Skrotningspremie 2024

Intressant nyheter idag att regeringen planerar skrotningspremie under 2024 o 2025. Men budget på 250M per år? Det låter som ett skämt.
Med dagens andel på 40% elbilar blir det ungefär 2500kr per bil. Är det något jag missar här?

1 gillning

Men behöver det vara så mycket mer? Jag har inte ens läst nyheten, men gissar att det snarare ska vara ett incitament till att skrota den gamla bilen än att finansiera den nya?

1 gillning

Ser fram emot fler detaljer i den här planen, men jag har svårt att något större genomslag med denna budget på 250M som referens hade vi cirka 6miljarder i budget när vi hade miljöbonus på 70.000kr/bil, se bild.

Men då gällde det alla elbilar, som jag förstår det nu så är det enbart om man skrotar sin gamla bil vilket borde vara bra mycket färre bilar :slight_smile: Jag gick iallafall inte från en skrotbil till elbil och jag tror väldigt många andra inte heller gjorde det. Så då kanske 250m inte är så illa ändå :slight_smile: Sen tror jag väl inte folk kommer flockas runt skroten för att få lämna in sin gamla volvo så att man kan leasa en MG men vi får se!

4 gillningar

Sänkt bensin och dieselskatt på 6,5 miljarder kommer inte öka incitamenten att elektrifiera!

Är det någon som sett mer info om detta?

Har sökt efter lite utan att hitta något riktigt i detalj.

Har en gammal diesel-Saab som börjar bli lite trött och ska bytas mot en elbil iår så detta är ju lite intressant för mig.

Har också försökt hålla lite span men det är knäpptyst om detta. Känns som att det borde kommit mer info om det vid det här laget.

1 gillning

Fick svar idag från regeringskansliet.

Premien bereds just nu inom Regeringskansliet. I dagsläget kan vi tyvärr inte ange någon tidsplan för när ett beslut kan fattas. Du kan bevaka frågan på vår webbplats:
Klimat- och näringslivsdepartementet - Regeringen.se

Intressant, nästan värt en ny video?

Jag väntar med spänning, har en bensinare som jag skulle kunna skrota beroende på ersättning. frågan är kommer andrahnadsvärdet öka pga detta om jag säljer idag? Måste bilen va besiktigad för att få ersättning, och varför skulle man beisktiga en bil för att sedan köra den till skroten?

inget nytt? verkar som dom skrotat skrotpremien med fördel till företagspremien.

Inget nytt dessvärre!