Ska man lita blint på appar eller har ni nöd laddbricka/kort i bilen?

Hej på er,

Hur gör ni med alla laddningsappar och dylikt, litar ni blint på apparna eller har ni “nöd laddbricka/laddkort” i bilen med? Isåfall vilka brickor/kort ska man skaffa?

Får snart min elbil levererad så sitter och fixar med laddnings appar och dylikt nu.
Jag kommer kunna ladda hemma för det mesta så är inte intresserad av någon typ av abonnemang men gillar att vara lite förberedd, lär ju behöva ladda ute någon gång då och då :slight_smile:

Använder alltid tagg och bojkottar nätverk som bara har appar :no_mouth:

Det beror nog på vad det är för bil du har beställt. Om det är en Tesla behöver du nog inget annat än Teslas Supercharger. Annars är det nog en bara idé att beställa gratis laddbrickor från Incharge, Mer och Fortum åtminstone.

Jag har ett Elli-kort med bra avtal, som funkar på de flesta ställena.

Innan Elli fanns hade jag en Plugsurfing-bricka som jag använt en gång (för 4 år sedan) när jag kom till en laddare som vägrade starta som den skulle och det var uteslutet att kunna ta sig till nästa stolpe. Men Plugsurfing-brickan funkade. Men nu har infrastrukturen blivit så bättre, så det finns alltid en annan laddare att välja.

Men jag brukar ofta ladda vid en EON-destinationsladdare, och har därför skaffat ett EON-laddkort. Det är enklare och snabbare än appen.

Kort eller taggar fungerar bäst tycker jag. De är dessutom mycket lättare än att behöva starta appen och sedan hitta laddaren i appen. Ibland har till och med själva laddaren saknats i appen även om man kunde starta laddning med tagg.

1 gillning

Rekommenderar starkt tag/kort, man kan oftast lägga till flera laddare på samma kort, vilket jag gjort med det kort jag har från Elli.

1 gillning

Kör helst med kort och bricka, mycket smidigare och funkar bra. Incharge kort, brickor för Fortum samt Bee :slight_smile:

Jag har bara mitt WeCharge-kort och ett kort från EON. Men WeCharge-kortet funkar ju hos många, så jag har aldrig känt något behov.

För mig är det även en fråga om miljön, jag ogillar att beställa onödiga saker.

Laddar nästan alltid på Teslas laddare utanför hemmet då det är extremt smidigt med deras app! Laddar till 95% hemma så saknar abonnemang. Laddare som enbart har olika taggar går fetbort. Se till att man kan betala med kreditkort!

1 gillning