Om jag förstår det rätt så slutar Skoda utveckla/erbjuda tjänster för åtminstone min Enyaq från 2022.
Efter 4 år så lägger Skoda ner denna tjänst.
I mitt tycke är 4 år en kort tid. Motiveringen är att de inte säljer tillräckligt med tjänster. Kan bero på att tjänsterna inte är tillräckligt bra.
Jag tycker det är uselt. Som tur är har jag redan beställt min nya bil och det blir inte en Skoda eller något från Volkswagen gruppen iaf.
Funderar på om det finns andra tillverkare som slopar tjänster för sina bilar på så kort tid?
Det kanske inte är så illa ändå, vet inte om du använt denna app men övriga funktioner verkar fungera som vanligt Detta svar fick jag av Skoda:
“”Offers” eller ”Erbjudanden” är en applikation som funnits i infotainmentssystemet på en del av våra modeller. Denna har innehållit olika typer av erbjudanden, främst hos tredje part (exempelvis restauranger, hotell eller annat relaterat till bilåkande eller bilägande) men även kampanjer på egna digitala tjänster. Det är alltså endast applikationen ”Offers” även kallad ”Erbjudanden” som avvecklas och kommer att försvinna i de bilar där det funnits tillgängligt tidigare.”
Jag förstod det som så också. Det är som jag skrev innan, fram till årsm 2024 (tror jag rätta mig gärna) så har mjukvaran varit usel. De uppgraderingar som kommit har i princip varit buggfix och försäljning. Antar att de är just den försäljningen som de nu lägger ner för de äldre årsm.
Mjukvaran är dålig fortfarande. Android Auto tex fungerar sisådär ibland medans samma telefon samma AA funger klanderfritt i mina nära bilar jag kör.
Men det var mest en reaktion från mig att man lägger ner saker så fort som inom 4 år som är min poäng.
Jag leasar en Skoda Enyaq 2024 årsmodell, den var inne på Skoda för en mjukvarauppdatering i januari. Fick tillbaka bilen och då fungerar inte Apple car play plus att det är ett knäppande ljud i högtalarna. Fick ny tid på Skoda men dom löste det inte, fick ny tid igen och dom installerade hela mjukvaran på nytt men problemet kvarstår. No ska dom byta skärm, den är restnoterad så jag väntar. Servicen på verkstaden har varit riktigt bra. Mjukvaran är inte VW/Skodas stärka sida. Annars är det en fantastisk bil.
Något liknande råkade jag ut för uppe i Norrland med min ID4. Helt plötsligt fick infotainmentsystemet fnatt och började tända och släcka skärmen och det kom ett knäppande ljud också från högtalarna.
Min teori är att det blev så på grund av att det var dålig täckning och att det var någon mycket märklig bugg. Men det är bara en teori.