Pratade häromdagen med en granne som skaffat elbil, där hon hade hört att man kommer att lägga fram förslag på att ha olika skattesatser på el för hemmet och el för elbilen i bostäderna, men jag argumenterade emot att detta inte fungerar om man inte har separata elavtal med elnätsägarna.
Men så började jag fundera på att man kan ju faktiskt mäta elen man laddar bilen med i de laddboxar man använder och kan man sedan redovisa det på nåt sätt antingen via elnätsägaren, eller kanske enklast som underlag till skatteverket, så skulle det möjligen fungera.
Läste på lite om laddboxar och funderade på de olika bostadsförhållandena.
Enklast att särskilja det är ju om man bor i villa där man bara sär redovisar bilens laddning från den elmängden man total förbrukat och skulle då kunna betala olika skatt om man nu införde olika skattesatser rent teoretiskt.
Tar man bostadsrätter, så finns det ju laddboxar numera, som man kan hantera föreningens medlemmar genom IMD (individuell mätning) via det gemensamma systemet (ex-vis chargenod, zaptec o.s.v) och sedan kopplar men det till lägenhetsinnehavarens lägenhetsabonnemang och kan då betala olika skattsesats om man nu införde olika skattesatser rent teoretiskt.
Även i hyresrätter eller bostadsrätter där man inte har separata elavtal, utan allt hanteras via det gemensamma elavtalet för föreningen. Även där kan man separera lägenhetsinnehavare genom att man som fastighetsägare bygger ut laddplatserna med en 3-e parts molntjänst, där man använder RFID-tag för att hantera lägenhetsinnehavarnas förbrukning och sedan skicka separata räkningar på elanvändandet för elbilsladdningen.
Det som krävs är ju dels att man från skattemyndigheten kan hantera dessa olika alternativen skattemässigt och på ett systemsäkert sätt, så man inet kan fuska på nåt sätt. Sedan ställer det ju kanske ytterligare krav då på flerbostadsägarna med kraven att kunna separera elförbrukningen.
Kan ju vara ett bra sätt att få extra fart på elbilsövergången om alla kan ta del av lägre skatter för laddande av elbilar.
Så jag får ta ett snack med grannen igen och revidera mitt svar efter min efterforskning, att det nog kan vara lösbart, men det finns en del hinder på vägen som behöver lösas. Bra frågeställning iallafall, även om det kanske inte blir görbart.
Vad säger ni andra är det funktionellt och tekniskt görbart och är det en tillräckligt stor ekonomisk boost som skulle få till fart på elbilsägandet, utan att det kostar de enorma pengar som en generell skattesänkning skulle kosta om det blir verklighet?