Skillnader mellan elbilsmärken i vardagen

Jag har gått från en Renualt(Zoe) till en Zeekr(X) och föga förvånande så här snart 1 år senare så inser man att olika märken har styrkor och svagheter som man när man nyttjar bilen inte tänker så mycket på men när man väl byter märke så inser man detta. Det är kanske mest svagheter med det märket man byter till. Hade varit kul att höra lite erfarenheter från er andra vilka grejer som ni noterat när ni bytt elbilsmärke.

Om jag börjar själv så har jag noterat följande irriterande grejer med Zeekr’n som jag inte hade med Renault.

• Laddluckans placering har gått från framme till vänster bak vilket gör att jag måste vända bilen varje gång jag skall ladda på uppfarten. Trodde inte det skulle vara något problem men det är faktiskt sjukt störigt i längden
  • Zeekr har trådlös Android auto och ingen startknapp. Detta medför att bilen startar Android auto om jag hoppar in och ut ur bilen, lastar ur den mm på uppfarten när jag ändå inte skall åka iväg. Sjukt irriterande
  • Android auto laggar på skärmen(oklart om det är skärmen eller android auto) men ibland tar det 20 sekunder innan ett tryck registreras och navigeringen på karten kan vara långt efter i förhållande till var jag verkligen befinner mig vilket ju gör den värdelös.
  • Zeekr’n har dynamisk räckvidd vilket är kortare än den vanliga räckvidden som visades i Renault. Så troligtvis har Renault alltid visat fel men då jag trodde att det var rätt så har uppgraderingen av batteri och WLTP i Zeekr blivit lite 2 steg fram och 1 steg bak.

I grunden så är båda bilarna bra elbilar men det är ändå intressant att det oftast är de där små förändringarna i vardagsbruket som i slutändan är det som man blir irriterad över. Kanske därför som en del blir märkeslojala?

Jag tycker precis tvärtom. Nu har jag också en bil utan startknapp och när jag öppnar någon av dörrarna startar Spotify (eller senast använda mediaapp). Det kan vara irriterande om det är en podd som jag verkligen inte vill missa något i eller om den plötsligt börjar spela hög musik när jag håller på att bälta barnen.

Men jag skulle inte byta bort det för något annat i hela världen. Jag är van vid startknappen och blir snarare irriterad på bilar som måste stängas av innan jag ska låsa dem. :slight_smile:

1 gillning

Oavsett vad man tycker om just den funktionen så blir det mer och mer uppenbart för mig att det är de små sakerna som dyker upp ofta som man värdesätter högst och det var lite poängen med tråden. Det är lätt att man fokuserar på WLTP, max laddhastighet, acceleration och utseende när det kommer till val av bil men som i mitt fall var laddluckan sitter eller om jag kan köra android auto på ett vettigt sätt är ju så mycket viktigare när man väl nyttjar bilen. Och som så ofta, det är först när du saknar något som du inser hur viktigt det var för dig. Innan dess tar du det för givet. Därav var det ju intressant att höra om andra som mer frekvent bytt mellan fler märken än jag har upplevt riktigt irriterande eller uppskattade små saker när de bytt mellan olika märken.

Kul tråd! Jag håller med om att elbilsvärlden till stor del handlar om att jämföra siffror… Laddtider i all ära men det är sällan det är avgörande om en bil laddar 10-80% på 18 eller 28 minuter. Jag tror andra egenskaper är viktigare.

Jag har hoppat från Polestar 2 till Volvo XC40 Recharge till Volkswagen ID4 GTX (nya drivlinan/infotainment) de senaste fyra åren och Polestaren var helt klart den bilen som gav mig mest glädje i vardagen, därefter XC40 och minst ID4. Beror kanske lite på mig men saker jag verkligen saknar i vardagen är:

• Att det inte finns full OPD i VW till stopp
  • Att det behövs två klick på skärmen för att starta 360-kameran i VW och att den inte går igång automatiskt är helt galet, bara parkeringssensorerna när man kör in. Jag har väl betalat för 360-kamera för jag vill använda den?
  • Att man behöver snurra två gånger på växelväljaren för att få i B-läget i VW.
  • Frunk för att lägga laddkabeln.
  • Inbyggda Spotify laggar väsentligt mycket oftare i VW än jag upplevde i de andra.

Sen finns det saker som är bättre i ID4, inte minst de totala utrymmena och att det är mycket bil för pengarna i GTX-version. Och ja, jag visste om alla punkter ovan innan jag köpte men ett bilköp är en kompromiss. Och så kan man gå och sukta efter de bilar man inte köpt :grin:

1 gillning

Jag har en iX1 och den har startknapp man måste slå på för att kunna köra. AA kopplar upp sig om jag bara öppnar dörren men jag har stängt av att den ska börja spela. Jag behöver inte använda startknappen för att stänga av bilen; det räcker att jag ställer den i P och öppnar dörren.

Tycker det funkar rätt bra.

Jag byter inte bil om det finnså nackdelar jag kommer irritera mig över. Testar noga bilar som jag överväger flera gånger. Då det är ljust och mörkt för att vara säker på att jag trivs på dagen och natten.

Tog bort kopplingen mellan min telefon och bilen efter nu ett kvartal med C 40.
Tänkte testa att ha den kopplad, men det gick inte på grund av flera irriterande saker. Har aldrig haft den kopplat mot min andra bilar men ville ge Volvo en chans.

Man blir ju nyfiken hur djupt detta går. Jag behöver trycka växelväljaren bakåt 2 gånger varje gång eftersom jag vill köra i B-lägetvilket är störande men jag ser det inte som en dealbreaker för det finns så mycket annat med bilen som är bra :slight_smile:

Jag är en snål jäkel så mekaniskt enkla kärror är viktigt för mig, inte för mycket effekt och normala däckstorlekar är viktigare för mig än snabb laddning och herrejössesprestanda eftersom det spar på materialet och håller nere löpande kostnader.

Rent körmässigt vill jag inte ha onödig störande belysning inne i bilen nattetid, displayer verkar tyvärr vara ett nödvändigt ont idag men massa grafiskt mumbojumbo i försrdisplayen går bort och det är en dealbreaker att inte kunna stänga av mittenskärmen enkelt.

Är inget fan av frunk heller. Då sitter ofta kraftelektronik gömt under dessa kåpor och är där blir det dammigt och fuktigt, något man inte vill för det sliter hårt på isolering och kontakter och utan är det mycket enklare att hålla det torrt och kolla över sakerna regelbundet samt spola av med färskvatten för att hålla borta damm och salt.

Har f.ö inte haft en fastfrusen laddlucka på MG:n en enda gång, något som var jätteproblem både på Opel Corsannoch E-golfen vi hade.

Är kanske lite som att svära i kyrkan men efter att ha haft stor skärm i Zeekr’n nu under ett år så tycker jag det är rätt störigt med mindre skärmar vilket vi har i vår andra bil som är en Kia Sorento plugin hybrid. Så jag skulle absolut tänka både en och två gånger innan jag valde att gå till en modell/märke med liten skärm igen.

Man får konstatera att bilarna är väldigt bra nuförtiden . Ska jag klaga på något så är det väl att jag tycker det var smidigare med laddluckan fram på bilen i stället, som på förra bilen . Men ska jag jämföra det problemet med bilarna jag körde på forntiden så blir ju det lite bortskämt , Då jag fick sitta och dra i en trög metall / backelit spak i Compakt diesel Mercedesen i någon minut , tills glödspiralen blev röd och fin . Med lite tur hostade motorn sen igång några cylindrar i taget . En del skottade upp snö på motorhuven för att behålla lite värme kvar över natten . Eller isproppar i förgasaren på bensinaren när man glömt hälla i K - sprit , eller frusna dörrlås då man fick springa in och hämta en påse varmvatten för att hålla mot låset en stund . Beklagade jag mig inför föräldrarna så fick jag en utläggning om hur bra jag hade det , för dom fick minsann gå två kilometer till skolan , bärandes på lilla syskon halva vägen medan Vargarna ylade i skogen . Men en del saker var bättre förr också, som riktiga backspeglar på lastbilarna . Skärmar istället var inget vidare efter att ha provat .

1 gillning

Ja visst är spännande. Har nog inget bra svar. Det kan vara småsaker och stora saker och helt oväntade saker.
Några snabba…

1. Pling o andra ljud är en NO-NO.
    Gör att de flesta aseater går bort direkt.

2. Måste vara snygg inne o ute, så man vänder sig om efter parkering och VILL sitta i den länge.
    Fuskläder som känns som plast är NO-NO. Vissa lägger mer effort i detta så det ser ut och känns mer som “icke-plast”. Mercas senaste budgetsäten anser jag tex vara dåliga, dyrare modeller har bättre fuskläder. Tesla är helt ok!
    Väldigt objektivt :grin:

3. Dörrhandtag inne o ute. Något man ofta använder och SÅ lite effort på ergonomi.
    KIA’s infällda som lutar åt fel håll = glider ut handen. Hur tänkte de?
    BMW i4 små utvändiga och glider ut handen, inne ska man sticka in två fingrar…klart sämsta saken på en annars superbra bil !
    E-klass W213 är perfekt inne/ute, nya merc’or sämre.

Sorry men är osäker - är B-läget full generering i din BMW? Två drag är stökigt, vore bättre med en setting som många andra bilar har.