Vi är säkert många som gör en av årets längst långresa nu under sportlovsveckorna. Själv har jag (och familjen) åkt från Skåne till Idre ToR. Blev ca 80 mil x 2. I vårt fall har vi en laddhybrid(Kira Sorento 2020) såg relativt många elbilar på vägarna på väg upp och ned och tids nog byter även jag till en elbil på vår primära familjebil (andrabilen är reda el och den kör jag i vardagen).
Tanken som slog mig är att det borde finnas en tjänst(likt Google Maps) där man väljer bilmodell, SOC, temperatur och väder och sedan planerar sin rutt utan att faktiskt äga bilen och använda ruttplaneraren. Tror det är många som vill veta ungefär hur en långresa likt den vi gjorde skulle bli innan man väljer att gå över från fossil till el. Finns möjligtvis redan en sådan tjänst?
Obs att ABRP inte kan veta väglag, temperatur eller vind för din framtida resa så du kan behöva justera förbrukningen till vad du tror är rimligt. Med betalda appen kan ABRP räkna med vädret, men använder då vädret som om du skulle börja köra precis nu, dvs endast “live väder”.
Jag brukar använda ABRP inför längre resor, med ganska defensivt satt förbrukning, för att få en känsla för var ungefär jag borde ladda.
Ibland har jag också använt den vid körning och vid laddstoppen justerat förbrukningen i appen så den matchar ABRPs förutsägelser. Funkar rätt bra!
Sedan kan du använda laddkoll , chargemap och plugchare , och jämföra dessa med ABRP , så är lyckan fullständig . Om du inte tillhör den skaran , så kan du ju alltid behålla laddhybriden till långkörningar . Jag skulle nog inte välja elbilen på långresa , på vintern . Med en verklig förbrukning på 2,6-2,7 kwt per mil senaste veckan, i min lilla plutt , med 58 kwt batteri , så räknar jag med laddstopp efter 10-12 mil mellan laddstoppen vid 5 minusgrader . Och en bränslekostnad som vida överstiger bensinbilen vid snabbladdning. Köra ner till 10% i vinterväglag, med risk för långa stopp eller omvägar som på E18 förra veckan , känns inte som något jag vill utsätta mig för i alla fall . Elbil = sommarbil och / eller pendlarbil , om man nu inte är väldigt rik och kan välja en bil med 100 kwt batteri.
Har försökt mig på ABRP ett antal gånger, senast nu upp till Mora för Vasaloppet men har svårt att få den att fatta min körstil, eller snarare när vi vill stanna! Fick stanna en gång mer än vi behövde ladda pga att vi behövde toaletten. Så bilens körsträcka (ca 38 mil vinterväglag och så 80% av det) är inget hinder, det är andra behov som styr. Så vi kör google maps och chargefinder, funkar suveränt!
På hemvägen körde vi de 80 milen i en omgång med egentligen endast ett riktigt stopp för tankning. När man sedan kombinerar detta med att hämta upp lunch på Max som beställs i förväg i appen så blir stoppet ca 15-20 minuter. All övrig tid rullar bilen. Är egentligen detta som jag som elbils-entusiast i familjen måste bemöta internt i familjen och givetvis blir det mer än 1 laddstopp på 15 min oavsett bilmodell. Jag har provat runt lite med ABRP och blev positivt överraskad att det endast blir 2 stopp enkel väg och dessa stopp skall sällan vara över 25 minuter. Stämmer det verkligen? Men är lite orolig att detta endast är den absoluta tiden då man laddar. Dvs, att köra av, fippla med laddaren, få ut och in barn ur bilen mm ingår givetvis inte i den tiden.
Hur som helst så slog det mig att det här med elbil på långresan kanske faktiskt är lite av återkomsten av co-drivern som sitter bredvid. Ni vet den som hade den gigantiska kartboken Snarare än att planera en exakt rutt från början så har man en ungefärlig uppfattning om var man vill ladda och sedan kör passageraren charge finder och ser till att ladda ner apparna innan man kommer fram. Det hade ju trots allt varit lite kul istället för att gps:er och andra hjälpmedel gjort co-drivern rätt oengagerad i resan.
På sommaren kör jag utan att planera , och tar elbilen ändå . Bilen påminner om att det är dags att ladda när den kommer under 20 % . Stannar då och kollar i Charge Finder om jag inte i förväg har koll , och det kommer garanterat att finnas en laddare inom kvarvarande räckvidd . Men då är det ju ingen katastrof, om man hamnar i timslånga / dygn i värsta fall ( E22 ) köer vid olycka heller . Med mina 12 mil till och från jobbet , så kom jag hem med 20-24 % laddning kvar ca 5 mil förra veckan . Alldeles för lite om det varit stopp i trafiken . Dom senaste 10 åren har det varit totalstopp på vägen hem vid 4 tillfällen . 3 av tillfällena har jag kört omvägar på på ca 5-6 mil . I våras med elbilen till jobbet laddade jag till 80% på jobbet , men kom inte hem ändå . Dom alternativa vägarna var katastrof dom också . Kanske hade gått om jag haft fyrhjulsdrift , men jag blev tvungen att övernatta på jobbet . Då saknade jag allt min fyrhjulsdrivna dieselbil jag hade för några år sedan väldigt väldigt mycket . Elbilar för alla alltid, känns väldigt långt borta , särskilt för dom som inte har möjlighet till hemma laddning skulle jag tro . Man får gärna vara elbils entusiast, men för dom som funderar på elbil och läser här , är det väl snällare att vara ärlig .
Att en sträcka på 12 mil kan innebära såna problem med elbil , som ändå kostar en halv miljon, så är det väl inte konstigt att många tvekar på att välja en sån på en sträcka på 80 mil till fjällen .
För ganska exakt 4 år sedan planerade jag min första långresa i en elbil jag hade precis fått min ID.3a levererad och skulle till Brescia i Italien Jag satte mig ner med ABRP i en mycket mer outvecklad version än dagens och planerade rutten det gick sådär men fram kom vi
Efter 4 år med elbil så kollar jag av och torrkör lite då och då i ABRP men jag kör aldrig efter den eller bilens navigation jag kör enbart med Waze där får jag aktuella uppdateringar om olyckor köer vägarbeten fartkameror och poliser längs vägarna Efter att ha kört ett otal gånger till mina vanligaste destinationer Stockholm Puttgarden Antwerp och Brescia så vet jag när jag ska åka och var jag kan ladda och få en bra kaffe var jag kan få en bra bit mat och övernatta och var det finns fräscha toaletter
Det enda jag saknar i ABRP är att man inte kan filtrera fram laddare med kortbetalning för jag laddar inte om det inte finns kortbetalning men jag har lärt mig vart det finns vid det här laget
Från och med Påsken har vi en bil permanent i Brescia och då ska vi kolla vad som är bekvämast att flyga eller att ta elbilen ner för kostnaden laddning och övernattning versus flyg och lokala transporter blir nog detsamma…
ABRP är utan konkurrens marknadens bästa online-ruttplanerare för elbilar.
Och med det sagt så är, trots massiv kritik på det där internet, både ruttplaneraren i ID4an och EV9an bättre i verkligheten.
Och ABRPs stora problem är att det nästan uteslutande gissar ganska rejält fel
Och mycket av detta hänger med dess algoritmer för vad som är snabbaste väg…vilket i mina ögon ofta är omvägar.
Fördelen jag har på långhelger i bilen är att jag är en ganska rutinerad på just längre körningar både i sverige och i Europa, Och med det även tagit med mig erfarenheten att man inte skall planera sönder en resa i förväg, vilket absolut gäller även för EV.
Reser man utanför PEAK trafik och skall resa ganska långt är ett IONITY abonnemang en bra deal, och man kan sikta in sig där för stopp.
men man får inte stirra sig blind för en extra laddning om så på en dyrare laddare då det inte är hela världen för totalekonomin, speciellt inte om man har ett snabbt ärende där stoppet behöver göras, och absolut inte för att göra resan komfortabel.
Men sen kommer vi till hela knäckfrågan för elbilar….
Och det är räckviddsångest och att elbilarna inte är gjorda för långresor på vintern.
Och det stämmer, just pga att det säljs elbilar som skall vara familjebilar och sen har de en ”tank” som om de skulle sälja ICE versionen med 15liters tank.
Och jag anser nog inte att man kan klaga på elbilen som långfärdsbil om man inte köpt en med rätt förutsättningar för långfärd, dvs räckvidd och snabb laddning.
Men även bilarna med mindre batterier går att använda men kräver än mer flexibilitet och kanske än mindre strikt planering utan istället laddas vid varje tillfälle som ges, speciellt om de bara kommer 15-20mil vintertid.
Jag håller med om allt du skriver . Men problemet än så länge , är ju att en lämplig bil för långfärd på vintern kostar väldigt mycket . Jag visste vad jag valde , och jag hade inte valt den om jag inte haft möjlighet till laddning på jobbet , och en dieselbil att använda på långfärd på vintern . Men vet den icke bilintresserade bilköparen det , som litar på bilförsäljaren och bara vill ha en bil i familjen ? . Det är synd om för många blir missnöjda .
Om 58 kwt är lika med 15 liters tank , så är 77 kwt som i id4 lika med 20 liters tank , och 20 mil mellan laddstoppen med 80-20 % körning för trygg marginal under samma förhållanden 5-10 minus . Skulle gissa att en sån har en högre förbrukning än min också.100 kwt vill jag ha om elbilen ska ersätta dieselbilen . 20 mil räcker egentligen mellan rasterna , men är det snöfall med risk för stopp i trafiken , så vill jag nog ha mer än 20% till värme . 19kwt = 6 timmar med 3 kwt per timma ? ? . Och bärgare efter det . Gammal bekväm och feg nu för tiden .
Verkningsgraden på bränslemotorer , och energiförluster som används till värme på bränsle motor bilar på vintern behöver jag väl inte förklara . Du skrev ju själv att du kom 33 mil på din bil vid plusgrader , 33x0,6 liter milen på en bensinbil = 19,8 liter . Så det var väl inte så konstiga siffror . Det blir som att man tankar 20 liter hemma innan avfärd , och sedan 16 liter 80% vid varje tank stopp ( på vintern alltså ) . Vid minus 10 grader ännu mindre tank . Räcker kanske för dom flesta, men jag vill ha större tank på långkörningar på vintern . Min bror satt fast i 10 timmar på E20 i höjd med Finnerödja för några år sedan . Det var inte ens olycka utan Lastbilar som satt fast i vägen . Det har du inte läst om i kvällstidningarna, och inte att folk satt fast hela natten , på RV 26 mellan i våras heller . Men det hände lika fullt . Jag vill inte hamna i sådana situationer med min elbil , med om jag har otur 10 % i batteriet .
Om man spinner vidare på jämförelsen, så inser man att 10% ladd kapacitet motsvarar 2 liter bensin under samma förutsättningar, 1,5 liter på min bil . Inte bra att köra så på långresa , vid snöfall och 20-30 minusgrader som det var även i Götaland på nätterna i förra veckan på en del håll . Nä ladda ofta skulle jag rekommendera, särkilt om man har barn med sig i bilen . Då är man säkrare än dom i bensinbilen, för man löper ju ingen risk för koldioxid förgiftning, om man stannar med lite marginal till bilen framför . Driver snön igen runt bilen och hindrar avgaserna från att lämna området runt bilen , så kan det bli farligt . Lite yllefiltar , spade , snökedjor och framförallt vatten är ju såklart vanliga råd också. Inte kul eller hälsosamt att inte kunna dricka något på 10 timmar .
Måste nog erkänna att Lynk & Co 08 som lanseras på den Europeiska marknaden idag med 20 mil WLTP på el och 110 mil totalt säkert kommer bli en intressant kompromiss om man vill köra el i vardagen men sedan slippa el, laddning och ruttplanering på långresan. Blir intressant att följa.