**Jag har hamnat i ett litet dilemma, och skulle vilja höra hur andra tänker.
**
Har idag en MY som tjänstebil, 1 sambo och 3st barn mellan 3-8år. Till hösten är det dags att byta, har suttit och väntat på EX60 och nu när den kom hade jag mer eller mindre bestämt mig för att beställa en P10 Plus i Forest lake med lite nödvändiga tillval som pilot och dragkrok.
Sen halkade jag över Polestar 4 och deras rabatter de har just nu. I dagsläget kan jag beställa en P4 Dual motor, med gratis Business edition (Pilot, plus och allt man behöver) samt gratis vinterhjul. Jag lägger egentligen bara till dragkrok och färg.
Som kalkylen ser ut just nu så blir P4 ungefär 1500kr billigare i bruttokostnad, en ganska stor skillnad alltså. Frågan är om det är värt att åka runt i en nästan 2 år(?) äldre bil, mindre bagage och långsammare laddning eller hosta upp 1500kr till i månaden i 3 års tid för att åka den senaste Volvon?
Jag provkörde en P4 idag och det är ju verkligen en trevlig bil, ett stort lyft från dagens MY. Men ni som har suttit och klämt på en EX60, och kanske kört längre med en P4, vad säger ni?
Polestar vet vad de gör när de rabatterar sina bilar
Båda är kanonfina bilar, och därför lite behovsstyrt och smaksak. Är restvärdena garanterade på båda i dina kalkyler? 1500kr per månad är upp till var och en om man vill betala för, och ofta har man ju en ”mental” budget vad man vill betala för en bil. I sammanhanget tycker jag 1500kr per månad är en relativt liten skillnad om man tror sig uppskatta den dyrare bilen mer.
Som tidigare Poleatar 2-ägare har jag velat ha en Polestar 4 i två års tid, provkört flera gånger, provsuttit ännu fler, till och med beställt och avbeställt. Kort sagt gillar jag verkligen bilen men i slutändan inte känt mig bekväm med bagaget med alla barn-grejer som ska med på våra långresor. Istället kör jag en ID4 GTX som är en mycket tråkigare bil på alla sätt men som passar våra behov ypperligt till en lägre kostnad.
EX60 är verkligen den bil som hade passat våra behov perfekt, både utrymmen och ur förarperspektiv. För 1500kr mer i månaden hade jag gått för en EX60. Eller den kommande Polestar 4 kombi…
Ja med tanke på intresset så lär det bli fördröjningar även om de första leveranserna sägs vara klara till midsommar. Men jag har inte sett/hört nåt om slutsålt för 2026 ännu iallafall?
När jag var nära på att trycka på knappen i förra veckan på beställning av en P10 plus så var indikationen Juni-Juli. Men jag fick be dem sätta ett senare leveransdatum till september-oktober då jag skall lämna tillbaka nuvarande bil.
Så ja, med de uppgifter vi har just nu så bör EX60 finnas för leverans vid önskad tidpunkt. Men sen vet man väll aldrig, orderböckerna fylls nog fort
Ja, restvärderna är inget jag behöver ta med i kalkylen. Det låter som att du är i en ganska lik sits med barn etc. Jag inser väll att det förnuftiga valet såklart är EX60:n, bekvämligheten med utrymmet i bagaget, lite högre markfrigång samt inbyggda barnstolarna som tillval är lockande. Det är väll sportigheten, utseendet, köregenskaperna och egot som lockar med P4, och att då den lägre kostanden skulle väga över de praktiska aspekterna.
En P4 kombi som det ryktas om hade vart drömmen, men när den blir verklighet så gäller nog inte denna prisdumpning och således försvinner den lägre kostnaden som argument mot EX60:n
Jag kunde inte sagt det bättre själv! Men min fru har hittills stoppat mig från en P4 (på gott och ont), men det finns ju många barnfamiljer med P4 också så allt beror på hur man använder bilen och vad man fraktar.
Jag tror också du har helt rätt i att om det kommer en P4 kombi så blir den nog dyrare och utan kampanj. Men frågan är ändå, kan en P4 kombi vara dyrare än en EX60? Jag är tveksam… EX60 lockar mig fortfarande mycket!
Ja så är det, håller helt med. Det krävs nog en del funderande och övervägande till, synd att inte EX60 gick att prova eller i alla fall se och klämma på. Det hade gjort beslutet så mycket enklare.
Efter att ha suttit (på krogen) med en Volvo handlare i helgen så var han försiktigt hoppfull om EX60 med erfarenheten av EX90 så ville han varken säga bu eller bä förrän dom fått demobilar som dom och kunder kunde köra på riktigt och börja leverera bil till kund så dom kan se att den verkligen levererar det den lovar “Vi är brända Vi vill inte ha en EX90 till”
Fyra nya faktorer du får beakta, för att försvåra ditt val:
Polestar 4 är en bred bil (2 meter). Det kan ju ställa till det ibland.
Polestar 4 har en högre förbrukning. 19,0 kWh / 100 km vs 15,7 kWh/100 km. Den där extra tusenlappen kan säkert delvis ätas upp av högre drivmedelskostnad.
Eftersom EX60 är snålare, och har lite längre räckvidd kommer du antagligen behöver förlita dig lite mindre på dyr snabbladdning än med P4.
Om tid är pengar, så är ju laddningen mycket långsammare i P4 än EX60.
Du har helt rätt såklart! Helt rimliga aspekter som väger mer åt Volvo.
Tog faktiskt ut en ny kalkyl på en XC60 P10 Plus idag, skippar man 22”, tonade rutor och sånt lulllull och bara tar det nödvändiga, pilot assist, dragkrok och bälteskuddar så närmar det sig ganska snabbt kostnadsmässigt.
Med 3 barn, en sambo som uppskattar SUV och fördelen att Volvon är en modernare bil på flera sått är nog det rationella valet ändå att välja bilen som är byggd i Sverige