Serviceprotokoll bevisligen felaktigt på flera punkter

Hej!

Jag servade häromdagen min Renault Mégane E-tech i enlighet med serviceprogrammet. Man kan ju ifrågasätta nyttan med service på elbilar, men det kändes ändå tryggare att göra det under garantiperioden, så att det är gjort, så att det inte kan vara ett svepskäl att neka ett garantiärende.

Servicen skedde på en Renault-auktoriserad verkstad. Jag vill inte “name and shame”:a verkstaden i fråga, riktigt än, innan jag gett dem en ärlig chans att åtgärda felet. Men jag kan i alla fall säga att det är ett välkänt namn i branschen.

När jag hämtade ut bilen kunde de inte skriva ut ett serviceprotokoll för mig på grund av ett tekniskt fel. Jag fick istället ett serviceprotokoll på mail nästa dag.

Det som var direkt iögonfallande i protokollet direkt då jag fick det var att “Avgassystemets tillstånd - täthet och korrosion” är “inte OK”. Spännande, för det är ingen elbil. Och elbilar har inga avgassystem. (Nej, Teslas “Emission Testing Mode” räknas inte.)

Jag frågade då verkstaden över mail om jag verkligen hade fått protokoll för fel bil. Får då till svar att det är rätt bil, men att de klickat fel i protokollet. Fick tillbaka ett nytt protokoll där de strukit den punkten som “Ej tillämplig”.

En närmare koll av protokollet visar dock att det finns två grejer till som är tveksamma:

Motorolja - Nivåkontroll (OK enligt protokoll)
Kontrollera AdBlue-nivån (OK enligt protokoll)

Elbilar har ju som bekant varken motorolja eller AdBlue.

Med tanke på att det är minst tre saker på protokollet som inte stämmer så undrar man om de gjort något alls på bilen eller om det bara är 100% hitte-på. De hade väldigt mycket att göra på verkstaden, och de blev klara med bilen precis till stängningsdags, trots att jag lämnade in bilen en halvtimme efter de öppnade på morgonen.

Det jag gjort nu är att jag reklamerat servicen, eftersom de inte kan visa att den faktiskt är genomförd. Protokollet går ju inte att lita på.

Det blir spännande att se vad verkstaden svarar. Är det någon som råkat ut för något liknande, och vad blev åtgärden i så fall? Eller som har några bra råd på hur jag ska agera i den här situationen? Bilservice är ju väldigt mycket av en förtroendefråga och det är svårt att veta om de faktiskt gjort det de ska göra.

(Sen tror jag inte det är så mycket fel på bilen, den är ju typ 2 år gammal, men ändå!)

2 gillningar

Varifrån kommer det att elbilar inte behöver service?

Nja, jag uttryckte mig väl lite slarvigt. Det jag menade var att de kräver så pass lite service jämfört med ICE-bilar och den service som märkesverkstäderna erbjuder inte riktigt ger valuta för pengarna i förhållande till vad man får. Drivlinan är ju mycket enklare och består av mest underhållsfria komponenter.

Tesla inga rekommenderade serviceintervaller alls på sina bilar, just eftersom det inte finns någon komplex förbränningsmotor som behöver underhåll på samma sätt. Det betyder ju inte att det är en bra idé att aldrig serva sin Tesla så klart, men det har i alla fall inte samma betydelse då det inte finns en komplex förbränningsmotor som kan rasa, och servicekostnaden i teorin därför bör bli lägre, vilket dock inte verkar vara fallet i praktiken.

Märkesservicen, en “A-service” som knappt innehåller några punkter alls cirka 3300 kronor, vilket jag har svårt att se motsvarar det som faktiskt kollas på bilen enligt protokollet.

Och betalar jag så mycket för en märkesservice så är det inte mycket begärt att få ett protokoll på vad de faktiskt gjort, inte bara massa hittepå om att de bytt motoroljan och fyllt på AdBlue, som faktiskt är ifyllt av teknikern som gjorde jobbat. :slight_smile:

Det framkom vid ett telefonsamtal att det var någon skrivbordsnisse som fyllt i serviceprotokollet och “klickat fel”… och det är liksom inte riktigt så checklistor och protokoll ska funka.

Vet inte vill verkstäder du åker till. Brukar ge runt 3000 för MG:n och då för man både protokoll och ett snack om allmänskicket på bilen.
För golfen ger jag kanske 2000 kr och får ett protokoll på 3 sidor där även rostskyddsinspektionen är med. Är lätt värt för att slippa krypa under bilfan själv på uppfarten.

Bara rostskyddgarantin är värt pengarna. I MG:s fall har den nybilgaranti till 2028, mot att dom får serva den.

Man har också rätt att ifrågasätta priserna, men då bör man h torrt på fötterna, dom tar 1000 kr i timmen.

Jag gjorde all service själv förr, tycker inte det är värt tiden längre, är ändå några timmar som går åt om man ska få med alla kontrollpunkter och inte har en riktig billyft och en bra OBD-läsare.

Landade på typ 6k för min första service på ID 4:an. Tycker det var saftigt!

Har förlängd nybilsgaranti (totalt 4 år) så nästa service tar jag nog hos t ex Mekonomen.

Har inget att klaga på hos Mekonomen Martin på Mekonomen här i stan servar mina ICE bilar vid behov Min ID.BUZZ har också förlängd nybilsgaranti 6år och det betyder 3 servicar det kan jag nog ha råd med och jag gillar bekvämligheten med lånebil framkörd tryggheten och vetskapen att finns det service bulletiner eller mjukvaruuppdateringar blir det åtgärdat dessutom vill Martin inte ens röra den…

Kolla garantivillkoren, inte säkert den förslängda garantin gäller hos en oberoende.

Nej precis, det var det jag menade. Gjorde första servicen hos VW Kalmar. Men nästa är när bilen är 4 år, och då har garantin gått ut.

Jamen dåså. Framgick nog inte riktigt eller så läste jag inte ordentligt.

1 gillning

Hmm, var servar du din MG som får så bra feedback? När jag köpte min MG4 så la jag till 3 års service. Det blev på Hedin Bil då såklart. Gjorde för ett par veckor sen andra servicen, protokollet berättar att de bytt bromsvätska och pollenfilter. Och “Uppdatering utförd” eftersom jag klagat på bilens “Lane Kill Assist”. Där har jag inte märkt någon förbättring, men mediaskärmen har fått en välbehövlig uppdatering. Inget annat som syns i protokollet. Och definitivt inget snack efteråt.

Servar den på Holmgrens i Kalmar. Ifrågasätter ofta vad som gjorts också därav snacket.

Tack för svaret. Skulle vilja fråga mera om detta men det känns fel i ett publikt forum.

Fick svar från verkstaden om att de skrivit fel på protokollet bara men i själva verket gjort rätt. Jaha…

Jag kan även tillägga att jag varit i kontakt med en annan verkstad och frågat vad som ska ingå i en “A-service”, och där ska de bl.a. rengöra och smörja mekanismen till laddluckslåset, något som inte stod på det protokoll jag fått. Frågade då om de hade gjort det, och varför den punkten inte finns med på deras protokoll, men fick inget svar på flera dagar. Det är liksom ingen stor grej men betalar man över 3000 kr för en service så bör man kunna förvänta sig att de gör vad man betalar för…

I det här läget känns det som att jag kan namnge verkstaden då de fått chansen att göra rätt för sig. Det handlar om Hedin Bil i Segeltorp.

Renault mailade mig i morse om att de ville ha feedback på servicen, vilket de fått. De ville också att jag skrev en Google-recension, vilket jag också gjort enligt Renaults egna instruktioner. :slight_smile:

Men självklart förväntar jag mig inte att något händer nu, det är utagerat. Det blir sannolikt service någon annanstans nästa gång. Frågan är var, om man bor i Stockholm är det bara Hedin och Bilia att välja på, och Bilia är ju kolera åtminstone, enligt tidigare erfarenheter med min Volvo.

Nybilsgarantin har väl gått ut på bilen, då kan du ringa till Mekonomen eller liknande icke-märkesverkstad :slight_smile:

Tja, det är lite oklart, det är två års fabriksgaranti med ytterligare ett års förlängd garanti. Den förlängda garantin går ut mars 2026 tror jag, så det kan hända att det behöver bli något enstaka till märkesverkstadsbesök inom garantiperioden.

Men ja, det är nog förmodligen så det blir efter garantin är helt slut.

Aah okej, jag trodde bilen var äldre än så :slight_smile: Nöjd annars?

Med själva bilen tänker du?

Jadå, supernöjd. Det är en rejält underskattad bil här i Sverige.

Finns så klart saker att anmärka på, men det gör det på alla bilar, finns inget som är perfekt.

Jag gillar inte:

• Renaults appar och anslutna tjänster. Har en tendens att gå ner och sluta fungera allt för ofta. Däremot är jag glad att tredjepartsappen Kelec finns som gör upplevelsen lite mindre frustrerande. Men det finns bilar som är betydligt sämre, så de får godkänt ändå.
  • Mittkonsollsförvaringen är jag lite ambivalent inför. Bra att man får ett jättestort utrymme mellan förar och passagerarstolen, i praktiken använder jag det inte jättemycket. Hyllan som mobiltelefonen ligger på när den laddas trådlöst har en tendens att gå in i knät om man sitter fel. Mugghållarna hamnar lite väl långt ner vilket gör de svåra att nå när man ställt undan dem.
  • Inget enpedalsläge. Men det är ju inte svårare än att flytta foten någon decimeter när man ska stanna.
  • Tråkig bugg i mjukvaran där EQ-profilen för musik inte går igång ordentligt vid start, man måste växla till t.ex. Spotify manuellt för att EQ:n ska aktivera.
  • Inget stöd för TA i radion.

Inga allvarliga saker att anmärka på ovan med andra ord, mest i-landsproblem. :slight_smile:

Finns hyr mycket som helst som funkar skitbra. Nyckelfria systemet till exempel är i toppklass. Funkar varje gång helt perfekt, särskilt när man jämför med hur andra klagar på andra bilar där systemet inte funkar särskilt bra. Enda är att man inte får lägga nyckeln i samma ficka som mobilen.

Många klagar på att det är många spakar, men det är inget problem när man vant sig, om något är det skönt att allt finns lätt tillgängligt utan en massa menyklick! Bra instrumentering och reglage i allmänhet. Och rattväxel är helt överlägset jämfört med en stor fet spak i mittkonsollen.

Skönt att sitta i bilen, och bra baggage, du hade en video om e-C3 häromdagen där du lyfte upp fördelarna med framhjulsdrift och högt baggageutrymme, det gör att bilen kan lasta mer än man tror. Och precis som du sade i din video är Mégane likadan på den punkten.

1 gillning

Det var tyvärr en stor anledning att jag dissade scenic när jag testade sittkomforten på den. Jag anser inte att man sitter fel, utan inställningar och konstruktionen på konsolen med mobilladdaren är felkonstruerad.
Tror sittkomforten är bättre i Renault 5, men troligen ännu bättre i Renault 4 som jag är spänd se närmare på när den kommer.

Vi har två Renault Zoe som tillsammans har rullat runt 35 tusen mil.
Den första fick två service (A och B service) på verkstad. Sedan så insåg jag vilket jäkla lurendrejeri service är på elbilar. Det enda som servas är byte av kupéluftfilter, och att toppa upp spolarvätskan. Båda dessa jag lika gärna kan göra själv. Sedan är det bara självklara kontrollpunkter, däck, bromsar, 12V batteriet kollas, läsa ut OBDII data och återställa serviceindikatorn.

De kollar inte oljenivån i reduktionsväxeln eller efter metall i oljan, kollar inte efter lagerljud i elmotorn eller tittar på statusen av det “planerade åldrandet” på kylvätskepumpen…

Vi har har haft noll problem med garantier trots att vi skitit i all form av “orginalservice”. Så det är minst 10 “service” tillfällen vi har struntat i till en besparing på mellan 30.000:- och 40.000:-

Jag har som den goda GDS människan jag är bytt 12V batteri, bromsvätska och kylarvätska på båda bilarna efter 5 respektive 4 års användning.

På Zoe (ZE40/R110 och ZE50/R135) så görs det ingen mjukvaruuppgradering i samband med service så inte ens den fördelen får man (och det hade behövts).

Så service på elbilar är bara en fullständigt onödig kostnad om man själv har minsta kunskap om bilar och kan kolla det simplaste själv.

Hur nöjd är jag med dessa bilar då?
Svaret är tämligen enkelt. Ganska nöjd. Men det finns problem. Underdimensionerad spindelledskula (samma som på den 600kg lättare Clio). Dålig lösning med kylvätskepumpen som har planerat åldrande och är svindyr (7500:- bara för pumpen).
Men det som verkligen suger är mjukvaran. Allt som rör körningen funkar tillräckligt bra. Det är allt annat runt omkring som suger. Jag skulle gärna betala 10.000:- för en mjukvaruuppgradering som åtgärdar de tio största bristerna… Men Renault skiter helt i sin eftermarknad och levererade bilar. Det var kanske OK 1990 men definitivt inte 2025 efter Teslas intåg på marknaden…
Tyvärr så gillade jag inte Tesla model Y LR tillräckligt mycket för att jag skulle vilja gå vidare och byta upp mig efter att ha hyrt mig en sådan under en vintervecka för ett år sedan. Tekniken/mjukvarustödet är utmärkt men gillade inte att köra den (tom mina gamla >20 år gamla V70/XC70/9-5 känns stabilare/tryggare på vägen när det ligger snö och is där).

En liten uppdatering kring detta: Efter jag publicerat detta och även skrivit en recension på Google så inledde jag en dialog med ledningen hos Hedin. Under diskussionen förekom det att det dessutom var ett till fel som begåtts, de hade gjort en A-service när det var dags för en B-service. Det var inget som vi kunde upptäcka bara genom att kolla på protokollen.

Den lösningen de erbjöd var att de tog in bilen på verkstaden igen, kompletterade med en B-service, och skrev ut ett nytt serviceprotokoll. Jag behövde inte betala något extra, de stod t.o.m. för hyrbil under dagen.

Serviceprotokollet jag fick den här gången var faktiskt elbilsspecifikt med flera kontrollpunkter specifika för elbil. Så jag känner att det här kapitlet är avslutat.

Det är tråkigt att Hedin hjälpte mig först när jag skrev en Google-recension på ämnet, och inget hände när jag bara reklamerade direkt hos företaget. Den recensionen får stå kvar (det är ju sant det som står däri), men om Hedin börjar göra rätt så kommer de ju få bättre omdöme med tiden.

Två saker att ta med sig från detta:

• Elbilar (i alla fall från Renault) ska ha elbilsspecifika serviceprotokoll, och inte några “generella” protokoll.
  • Det lönar sig ofta att skriva arga Google-recensioner, men det är ju alltid bra att ge företaget en chans att lösa problemen innan man skriver av sig.
3 gillningar