Skärmar och mörkerkörning

Det är en sak jag funderat på angående bilar som inte har någon förardisplay. Själv kör jag BMW i4 och Audi Q8 och i de bilarna kan man släcka de andra displayerna och bara ha förardisplayen tänd. Jag uppskattar det väldigt mycket vid mörkerkörning. Då vill åtminstone jag ha så lite ljus som möjligt i ögonen. Frågan är alltså hur det funkar i andra bilar. Framför allt i bilar utan förardisplay.
/ Anders

Amen på det. Släcker alltid mittenskärmen när jag kör i mörker, har lagt det som genväg i min bil.

Har inte hittat om det går i Golfen men den stör inte lika mycket där när den inte sitter så högt upp.

Skulle gå att lösa med lite modernare teknik som LED-skärmar men i bilarna är det ju 2010-tals teknik.

Håller med ovan, har också lagt i det som en genväg på min i4. Kör alltid så när jag kör långt.
På den tiden jag körde mycket MB fick man även stänga av all panelbelysning som stör väldigt mycket på kvällen, MB envisas ju med lyse överallt.

På Nissan Ariya går det inte släcka skärmen, jag hittade inte det i varje fall.

Saab hade en dedikerad fysisk knapp för detta förr i tiden, tror det kallades night panel, helt genialt.
Idag är fysisk knapp ultra-lyx, man får leta i en laggig mjukvara efter funktioner.

1 gillning

Det var en helt underbar funktion! Ingen tillverkare verkar ha anammat den?

Om någon listar ut hur man kan släcka ID 4:ans mittenskärm, hojta till!

Saabs knapp var fenomenal. Allt slocknade utom hastighetsmätaren. Den lös upp till 140. När farten närmade sig 140 tändes resten av mätaren. Något att ta efter.

Genväg i i4? Behöver släckningen göras enklare än den redan är? Jag drar ner ”rullgardinen” och där finns ”knappen”.

I Q8 finns det en ”knapp” som alltid ligger framme på den nedre skärmen. Ett kort tryck släcker den övre skärmen. Ett långt tryck släcker både övre och undre skärmen. Det gör jag sällan. Den undre skärmen stör inte, tycker jag.

Hur funkar det i en Tesla. Har man en 15 tum stor lampa som lyser? Jag har ingen aning. Tesla kanske har en fiffig lösning på det också…

Såvitt jag vet går det tyvärr inte släcka på ID.
Inte heller på Tesla.

Vote ju najs att kunna släcka allt utom hastighetsmätaren på Tesla, tyvärr är hårdvaran ganska omodern som i de flesta andra bilar så det svarta hade lyst ändå, tycker inte ser det ut som OLED-skärmar i dom i alla fall det lilla jag sett uta där lyser även det svarta, riktigt fult. Allt görs ju via skärmen med så är väl inte så praktiskt heller att släcka… Detsamma gäller ju även ID, de flesta reglage ligger i skärmen.

Vore rätt lätt för tillverkarna att lägga till en sån knapp men då är ju inte bilen så flashig inne längre, jag är också en sån som vill ha det så mörkt som möjligt och använde alltid Night Panel när jag körde Saab och har alltid haft instrumentdimmern på lägsta möjliga på alla bilar.

Japp du har rätt, stäng av bildskärm fanns med från start när man drar rullgardinen :+1:

Jo, men på en långkörning är jag aldrig inne i menyerna. Köar en massa podcasts som kör, och det är typ det. :smile:

Har funderat på skaffa en liten tygbit som jag kan hänga över skärmen på långturerna. :laughing:

1 gillning

Finns på Amazon som en liten mössa att dra över skärmen på ID.bilar det finns förvånansvärt mycket ID.specifika tillbehör som mattor lastskydd instegsskydd mm där

2 gillningar

I mitt fall en 17tum lampa som lyser svart :smiley:
Tesla har Dark/Light eller Autoläge.

image

Jag har aldrig stört mig på varken förarskärmen eller mittskärmen vid nattkörning. Det finns en funktion som man använder när man vill torka/rengöra skärmen och då blir den nästintill helt svart men jag har som sagt aldrig känt att det varit störande att ha mittskärmen på så därför vet jag inte om det går att aktivera “Rengör skärmen” läget vid körning.

image

1 gillning

Kör tesla MY och skärmen stör inte mig under mörkerkörning. JAg skulle dock önska att det satt ett par dioder(?) infällda i saker som lyser rött eller oranget rakt ned på mittkonsolen. Tycker det är fint på natten.

För övrigt har jag en SAAB med knappen också…:partying_face:

1 gillning

Texan hade en utmärkt genomgång hur Teslan skärm fungerar, Själv är jag mycket nöjd med automatiken och den funkar efter årstiderna. Det finns också manuell inställning!

Visst ja, den missade jag! Den borde funka även om man är väldigt känslig för ljus.
Bra där @Gitarr56

1 gillning

På ID bilarna går det att släcka mittskärmen bara att trycka på och hålla on/off till vänster om tempreglagen det lämnar en lite digital klocka på skärmen tyvärr stänger den också av Android Auto/Car Play radio och navigation

Kanske lite getto men det gå att släcka den…

Yep, det är detta som är problemet. :pensive:

Förstår inte varför många elbilar saknar det som fossilbilarna har haft länge.

Största irritationsmomentet är dock att backkameran inte fälls in när den inte används. :face_with_raised_eyebrow: