Till att börja med vill jag säga att jag verkligen inte har något till övers för Tesla som företag och dess företagskultur. Specifikt inte Teslas VD Elon Musk.
Det går dock inte att blunda för hur pass imponerande FSD fungerar i vissa länder/regioner (vet ej så mycket mer om det förutom vissa stater i USA). Efter att ha följt kanalen AI DRIVR på Youtube i ett par år kan jag konstatera att de senaste versionerna är riktigt imponerande.
Det är till och med såpass imponerande att trots att jag inte gillar Tesla hade jag nog ändå övervägt att köpa en ny bil som lanserades med den funktionalitet som finns idag i USA. Detta även om det i EU krävs att man behöver hålla ögonen på vägen likt BlueCruise.
Nu till frågan: Skillnaden i värde för kund om man ser till den funktionalitet som kan levereras i vissa stater i USA jämfört med den urusla “autopiloten” som svenska Teslor har. Är det största skillnaden just nu (genom alla tider?) på marknaden mellan en bilmodell baserat på region? Att andra biltillverkare finjusterar lite hästar på motorn här och var är ju ingenting i jämförelse med detta.
Om jag hade jobbat på Tesla hade ju mitt största fokus dygnet runt varit att leverera USA FSD paketerat som L2 för övriga marknader. Det skulle vara en unik funktionalitet på vår marknad.
UPPDATERING: Vill tillägga att jag förstår att den träning som gjort USA FSD såpass bra inte går att skala ut helt “smärtfritt” till andra marknader. Det är möjligt att det finns vissa platser som kräver ytterligare flera miljoner timmar av träning, men paketerar man det som L2 och den kan prestera bättre än BlueCruise och diverse annat så har man ju ändå en marknadsledande funktionalitet med ett relativt stort glapp ned.