Serviceprotokoll bevisligen felaktigt på flera punkter

Hej!

Jag servade häromdagen min Renault Mégane E-tech i enlighet med serviceprogrammet. Man kan ju ifrågasätta nyttan med service på elbilar, men det kändes ändå tryggare att göra det under garantiperioden, så att det är gjort, så att det inte kan vara ett svepskäl att neka ett garantiärende.

Servicen skedde på en Renault-auktoriserad verkstad. Jag vill inte “name and shame”:a verkstaden i fråga, riktigt än, innan jag gett dem en ärlig chans att åtgärda felet. Men jag kan i alla fall säga att det är ett välkänt namn i branschen.

När jag hämtade ut bilen kunde de inte skriva ut ett serviceprotokoll för mig på grund av ett tekniskt fel. Jag fick istället ett serviceprotokoll på mail nästa dag.

Det som var direkt iögonfallande i protokollet direkt då jag fick det var att “Avgassystemets tillstånd - täthet och korrosion” är “inte OK”. Spännande, för det är ingen elbil. Och elbilar har inga avgassystem. (Nej, Teslas “Emission Testing Mode” räknas inte.)

Jag frågade då verkstaden över mail om jag verkligen hade fått protokoll för fel bil. Får då till svar att det är rätt bil, men att de klickat fel i protokollet. Fick tillbaka ett nytt protokoll där de strukit den punkten som “Ej tillämplig”.

En närmare koll av protokollet visar dock att det finns två grejer till som är tveksamma:

Motorolja - Nivåkontroll (OK enligt protokoll)
Kontrollera AdBlue-nivån (OK enligt protokoll)

Elbilar har ju som bekant varken motorolja eller AdBlue.

Med tanke på att det är minst tre saker på protokollet som inte stämmer så undrar man om de gjort något alls på bilen eller om det bara är 100% hitte-på. De hade väldigt mycket att göra på verkstaden, och de blev klara med bilen precis till stängningsdags, trots att jag lämnade in bilen en halvtimme efter de öppnade på morgonen.

Det jag gjort nu är att jag reklamerat servicen, eftersom de inte kan visa att den faktiskt är genomförd. Protokollet går ju inte att lita på.

Det blir spännande att se vad verkstaden svarar. Är det någon som råkat ut för något liknande, och vad blev åtgärden i så fall? Eller som har några bra råd på hur jag ska agera i den här situationen? Bilservice är ju väldigt mycket av en förtroendefråga och det är svårt att veta om de faktiskt gjort det de ska göra.

(Sen tror jag inte det är så mycket fel på bilen, den är ju typ 2 år gammal, men ändå!)

2 gillningar

Varifrån kommer det att elbilar inte behöver service?

Nja, jag uttryckte mig väl lite slarvigt. Det jag menade var att de kräver så pass lite service jämfört med ICE-bilar och den service som märkesverkstäderna erbjuder inte riktigt ger valuta för pengarna i förhållande till vad man får. Drivlinan är ju mycket enklare och består av mest underhållsfria komponenter.

Tesla inga rekommenderade serviceintervaller alls på sina bilar, just eftersom det inte finns någon komplex förbränningsmotor som behöver underhåll på samma sätt. Det betyder ju inte att det är en bra idé att aldrig serva sin Tesla så klart, men det har i alla fall inte samma betydelse då det inte finns en komplex förbränningsmotor som kan rasa, och servicekostnaden i teorin därför bör bli lägre, vilket dock inte verkar vara fallet i praktiken.

Märkesservicen, en “A-service” som knappt innehåller några punkter alls cirka 3300 kronor, vilket jag har svårt att se motsvarar det som faktiskt kollas på bilen enligt protokollet.

Och betalar jag så mycket för en märkesservice så är det inte mycket begärt att få ett protokoll på vad de faktiskt gjort, inte bara massa hittepå om att de bytt motoroljan och fyllt på AdBlue, som faktiskt är ifyllt av teknikern som gjorde jobbat. :slight_smile:

Det framkom vid ett telefonsamtal att det var någon skrivbordsnisse som fyllt i serviceprotokollet och “klickat fel”… och det är liksom inte riktigt så checklistor och protokoll ska funka.

Vet inte vill verkstäder du åker till. Brukar ge runt 3000 för MG:n och då för man både protokoll och ett snack om allmänskicket på bilen.
För golfen ger jag kanske 2000 kr och får ett protokoll på 3 sidor där även rostskyddsinspektionen är med. Är lätt värt för att slippa krypa under bilfan själv på uppfarten.

Bara rostskyddgarantin är värt pengarna. I MG:s fall har den nybilgaranti till 2028, mot att dom får serva den.

Man har också rätt att ifrågasätta priserna, men då bör man h torrt på fötterna, dom tar 1000 kr i timmen.

Jag gjorde all service själv förr, tycker inte det är värt tiden längre, är ändå några timmar som går åt om man ska få med alla kontrollpunkter och inte har en riktig billyft och en bra OBD-läsare.

Landade på typ 6k för min första service på ID 4:an. Tycker det var saftigt!

Har förlängd nybilsgaranti (totalt 4 år) så nästa service tar jag nog hos t ex Mekonomen.

Har inget att klaga på hos Mekonomen Martin på Mekonomen här i stan servar mina ICE bilar vid behov Min ID.BUZZ har också förlängd nybilsgaranti 6år och det betyder 3 servicar det kan jag nog ha råd med och jag gillar bekvämligheten med lånebil framkörd tryggheten och vetskapen att finns det service bulletiner eller mjukvaruuppdateringar blir det åtgärdat dessutom vill Martin inte ens röra den…

Kolla garantivillkoren, inte säkert den förslängda garantin gäller hos en oberoende.

Nej precis, det var det jag menade. Gjorde första servicen hos VW Kalmar. Men nästa är när bilen är 4 år, och då har garantin gått ut.

Jamen dåså. Framgick nog inte riktigt eller så läste jag inte ordentligt.

1 gillning

Hmm, var servar du din MG som får så bra feedback? När jag köpte min MG4 så la jag till 3 års service. Det blev på Hedin Bil då såklart. Gjorde för ett par veckor sen andra servicen, protokollet berättar att de bytt bromsvätska och pollenfilter. Och “Uppdatering utförd” eftersom jag klagat på bilens “Lane Kill Assist”. Där har jag inte märkt någon förbättring, men mediaskärmen har fått en välbehövlig uppdatering. Inget annat som syns i protokollet. Och definitivt inget snack efteråt.

Servar den på Holmgrens i Kalmar. Ifrågasätter ofta vad som gjorts också därav snacket.

Tack för svaret. Skulle vilja fråga mera om detta men det känns fel i ett publikt forum.