Service avtal eller inte?

Är i valet och kvalet om man skall hoppa på ett s k serviceavtal. Valde bort detta vid köpet av min nya bil. Men känner nu, mest p ga de hutlöst dyra service priserna, att det kan vara värt att hoppa på.

Om jag fattat det rätt kan man hoppa på det i efterhand. Med andra ord kan man hoppa på och starta upp ett service avtal när det närmar sig en dyr service. Det låter förmånligt men samtidigt lite för bra för att vara sant.

Fick info om att nästa service skall kosta mellan 9000 kr till 15000 kr :hot_face: Har en Skoda Octavia iV 2021 laddhybrid.
Avtalet sträcker sig över 36 mån, alltså 3 år, och skulle kosta ca 400 kr i månaden. När avtalet går ut kan man förlänga det igen. “Problemet” är bara att när man väl har startat upp det, så hänger det med mig, även om jag byter bil. Jag kan alltså byta bil, men sitter fast med en service avtal. Dock funderar jag inte på att byta bil på flera år så där är det lugnt. Men man vet ju aldrig.

Har någon utav er ett service avtal, som kan berätta hur det fungerar?
Har jag fattat rätt om hur ett serviceavtal fungerar? Fördelar och nackdelar?

Prutade till mig det när jag köpte min bil. Känns sjukt konstigt att bara lämna bilen och ”inte betala”.

På 3 år kommer det kosta 14400 vilket förmodligen är mer än om du betalat rakt upp och ner men det är som vanligt ganska trevligt med kontrollen och känslan att inte behöva trycka ut nån större summa på en gång.

Att det är bindande i tre år nu är troligen för att dom ska få tillbaka pengarna.

Se till att verkligen kolla vad som gäller när det är en begagnad bil du tecknar det på, så det inte är en ”avbetalning” och sen får du de nerbantade servicearna för begagnade bilar sen som är mycket billigare, brukar erbjudas efter 5 år.

Servicear de första 3-4 åren är ganska billigt rent generellt sen kommer större puckar på förbränningsmotorer i allmänhet och hybrider i synnerhet.

1 gillning

Ok, kollade vad en service skulle kosta nästa gång, och den ligger hos min lokala ÅF på 15000 kr. Väljer jag att serva bilen t ex hos Mekonomen, så kommer jag undan med ca 9000 kr. Båda är väldigt mycket pengar.

Om jag räknar lite på det, så får jag fram att om serviceavtalet kostar 400 kr i månaden, så blir det 14 400 kr på 3 år. Vilket är samma summa som för bara 1 service om jag skulle betalat den direkt kontant.

Kan du hjälpa mig förstå hur det går ihop, och hur ÅF tjänar på detta?

Jag tror att man får tänka att dom tjänar alltid pengar på oss , hur vi än gör . Bara mer eller mindre . Bättre för dom än att du väljer Mekonomen kanske ? . Jag hade en Seat laddhybrid, med samma drivlina förut , och betalade 200 kr i månaden på tre år och 9000 mil serviceavtal . Vid 6000 mila servicen som innefattar oljebyte i växellådan , frågade jag hur mycket den servicen kostade , 12000 kr blev svaret . Men hade dom inte haft kampanj på service avtal när jag beställde bilen , så hade jag kanske valt en annan bil ?. På tre år fick dom in totalt 216000 kr på min leasingbil av mig . Så nog tjänade dom mycket pengar på mig . Vi människor är ju många av oss vanedjur , så dom hoppas kanske att du ska fortsätta som nöjd kund hos dom ? . Jag är nöjd kund fortfarande hos samma återförsäljare .

1 gillning

Idag när många märken gått till agentmodellen så är marginalen på såld bil satta och minimal (tex ID.3 13.000) som ska täcka upp lokal löner del av annonsering och driftskostnader då är Verkstad och Skadecenter en otroligt viktig inkomstkälla för en ÅF ska gå runt och vi har sett en stor ökning av konkurser i bilhandlarleden dom senaste åren

På min tid med Peugeot så var det väldigt ovanligt att någon köpte serviceavtal det var mest om en säljare behövde en försäljning som ett 3 års serviceavtal kastades in för att få en underskrift Förlängd garanti var vanligare att kunder betalade för

Ok. skall kolla vad ett serviceavtal kostar hos min lokala ÅF. Vet också att nästa service kostar 15000! kr hos märkesverkstaden, samt 9000! kr hos Mekonomen.

Har service någon gång i april, då jag bara kör max 1000 mil per år. Så tiden kommer alltid först innan miltalet för mig.

Finns det olika serviceavtal med olika många års “avbetalning” och antal mil?

Är det smartare att teckan ett serviceavtal så nära inpå sin service som möjligt? Detta för att “få med” så många månader som möjligt?

Jo mer mil högre pris antar jag , för jag fick serva två gånger per år . Jag har aldrig tecknat avtal på en begagnad bil , så den andra frågan vet jag inte svaret på tyvärr .

1 gillning

Är det så dålig marginal?!

1 gillning

Måste vara ÅFs marginal och inte koncernens.

1 gillning

Jag skrev om ÅF på agentmodellen så JA Koncernen vet vi ju inte men det kostar ju att tillverka elbilar

Skaffa en riktig elbil istället. Då kan du skita i service/serviceavtal…

Eller lär dig att byta luftfilter, olja, oljefilter, kupéluftfilter själv och spar en massa pengar. Sedan kontrollerar du bromsarnas skick, däckkonditionen, vindrutetorkarna och fyller på spolarvätskan. Allt är enkla GDS (Gör Det Själv) jobb.
Sedan kan du lämna in bilen för att göra resten som kan krävas, kamrem, bromsvätska, kylarvätska,12V batteri mm.
Rostkontrollen är gratis.
På min våra elbilar så har det gjorts två service innan jag fattade att de är meningslösa (allt som byts är kupéluftfiltret) resten är bara enkla kontroller som jag har beskrivit ovan. Så totalt över 30 tusen mil utan en endaste “service”. Alla garantier gäller ändå.

1 gillning