Skatteavdrag på el för elbilar

Pratade häromdagen med en granne som skaffat elbil, där hon hade hört att man kommer att lägga fram förslag på att ha olika skattesatser på el för hemmet och el för elbilen i bostäderna, men jag argumenterade emot att detta inte fungerar om man inte har separata elavtal med elnätsägarna.

Men så började jag fundera på att man kan ju faktiskt mäta elen man laddar bilen med i de laddboxar man använder och kan man sedan redovisa det på nåt sätt antingen via elnätsägaren, eller kanske enklast som underlag till skatteverket, så skulle det möjligen fungera.
Läste på lite om laddboxar och funderade på de olika bostadsförhållandena.
Enklast att särskilja det är ju om man bor i villa där man bara sär redovisar bilens laddning från den elmängden man total förbrukat och skulle då kunna betala olika skatt om man nu införde olika skattesatser rent teoretiskt.

Tar man bostadsrätter, så finns det ju laddboxar numera, som man kan hantera föreningens medlemmar genom IMD (individuell mätning) via det gemensamma systemet (ex-vis chargenod, zaptec o.s.v) och sedan kopplar men det till lägenhetsinnehavarens lägenhetsabonnemang och kan då betala olika skattsesats om man nu införde olika skattesatser rent teoretiskt.

Även i hyresrätter eller bostadsrätter där man inte har separata elavtal, utan allt hanteras via det gemensamma elavtalet för föreningen. Även där kan man separera lägenhetsinnehavare genom att man som fastighetsägare bygger ut laddplatserna med en 3-e parts molntjänst, där man använder RFID-tag för att hantera lägenhetsinnehavarnas förbrukning och sedan skicka separata räkningar på elanvändandet för elbilsladdningen.

Det som krävs är ju dels att man från skattemyndigheten kan hantera dessa olika alternativen skattemässigt och på ett systemsäkert sätt, så man inet kan fuska på nåt sätt. Sedan ställer det ju kanske ytterligare krav då på flerbostadsägarna med kraven att kunna separera elförbrukningen.

Kan ju vara ett bra sätt att få extra fart på elbilsövergången om alla kan ta del av lägre skatter för laddande av elbilar.

Så jag får ta ett snack med grannen igen och revidera mitt svar efter min efterforskning, att det nog kan vara lösbart, men det finns en del hinder på vägen som behöver lösas. Bra frågeställning iallafall, även om det kanske inte blir görbart.

Vad säger ni andra är det funktionellt och tekniskt görbart och är det en tillräckligt stor ekonomisk boost som skulle få till fart på elbilsägandet, utan att det kostar de enorma pengar som en generell skattesänkning skulle kosta om det blir verklighet?

Om målet är att de som ännu inte har skaffat elbil gör det så tror jag rent generellt på enklare incitament och gärna då kopplade till själva inköpspriset. Elbilspremie eller slopad moms exempelvis men det kommer givetvis med helt andra utmaningar.

1 gillning

Haha, såg detta nu, så då vet man var förslaget kommer ifrån och kanske vad grannen pysslar med/röstar på inför valet :slight_smile:

Det borde väl bli en fördel också för de som redan har eller kommer skaffa batterier för lagring av billigare el, om de förutom sina solceller då framöver också kan lagra billigare från elbilen och då även med en skattesubvention också på detta. Tänkte först att de kanske missgynnas av förslaget, men ser inte heller det hindret.

Ja det är nog helt klart enklare att införa och går säkert snabbare och effektivare för att snabbt öka elbilsparken.
Sedan är det ju hur mycket allt får kosta också och hur länge pengarna räcker med de olika alternativen att väga in också!

Och jag skulle även säga att det är lite rörigt och oklart vad en elektrifierad bil egentligen skall vara. Behöver det nödvändigtvis vara så att alla konverterar till elbil eller räcker det med att dom som har råd och gillar det konverterar? Min känsla är att när man nu lanserade en ny elbilspremie så var man verkligen ute efter dem som kanske egentligen inte bryr sig så mycket. Skulle vara mycket mycket intressant om man kunde följa upp hur många som går över för att miljöpartiet lägger fram ett förslag som detta. Jag tror det är nästan ingen alls. Jag älskar elbilar och kommer säkert aldrig äga något annat någonsin, men jag aktar mig från att åka snålskjuts på att jag är en del av en grön rörelse och jag gör det bara för jag tycker det är roligt och jag gillar teknik.

Jag ser inget fel i att man både kan kalla en elbil ett fordon, men också en energikälla, tvärtom!
Den nya elbilspremien riktades ju till de sociekonomiskt mest utsatta grupperna på landsbyggd och jag vet inte varför du tror att de inte bryr sig om att få råd med en elbil. Varför skulle de bry sig mindre om dessa möjligheter än andra om de får chansen?
Jag tror många slår ner på den elbilspremien av ren avundsjuka tyvärr. Sedan finns det de som inte gillar pengapåsar för inköp som blir väldigt temporära och de argumenten förstår jag bättre.
Det är också därför jag tror långsiktiga lösningar i infrastruktur bättre löser omställningen till elbilar. För den omställningen gör vi ju inte bara för att det är kul, utan för miljön och som land för att slippa få dyra räkningar sedan om vi inte klarar de miljömål som satts upp!

Jag tror bara en liten klick människor avstår lösningar bara för att förslagen kommer från ett visst parti. Folk väljer med plånboken inte politiskt parti!
Det är nog tyvärr värre med de som röstar på förslag i riksdagen, där är det politisk taktik mera än sakpolitiskt vilka förslag som går igenom i många fall!

Jag tänker t ex att MP ofta blir beskyllda politiskt för att slösa med skattepengar och ha ofinansierade förslag från vissa andra partier. Blev därför förvånad faktiskt att förslaget kom från MP i detta fallet då det verkar vara ett ganska sparsamt förslag.

Jag tror detta förslaget mycket väl hade kunnat komma från de flesta partierna i riksdagen och det ger det kanske då också en chans att kunna bli verklighet, men det kan ju finnas andra sakfrågor som hindrar det om/när det utreds klart.

Nu hoppas jag precis som du på att det inte blir en politisk tråd av detta, utan att vi diskutterar den lösning som lagts fram istället!

1 gillning

Hur ska detta mätas? (särskiljas från annan elförbrukning)
Sänk elskatten på ALL el istället.

Det är inte omöjligt. Du kan läsa lite om hur uppläggen funkar för firmabilar i exempelvis Tyskland och Österrike här.

Solpaneler gör det lite knivigare, men går att lösa med CT-mätning där också, för att subtrahera produktionen.

1 gillning

Jag listade ju alternativ som IMD och 3:parts montjänster med RFID-tag för att kunna lösa det med separering av elförbrukningen. Så tekniskt verkar det fungera. Sedan skall logistik för det fram och vara systemsäkert också.
Mycket mindre kostsamt för staten att inte sänka elskatten generellt, samtidigt som det ger en morot för de som utnyttjar det. Tål att räknas på tycker jag.

Är ju vettigt förslag om det går att separera elflödet till elbilen på något sätt. Sänker man elskatt en generellt, kan ju också kan vara rätt vettigt om man samtidigt ökar skatten på fossila bränslen. Men de som fortfarande kör med direktverkande el etc hemma får lägre incitament att förbruka mindre el.