunnit ur bolaget? Vad jag förstår så har man behövt få in pengar från inversterarare också? Summa summarum så har kunderna betalat för lite för produkten. Man hade haft färre kunder om priset var högre, men man kanske inte råkade ut för en konkurs och hade idag varit ett bolag med gott rykte?
För min egen del fanns det inget som helst alternativ då deras och Tibbers lösning var långt före alla konkurrenter, precis som Tesla så krattade dem manegen för övriga dinosaurier.

Än en gång visar det sig att “modernt innovativt framtidstänk” inte alltid är bättre än gammal beprövad teknologi precis som publika laddare med sina appar taggar och QR-koder när vi haft fungerande kortbetalning vid bensinpumpen så länge vi kan minnas…

Som min kompis Ove Åkerman alltid säger “hur svårt ska det vara”

Men lite så – tror att bristen på kortbetalning bland snabbladdning handlar mycket om att det är billigare utan emellertid.

1 gillning

Kan bensinstationer som har så dåliga marginaler på drivmedel att dom måste sälja korv & kaffe ha råd med kortbetalning så borde leverantörer av el ha det också Jag laddar nästan aldrig publikt och har ingen större koll (är generellt dålig konsument när det gäller prisjämförelser) på priser men jag läser här och på andra ställen att det har blivit dyrt att ladda publikt nästan lika dyrt som att köpa diesel
Min konspirationsteori (eller kalla det vad ni vill) är att early adopters förväntar sig att allt runt sin EV ska vara appstyrt häftigt och framtidstänk och utvecklarna ser sin chans att göra så coola features som bara är möjligt hade man spenderat det på att kolla vad som redan finns och funkar hade det nog inte behövt bli dyrare

Men vad vet jag som debiterade vansinnessummor som konsult under IT-Bubblan är väl bara en jävla bakåtsträvare

Råd och råd – det är ju alltid kunden som får betala :slight_smile:

Notera nu att jag ser kortbetalning som en självklarhet – jag bara resonerar runt varför saker och ting är som de är nu,

1 gillning

Läs min konspirationsteori en gång till :thinking:

Önskar och hoppas att Plug and Charge blir industri standard innom en snar framtid Kunde Tesla få till det borde ju vilken tillverkare som helst kunna få till det

Can’t believe I credit Tesla with something :open_mouth:

Det är nog en rimlig antagelse att toleransen för den typen av lösningar var högre i början.

Plug & Charge har för många kockar och för många led – däremot är ju Autocharge redan igång hos Circle K och Nima.

1 gillning

Det var förväntade lösningar ingen skulle vilja betala på samma sätt som man betalar för bensin/diesel att ha en EV skulle vara ett paradigmskifte

Nä nu räcker det med rant från min sida

Over and Out

Ja, hur svårt ska det vara! Hade man bara kunnat komma överens om EN standard där debitering görs direkt mot ägaren till en bil så hade det säkert täckt 90% av betalningarna där övriga 10% är lånade bilar där föraren kan använda kortbetalning. Detta fungerar utan några som helst problem med Tesla bilar på Tesla SuC. Bakom måste det finnas en betallösning vilket i Teslas fall är kortbetalning. Standarder brukar dyka upp efter ett tag men det är synd att man som du påtalar försöker hitta substitut som redan på pappret är sämre.

Tja, äger man hela kedja, mao allt ifrån laddstation, via backend till bil, så är det relativt enkelt att få till. Att Teslas lösning sedan kanske inte hålller säkerhetsmässigt är en annan femma.

Klart oväntad vändning från Elsäkerhetsverket :thinking:

Det kändes som att det var här det skulle landa.

undra hur mycket varumärket eesee har fått på skiten iom detta…

Som ägare av en Easee Home så kvarstår kanske ändå frågan om vad elsäkerhetsverket menar med att de vill följa om problem kan uppstå när produkten blir äldre. Precis som alla andra antar jag att Easee Home har någon sorts garanti men efter det så vet jag inte om jag hade ringt tillverkaren om min box nu efter ca 3 år går sönder om nu inte garantin är klart längre än många andra elektriska produkter som väl brukar ha runt 2 år?

Jag lider lite med Easee som säkert lidit oerhörd skada för sitt varumärke om det nu inte finns någon större risk. Själv har jag sedan montering av min box extern jordfelsbrytare och kollade med min elektriker när Easee-ärendet började dyka upp i media och han verkade trygg med att min externa jordfelsbrytare skulle hantera problemet. Och på tal om problem så har jag inte haft något problem med min box efter snart 3 år.