Senaste om Easee Home

Easee-fallet har delvis tagit en ny vändning. Nu har Easee anlitat ett externt testinstitut för att göra en hel genomlysning av Easee Home. Det kan inte förändra säljförbudet då det är taget och det går inte att CE-märka en produkt i efterhand (Att Easee inte gjort en korrekt process för CE-märkning är huvudanledningen till säljstoppet) men det kan påverka vad som måste åtgärdas i existerande boxar. Det är alltså inte försent för Easee att, genom det externa testinstitut, påvisa att Easee Home är lika säker eller säkrare än vad standard kräver.

4 gillningar

Det är nu också klart att Easee säger upp ytterligare 200 personer (kvar blir runt 150 anställda). VD och grundare Jonas Helmikstøl får lämna sin plats till förfogande – han blir dock kvar i bolaget i annan tjänst.

Spännande!

Själv så bytte jag ut min Easee mot en Zaptec när denna härva uppdagades. I värsta fall får jag en box över :).

1 gillning

Easee lanserar nya boxar. Vilket är de gamla men med lite nya specifikationer och krav på jordfelsbrytare. Dessutom stöd för lokal styrning via Bluetooth.

Easee Charge Lite ger 11 KW och kommer bara i svart
Easee Charge Core ger 22 kW och bjuder på fler färger samt möjlighet till att installera dem i BRF:er och liknande med lokal lastbalansering.
Easee Charge Max ger 22 kW samt har stöd för energimätning (så det går att använda dem i kommersiella arrangemang) samt V2G.

Samtidigt blir det klart att även de gamla Ease Home-boxarna uppdateras med lokal Bluetooth-styrning.

Easees egna video från lanseringen.

Vem vill sälja den och vem vill köpa den innan det är klart hur det blir med Elsäkerhetsverkets anmärkningar?

Trots att jag bytt ut min Easee mot en Zaptec hoppas jag ändå att de klarar sig. Jag föredrar helt klart Easees molntjänst (app och web) mot Zaptecs även om båda fungerar likvärdigt genom Tibber som jag kör…

Inte den mest proffsiga presentationen man har sett. :grimacing:

Så Easee Charge Lite kräver alltså “externt jordfelsskydd av typ A”. Nån som kan förklara vad det betyder? Vi har en vanlig jordfelsbrytare och en Easee Home. Kan vi alltså sova gott nu? Eller är typ A något annat?

Det är en helt vanlig jordfelsbrytare korrekt :slight_smile:

1 gillning

Så om man äger den gamla Easee Home och har den dragen till en elcentral i huset där man har en jordfelsbrytare så är Easee Home en produkt man kan köra vidare på? Eller är det fortfarande så att det finns risker och problem med den produkten?

Av allt att döma så är det inga problem då.

1 gillning

Lite förvirrande med att de går från absolut topp till dödsfälla och tillbaka igen. Jag hoppas på en video där allt summeras, hur var det med felaktiga brytaravstånd, överslag i kommunikationsporten, felaktig CE-märkning, för korta isolationsavstånd osv.
Jag böt till Halo efter att min Easee Home strulade och även om jag skulle få min Easee över nu så ångrar jag inte bytet.

Det som förvånat mig mest med hela härvan är att dom är en av, om inte den, största leverantören av laddboxar, har bara två produkter som sålde som smör men verkade inte ha några pengar att hantera en motgång. Borde ändå bli nåt över…

Precis som för många företagare har väl säkerligen ränteläget påverkat företaget en hel del med deras finansiering. Sedan har väl många BRF:er - bland annat den jag bor i - stoppat ny utbyggnad av laddare på grund av att avgiften redan höjts mycket.

En perfekt storm på många sätt… :cowboy_hat_face:

Än så länge finns det inte någon slutgiltig bedömning från Elsäkerhetsverket så vi får avvakta. Under tiden så går det nu att köpa och installera Easee Charge Lite.

1 gillning

Lite nytt: Detta händer i Easee-ärendet | Elsäkerhetsverket

@Esse hört något mer?

Elsäkerhetsverket ligger på Easee att skicka in bevis. Se från 3,55 i min video.

Easees förslag på åtgärd underkänns av Elsäkerhetsverket.

I grunden handlar det om att Elsäkerhetsverket menar att Easee inte lyckats påvisa att deras lösning på inbyggd elektronisk jordfelsbrytare är lika säker som en mekanisk jordfelsbrytare. Därmed räcker det inte att bara korrigera märkningen av boxen (Att klistermärkerna satt på fel sida och inte kunde läsas av slutanvändaren).

Trist för Easee.
Men det är ju ganska tydligt egentligen, det finns en standard att förhålla sig till, avviker man från den är det okej men då krävs en avsevärt större mängd dokumentation.

En jordfelsbrytare är inte komplicerad i sig men att bevisa att den håller över tid om den avviker från standard, det är nog inte lätt.

Tyvärr är det inte en innovativ miljö att reglera på detta vis. Tänk om det skulle vara samma miljö inom IT-branchen, då hade vi nog inte haft problem med identitetsstölder och phishing m.m. Att vi sen hade fått gå omkring med en GSM telefon är en följd av denna typ av reglering.
Givetvis ska produkter vara säkra att använda och det är jag ganska säker på att Easee Home är och som jag förstått så har Easee visat Elsäkerhetsverket med historisk data att så är fallet. Att man sen måste göra detta innan produkten släpps är en vinkelvolt som är svår att lösa tillsammans med innovativa lösningar. Jag tycker man går för långt mot easee.