Skinande lack (Ett nytt säljargument)?

Vad tror ni om framtiden för integrerade solceller i elbilarna, det har ju kommit och gått en del olika typer av integrerade lösningar för det.

Nu senast är det Mercedes som försöker sig på en typ av “solcellslack”.

Visserligen går tekniken fram med solcellsutvecklingen, men även om jag gillar allt som tar tillvara på resurser som ger energi, så har jag svårt att se att det är nåt som är vettigt att ha på bilar. Det kostar mer än det smakar att ha det på så små ytor och på bilar som man gärna söker skugga för när solen skiner.
Feltänkt om det nu inte bara är ett säjargument.
Vad tycker ni?

Inget är nytt under solen

Hade en Mercedes 190 E 2.5-16 Cosworth som hade en USA only option solluckan hade solceller som när temperaturen i kupen gick över ett visst gradtal öppnade luckan i bakkant och drog igång AC som också kylde handskfacket/kylskåp (fick plats med ett 6-pack) Funkade det Noop det drog ur batteriet och blev aldrig kallt nog för Californien men när bilen var igång höll kylan i handskfacket riktigt bra…

På dagens stora SUVar skulle ett solcellstak kunna ladda 12volts batteriet och driva värmepumpen utan större problem så varför inte men att kunna ladda och köra bara från solceller är väl lite som att lyfta sig själv i håret…

Du får plats med solpaneler på taket som kanske, om vi är snälla, kan generera 800-1000 W, vid idealförhållanden (molnfritt, solen på rätt ställe på himlen). Då står bilen i solen.

Mer lönt att ställa bilen i skuggan och inte köra AC.

Om jag kan få en rimligt billig lack som hjälper mig med någon mil varje dag i min pendling hade jag varit helt för detta. Problemet är att bilbranschen kommer prissätta detta som ett extra paket som kostar orimligt mycket och då väljer när nog ingen detta.

Men tanken att nyttja solenergi utan att förfula miljön vi lever i med med stora solpaneler är en bra tanke.

Jag tror inte ens att det vore tillräckligt billigt om man så bara betalade tillverkningskostnaden för den “lacken” på bilen i inköp och underhåll är jag rädd.

Däremot är ju beläggning på tak och fasader på hus och garage mera gångbart som lösning som nog återbetalar sig bättre.
Men bilen vill nog de som kan ha i skugga eller i garaget när solen gassar tror jag.

Tecknade mig för en Sono EV och det gick ju som det gick, 500 euro down the drain! Gillade tanken men det skulle nog gett för lite för att spela någon större betydelse.

Skeptisk i allmänhet till nyttan med solpaneler på taket på en bil. Det kommer i bästa fall kunna vara ett komplement till bilens energibehov, och artikeln är åtminstone realistisk och nyanserad på det sättet. Enligt artikeln upp till 32 km/dag under idealförhållanden i Stuttgart, med andra ord i praktiken betydligt mindre.

Man får tänka på att det inte alltid man parkerar i solen, ofta parkerar man i skugga eller parkeringshus. Ofta med flit så att bilen inte blir allt för varm, och därmed kräver energi för att kylas ner.

Givet att det som står i artikeln stämmer, d.v.s. att denna extra solcellslack är extremt tunn och lätt, och vi antar att det inte finns några nämnvärda nackdelar för skötsel eller liknande av den här sortens lack, så skulle väl det bara vara en ren kostnadsfråga. Kostnaden skulle då behöva motsvara den energi man sparar, samt den räckvidd man får (och därmed batteri man inte behöver köpa) för att vara intressant.

Artikeln skriver att man kan förvänta sig 1 200 mil per år under ideala förhållanden. Räknar vi vidare med att en elbil kanske räknar med att hålla i 20 år, så blir det 24 000 mil totalt. Räknar vi vidare på att bilen drar 2 kWh/mil så har man kanske sparat 48 000 kWh under bilens livslängd. Vi kan runda av till 50 000 kWh. Och vi kan väl anta för argumentets skull att lacken är helt underhållsfri. Och att den fungerar precis lika bra om 20 år som när den är ny.

Räknar man då på att man betalar kanske 2 kr/kWh för laddning så är det ett värde på energin på totalt 100 000 kronor, i en fantasivärld där allt är perfekt.

Betyder det då att den här lacken är värd 100 000 kronor, och man borde vara beredd att lägga de pengarna på lacken? Nej, absolut inte. Hade du accepterat en investering där du låser in 100 000 kronor nu och får tillbaka det du investerat och inte en krona mer över 20 år? Antagligen inte. Du kan investera 100 000 kronor på aktiemarknaden med en avkastning på 4% över 20 år och ha 219 112 kronor. Efter att du betalat alternativkostnaden för laddningen har du 119 112 kronor över.

Därför hade lacken behövt kosta max 40 000 kronor för att vara konkurrenskraftig med att investera pengarna på aktiemarknaden till en relativt låg avkastning. (Alternativet är att lägga 40 000 kronor på aktiemarknaden i 20 år, med 4% avkastning, för att få 87 644 kronor i slutändan, vilket är mindre än de 100 000 kronor som man skulle kunna spara i laddkostnader.)

Dessutom är ju lacken inte så bra som idealfallet, och det är ju inte kul att bara låsa inne 40 000 kronor i likviditet på det här sättet bara för att göra break-even på 20 år, så i praktiken hade lacken behövt kosta ännu mindre än så för att vara intressant. Låt oss säga 20 000 kronor som ett absolut maxtak för vad jag hade varit beredd att betala för detta. Även då hade jag varit väldigt skeptisk, men för ett sådant pris så kan man ju motivera det som en “kul grej” om inte annat.

Går det att täcka en bil med solcellslack till en kostnad som inte höjer bilens pris med mer än 20 000 kronor? Mercedes ska ju ha sitt också så de kan tjäna pengar på detta, så de kan få tillbaka pengarna de investerat på forskning, så kostnaden för Mercedes behöver vara ännu lägre! Den som lever får se. Jag tvivlar på det.

Det är ju inte bara själva lacken som behöver kosta max 20 000 kronor minus förtjänst för Mercedes, utan även den elektronik som krävs för detta.