Jag ville höra om det finns några andra Skoda alternativt MEB-ägare som har problem med kupévärmen under vintermånaderna.
Jag upplever att värmen är ojämn (särskilt i starten med förvärmd bil) men jag har framförallt problem med att rutorna immar igen. Är vi mer än 2 personer i bilen immar sidorrutorna igen, först bak och sedan fram. Då kör jag AC:n i autoläge intensiv. Vilket avhjälps med att köra ACC manuellt, men tidigare VW-koncernbilar jag kört har jag sällan haft liknande problem.
Det hade varit guld värt att få några kommentarer innan jag tar bilen till återförsäljaren. Bilen har redan under sina första 9 månader varit inlämnad där med både gul- och rödmotorlampa, krånglande 4-hjuldrift samt dött 12v-batteri.
Jag körde i ID.3 och nu i ID.BUZZ AC off vintertid brukar förvärma två omgångar (en timme) till 22 grader om jag kommer ihåg det innan jag ska ut och då har jag en helt uppvärmd bil Jag har ju inga småttingar som drar in snö och slask som ju kan orsaka immiga rutor och sen har vi ju sällan kallare än 0-gradigt
När jag hade Skoda Enyaq ett par veckor gjorde jag på samma sätt och tyckte det funkade bra men för att få en genomvarm bil varesig det är en ID.3 eller en stor kupe som ID.BUZZ tycker jag den behöver en timme på förvärmning då kan man dra ner till 20grader och sen håller den riktigt jämn och bra temperatur
Be dom felsöka värmepumpen min ID.BUZZ ungefär lika gammal som din bil fick en ny efter 100mil kan ju vara något leverantörs problem
En bortskämd som bor i ett klimat där det blir max 10 minusgrader
Tack för återkopplingen.
Jag pratade med min återförsäljare i veckan. De menade att det var normalt och att man då behövde köra AC:n manuellt.
Jag ska dock dokumentera nästa gång bilen immar igen, så ska jag ta det en runda till med återförsäljaren.
Min fd ID4 hade också skov då den immade ganska rejält.
Kunde aldrig riktigt knyta det till väderfenomen bara att ibland hade bilen förvånansvärt svårt att hålla imma på sidorutorna borta.
Även värme i bilen med batteri under 10% var ett ganska sorgligt kapitel då man snabbt kunde tappa 4-5 grader i kupén när bilen började få panika att laddningen vara i antågande.
Vi var på långresa under jul/nyår och fick snabbt imma bak som sakta letade sig framåt. Fick lov att justera och köra fullt blås på vindrutan ett par minuter så blev det bättre ett litet tag.
Det var problem både i 0-gradigt och -20. Men jag tror att det var som värst runt nollan. Har inte orkat dokumentera det mer än så…