Serviceupplevelse hos VW ÅF

Tidigt i måndags hade jag en bokad tid på min ÅFs Serviceverkstad för min ID.3 egentilgen skulle detta göras efter att jag lämnade tillbaka den i december men eftersom jag behåller den till våran ID.BUZZ är klar (förhoppningsvis i månadsskiftet) så behövde några servicpoints kollas battericeller en kabelmontering som skulle bytas och däcken skulle kollas för tillverkningskod och en hel mjukvaruuppdatering göras Jag lämnar bilen med kundmottagaren och påpekar att vindrutespolarna inte funkar pumpen går och efter ett tag luktar den spolarvätska Jag får nyckel till lånebilen idag en ID.7 med 130mil på mätaren och beskedet “Vi ringer när den är klar Kör försiktigt”

Idag onsdag vid lunch ringer kundmottagaren “bilen är klar kom och hämta” När jag kommer är det två kunder före mig så jag tar en kopp riktigt bryggkaffe och passar på att beställa lite delar till min Mk1 Golf Cabriolet hos reservdelar VW har ett lager i Tyskland VW Vintage där det finns NOS reservdelar till VW från 60talet och framåt en fantastisk service När det blir min tur sitter jag ner och får en ordentlig genomgång av mjukvaruuppdateringen och Servicepoints som är gjorda hade tur att det var rätt/fel tillverkningskod på mina slitna däck så 4 nya Continetal var monterade Vindrutespolarproblemet visade sig att troligtvis en mus hade käkat upp 10cm av spolarslangen uppe vid vindrutan så det fixades Eftersom en hel mjukvaruuppdatering gjorts så följer kundmottagaren med ut i bilen och tillsammans loggar vi in i bilen och återställer en del av mina inställningar Min enda kostnad var reparation och delar för spolarslangen

Jag vet inte om jag får VIP behandling eftersom dom vet att jag jobbat över 10år som kundmottagate hos en större ÅF men detta är största (och viktigaste) anledningen till att jag kommer tillbaka hit och har köpt min BUZZ skulle aldrig köpa en bil från en handlare som inte har ett Showroom och en riktig Serviceverkstad jag kan sträcka mig till att boka servicetid via VW appen men där tar det slut jag vill bli mottagen av en kompetent kundmottagare det ska finnas bra kaffe och en lånebil som väntar hur svårt ska det vara

Någon påpekade (lite hånfullt) att Teslaägare får sina uppdateringar OTA och inte behöver lämna ifrån sig bilen vilket VW även gör för återkommande uppdateringar men en hel mjukvaruuppdatering brukar ta över natten min har fått 2 hela uppdateringar tidigare och mekaniska uppdateringar/recall måste göras hands on men snart får någon annan ta över en uppdaterad välskött och med nya däck ID.3 från begagnatmarknaden

Nöjd som fan kund

4 gillningar

Kul att du är nöjd! Vår VW-återförsäljare har jag inte haft så värst mycket att göra med, men upplevelsen när vi beställde och sen fick bilen levererad var riktigt bra.

Värre var det när vi köpte en, för oss då, dyr E-klass hos Landrins bil i Lund.

När han försökte lägga upp finansieringen, så var han enormt otrevlig mot en ”kollega” på MB Finans. Personligen avskyr jag när man är otrevlig mot kollegor - än värre när kunden hör jargongen.

Med tanke på att han hade problem att ordna pappersarbetet, så sa jag till min fru att ”då går jag och hämtar en kaffe medan vi väntar”. Då flikar han in att ”det går inte, det är larmat i serviceavdelningen”. Ingenting om att ”det löser vi” eller så, utan bara konstaterade det.

Behöver jag säga att jag aldrig mer sätter min fot där?

1 gillning

Trevligt inlägg! Måste säga att jag har liknande erfarenhet av den ÅF för VAG som finns här där jag bor. Har växlat mellan VW och Skoda bilar och nu har jag en av varje men alltid samma verkstad och alltid bra bemötande med kundfokus.

Jag har också en ID.3, kan man se publikt någonstans sådant som att däck kan ha fel tillverkningskod eller mjukvaruuppdateringar?
Jag har ID Software 3.2 i min bil och säljaren visade hur man söker efter uppdateringar i bilens inställningar men dessa OTA-uppdateringar har jag uppfattat bara är småuppdateringar och inte större versioner, någon som har koll på om det stämmer?

Detta paket av uppdateringar och mjukvaruuppdateringen Aktion 97GX är en ny åtgärd som ska ut till ID.3 tydligen ska kunderna det gäller meddelas men ta dig till din verkstad så kollar dom om din bil är aktuell för service points och uppdatering och detta är inget som kan komma OTA

Jag frågade varför man inte kunde trycka ut informationen via VW appen men förklaringen var att verkstäderna skulle bli nerringda och fullbokade därför väljer man att avvakta och beta av bilar som kommer in på 2års service och övriga kontaktas av respektive Serviceverkstad

ser din bil ut såhär har du redan nya mjukvaran resten måste göras hands on


Riktigt trevligt med bra service och något som även jag är redo att betala för. Tyvärr tror jag att vi är i minoritet. Och då pratar jag inte bara om bilar. Att besöka retail och klämma/känna på produkter för att sedan gå hem och hitta absolut billigaste priset på nätet och beställa där känns som relativt vanligt hos en stor konsumentgrupp idag. Fortsätter det så kan vi glömma personlig service, kompetenta och kundorienterade säljare och servicepersonal.

1 gillning

Vem har inte gjort det Sedan vi flyttade till Österlen har jag mer eller mindre bestämt att allt (som går) ska handlas inom en radie på 4 mil hemifrån och det är egentligen hur lätt som helst det finns kött fisk och vilt grönsaker mejeriprodukter bröd byggvaror arbetskläder järn & färg krogar och cafer ja i princip all livets nödtorft finns över disk i närheten och det känns solidariskt att gynna dom som håller öppet året runt Visst det kostar lite mer med nyslaktat lokalt lamm än att handla importerat på Lidl men det känns mycket bättre när man lägger det i stekpannan

Har blivit kallad närodlatpretto mer än en gång

2 gillningar

Jag kan inte heller vara mer än nöjd med min VW-verkstad Moses bil o lack i Tollarp. Alltid väl bemött vid service av bilen och någon reparation.

Nu slocknar inte airbag-lampan så jag får beställa tid. Folksam tar det med 1 500 kr i självrisk för mig.

Att se Emma där som kundmottagare när man kommer in gör vem som helst glad då hon är oerhört trevlig. Jag lämnar alltid stället med ett leende.

1 gillning

Jag tillhör nog den gruppen du tänker på. Men (bortsett från bilar) så beror det mest på att man för det mesta kan mer än de man eventuellt får prata med. Det räcker med att googla och läsa på två minuter för det. Gäller väl främst butiker som Elgiganten och liknande.