Hej!
Jag servade häromdagen min Renault Mégane E-tech i enlighet med serviceprogrammet. Man kan ju ifrågasätta nyttan med service på elbilar, men det kändes ändå tryggare att göra det under garantiperioden, så att det är gjort, så att det inte kan vara ett svepskäl att neka ett garantiärende.
Servicen skedde på en Renault-auktoriserad verkstad. Jag vill inte “name and shame”:a verkstaden i fråga, riktigt än, innan jag gett dem en ärlig chans att åtgärda felet. Men jag kan i alla fall säga att det är ett välkänt namn i branschen.
När jag hämtade ut bilen kunde de inte skriva ut ett serviceprotokoll för mig på grund av ett tekniskt fel. Jag fick istället ett serviceprotokoll på mail nästa dag.
Det som var direkt iögonfallande i protokollet direkt då jag fick det var att “Avgassystemets tillstånd - täthet och korrosion” är “inte OK”. Spännande, för det är ingen elbil. Och elbilar har inga avgassystem. (Nej, Teslas “Emission Testing Mode” räknas inte.)
Jag frågade då verkstaden över mail om jag verkligen hade fått protokoll för fel bil. Får då till svar att det är rätt bil, men att de klickat fel i protokollet. Fick tillbaka ett nytt protokoll där de strukit den punkten som “Ej tillämplig”.
En närmare koll av protokollet visar dock att det finns två grejer till som är tveksamma:
Motorolja - Nivåkontroll (OK enligt protokoll)
Kontrollera AdBlue-nivån (OK enligt protokoll)
Elbilar har ju som bekant varken motorolja eller AdBlue.
Med tanke på att det är minst tre saker på protokollet som inte stämmer så undrar man om de gjort något alls på bilen eller om det bara är 100% hitte-på. De hade väldigt mycket att göra på verkstaden, och de blev klara med bilen precis till stängningsdags, trots att jag lämnade in bilen en halvtimme efter de öppnade på morgonen.
Det jag gjort nu är att jag reklamerat servicen, eftersom de inte kan visa att den faktiskt är genomförd. Protokollet går ju inte att lita på.
Det blir spännande att se vad verkstaden svarar. Är det någon som råkat ut för något liknande, och vad blev åtgärden i så fall? Eller som har några bra råd på hur jag ska agera i den här situationen? Bilservice är ju väldigt mycket av en förtroendefråga och det är svårt att veta om de faktiskt gjort det de ska göra.
(Sen tror jag inte det är så mycket fel på bilen, den är ju typ 2 år gammal, men ändå!)