TL;DR: hur tyst och bekväm kan man få Elroq RS?
Det kanske är en konstig fråga, ska man ha en bekväm bil ska man väl inte köpa en RS-variant? Men så här är det. Jag har personalbil, vilket betyder att jag betalar leasingen med min bruttolön, och så förmånsbeskattas jag för det. Så det är viktigt både vad bilen faktiskt kostar och vad förmånsvärdet är. Och jag har i en tidigare tråd mer eller mindre avfärdat Elroq som för bullrig för vad jag vill ha, men ändå är jag här igen.
Grejen med Elroq RS är att den har nästan all utrustning inbakat i grundpriset, vilket är mycket bättre för förmånsvärdet än extrautrustning. Så det blir ett någorlunda ekonomiskt sätt att få en praktisk och kompetent bil med 4wd och mycket utrustning.
Men den allra största delen av min tid i bilen är inte på roliga mötesfria småvägar, utan det är jobbpendling eller motor-/landsväg, och jag är då oerhört mycket mer intresserad av komfort än av sport. Det har börjat dyka upp provkörningar av Elroq RS men de jag sett handlar i stort sett bara om hur sportig den eventuellt är. Jag vill veta - om man sätter den i komfortläge, hur är den då jämfört med en vanlig Elroq? Och hur är det med bullrigheten?
Är det någon som har något på detta så lyssnar jag ivrigt! Alternativt så får det gärna vara ett medskick till någon som kanske ska göra en provkörning eller ett test.