Ska man lita blint på appar eller har ni nöd laddbricka/kort i bilen?

Hej på er,

Hur gör ni med alla laddningsappar och dylikt, litar ni blint på apparna eller har ni “nöd laddbricka/laddkort” i bilen med? Isåfall vilka brickor/kort ska man skaffa?

Får snart min elbil levererad så sitter och fixar med laddnings appar och dylikt nu.
Jag kommer kunna ladda hemma för det mesta så är inte intresserad av någon typ av abonnemang men gillar att vara lite förberedd, lär ju behöva ladda ute någon gång då och då :slight_smile:

Använder alltid tagg och bojkottar nätverk som bara har appar :no_mouth:

1 gillning

Det beror nog på vad det är för bil du har beställt. Om det är en Tesla behöver du nog inget annat än Teslas Supercharger. Annars är det nog en bara idé att beställa gratis laddbrickor från Incharge, Mer och Fortum åtminstone.

Jag har ett Elli-kort med bra avtal, som funkar på de flesta ställena.

Innan Elli fanns hade jag en Plugsurfing-bricka som jag använt en gång (för 4 år sedan) när jag kom till en laddare som vägrade starta som den skulle och det var uteslutet att kunna ta sig till nästa stolpe. Men Plugsurfing-brickan funkade. Men nu har infrastrukturen blivit så bättre, så det finns alltid en annan laddare att välja.

Men jag brukar ofta ladda vid en EON-destinationsladdare, och har därför skaffat ett EON-laddkort. Det är enklare och snabbare än appen.

1 gillning

Kort eller taggar fungerar bäst tycker jag. De är dessutom mycket lättare än att behöva starta appen och sedan hitta laddaren i appen. Ibland har till och med själva laddaren saknats i appen även om man kunde starta laddning med tagg.

1 gillning

Rekommenderar starkt tag/kort, man kan oftast lägga till flera laddare på samma kort, vilket jag gjort med det kort jag har från Elli.

1 gillning

Kör helst med kort och bricka, mycket smidigare och funkar bra. Incharge kort, brickor för Fortum samt Bee :slight_smile:

1 gillning

Jag har bara mitt WeCharge-kort och ett kort från EON. Men WeCharge-kortet funkar ju hos många, så jag har aldrig känt något behov.

För mig är det även en fråga om miljön, jag ogillar att beställa onödiga saker.

Laddar nästan alltid på Teslas laddare utanför hemmet då det är extremt smidigt med deras app! Laddar till 95% hemma så saknar abonnemang. Laddare som enbart har olika taggar går fetbort. Se till att man kan betala med kreditkort!

1 gillning

Ett Elli-kort med Free i bilen som reserv om det behövs… Dyrt som ocker dock.
Inga abbonemang, kör sällan långt.

Har alltid bankkort med mig. Och ett elli free, bojkottar aktivt leverantörer som enbart jobbar med appar.

Enda gången jag i princip använder app är hos Tesla, hade gärna sett att dom erbjöd kortbetalning eller någon form av tagg också men sån tur har vi dödliga inte. Annars är jag flitig användare av Elli Charging och då har det alltid fungerat :slight_smile:

1 gillning

Det hade ju varit trevligt om de inför det på nya Supercharger V4-laddarna som ändå får blipp och betalterminal. Det så att de med abonnemang skulle kunna blippa mot nämnda kortläsare och få sitt medlemspris.

Jag kör med Skoda Powerpass kort så långt det går.
Esse tipsade mig om att stoppa i kontakt först, blippa kortet sen! Fungerar utmärkt.
De enda laddarna som krånglar är Ionity. Dels sbs att när jag försöker använda kortet så touchsr mina fingrar stoppknappen men oftast så registrerar inte Ionity laddarna mitt kort.

Till sist så tycker jag många laddare är lite otydliga med vart jag ska hålla kortet. Speciellt Ionity igen, kanske det är därför de sällan funkar med mitt kort för jag försöker blippa på fel ställe?

Har kort till alla laddare jag brukar använda.
Litar 0 på apparna.

Dags att bumpa denna igen!
Sambon stal min MG i veckan för att köpa massa grejer som inte gick in i hennes bil “sen är den ju så mysig och snabb med automat med” men det innebar att jag gav henne mitt Elli-kort med ifall hon behövde ladda i veckan då hon brukar lämna mobilen hemma.

Har alltså testat app igen när jag var i stan förut, och det är hemskt, fortfarande när det snart är 2024. Startade en Virtaladdare via Elliappen, två försök senare gick det igång men avsluta? Ånej… Elliappen visste inte att jag startat laddaren och, bra kundtjänst his VIRTA dock men att behöva ringa supporten för en så enkel sak som att avsluta laddningen?

Trevlig Kempowerladdare dock och hoppas elen var tillverkad av prima uran när den kostade 8:33 per kWh :sweat_smile: