Skaffa elbil med elbilspremien!

Jag är sugen på att prova elbil! Sambon är lite skeptisk. Vi har gått ner i tid på jobben så just nu tjänar vi inom gränsen för elbilspremie så jag tänkte försöka passa på.

Vi har idag en v70 diesel. Finns det en bil som motsvarar v70n? Har finkammat nätet tycker jag men just liknande v70-modell verkar svårt?

Så därför tänker jag en elbil som pendelbil till och från mitt jobb i stället och behålla v70n. Det är 6 mil tur och retur dagligen. Då skulle jag vilja veta så konkret som möjligt, även om jag förstår att det är svårt, vad kostar laddning av elbil i månaden?

Jag är sugen på en E-golf. Eller id.3 kanske. Har två barn som kanske behöver åka med när dom ska på någon aktivitet annars är det tänkt som ren pendelbil. “Enda" kraven jag har är att den ska orka köra om andra bilar hyfsat snabbt och att bilen har adaptiv farthållare. Jag är mest nyfiken på vad laddningskostnaden blir jämfört med dieseln idag. Speciellt vintermånaderna när elen är ångestdyr hehe

Tänk på att nivån för hushållets inkomst baseras på 2024 års deklaration och att kapitalöverskott eller underskott inkluderas.

ID3 är en fin bil som kommer fungera perfekt som pendlarbil, den är rymlig i kupén och helt ok komfort.

Förbrukning vintertid beror på hastighet och hur långt du kör varje sträcka eftersom mycket av förbrukningen är att värma kupén. Riktigt korta sträckor på ett par km kan förbruka 3,5 kWh/mil medan lite längre kan nå ner till 2,0 kWh/mil. Vad du har för elpris inkl elnätskostnad får du nog ta reda på, men vintertid kan resor kosta mellan 5-10kr/mil vid laddning hemma, beroende på hur kallt det är och hur långt och snabbt du kör.

1 gillning

Hade missat att den baseras på 2024 års deklaration, trodde der var 2025. Men det klarar sig ändå. Tack för den infon!

Ja, har kikat in i en id3 och väldigt rymlig inuti.

Då ska jag se om jag blir klokare i hur jag ska tänka, tack för input​:blush:

1 gillning

Vad det kostar är relativt simpelt.

Kan du ladda hemma är det ditt elpris inkl. Avgifter gånger 2 per mil, då får du en relativt rättvisande kalkyl.

Samma med snabbladdning, där är det priset gånger 2 per mil. Många bilar drar runt 2kWh per mil.

1 gillning

När det är som mest ogynnsamt, som till exempel om man inte kan ladda hemma och tvingas köra i snöyra och många minusgrader, så blir drivmedelskostnaden inte särskilt mycket lägre än med en snål diesel. Men i praktiskt taget alla andra situationer blir det mindre dyrt att köra på el, åtminstone i en vanlig bil utan släpvagn/takbox. Kan man ladda hemma utan att drabbas av våldsamt höga effekttariffer (som det såg ut att bli för många och som det fortfarande är för några) så kan man vara rätt säker på att få en lägre driftskostnad än med diesel/bensin. Då handlar det mest om att inte ett högre inköpspris spräcker kalkylen.

Det är klokt att räkna på laddkostnaden under den mörkaste och kallaste delen av året, men tänk också på att under resten av året blir det mycket billigare att köra på el jämfört med fossila bränslen eller förnybara biobränslen. Skulle man dessutom ha råkat investera i egna solceller så blir ju elen nästan gratis halva året (nu när sommarpriset på el är så lågt att det knappt lönar sig att sälja överskottet).

Kan elbilspremien täcka större delen av prisskillnaden mellan en elbil och en motsvarande förbränningsmotorbil, så lär du kunna spara pengar på att byta till elbil.

Vill slå ett slag för Ioniq electric 28/38 kWh ta en titt på den.
Förbrukning på ca 1,3 kWh/mil i motorväg. Ca 1,6 kWh/mil när vi har -5°C i motorväg.
Billig i försäkring och service.

Skulle även säga att du borde inte räkna in elnätskostnaden i din förbrukningskostnad. Förutsatt att du inte behöva säkra upp huset (vilket man på en pendlarbil inte behöver!). El vill du gissningsvis fortfarande ha i huset även om du inte äger en elbil så kostnaden är där oavsett vad du kör. Däremot alla rörliga kostnader kopplade mot din förbrukning borde du räkna in. Vad dessa är skiljer sig tyvärr väldigt mkt i landet så de måste du nog titta på själv.

Kör själv en Ioniq Electric 28 och ca 2000 mil/år. Exkl. värdeminskning så har jag en kostnad på 11,9 kr/milen. Svårt säga vad värdeminskningen blir då jag fortfarande äger bilen. Men gissar utifrån vad liknande bilar säljs på nätet och drar av ytterligare 20 000 så är kostanden på 32,3 kr/mil inkl. värdeminskning. Då har bilen även fallit väldigt mkt i pris sedan jag köpte den så den som köper idag får ju ännu bättre siffror än mig.

Polestar 2 om budgeten tillåter, blir lite mer roligt.

Tack för ni tagit er tid att svara :slight_smile: ska läsa igenom och räkna mer noga om det blir “värt” det. Nu är planen i så fall behålla v70n för familjeresor med packning och som andrabil och att ha elbil till och från jobbet :slight_smile:

Kan bara instämma i tipset om Ioniq Electric. Körde den först i tjänsten (28 kWh) och köpte sedan den uppdaterade plus-versionen privat (38.3 kWh). Extremt effektiv, vanligtvis under den angivna 1,3 kWh/mil perioden april-oktober. Trots det relativt lilla batteriet kommer den hyfsat långt tack vare att den är så effektiv, normalt ca 30 mil sommartid. Rekordet hem från jobbet på slingriga småvägar ligger på 0,98 kWh/mil. Jag köpte den som pendlingsbil (5,5 mil enkel resa) men vi har använt den till nästan allt förutom sämre skogsbilvägar, dra släpvagn och skidturer med takbox. Till det har vi haft en äldre XC70 så det låter ungefär som det upplägg du tänkt dig. Har numera bytt jobb till ett med cykelavstånd och kan inte riktigt motivera att ha den kvar så den kommer ut till försäljning nästa vecka​:wink:. Det bär emot för det är en extremt trevlig bil att köra/äga​:slightly_smiling_face: