Slopat tak för stöd vid köp av lätta ellastbilar

Regeringen kommer ta bort det maxtak på 40 000 kr vid stöd när förtag köper lätta transportbilar på el.

Nu blir stödet 30% av kostnaden som gäller oavsett pris.

Skulle nog behövas till tunga lastbilar också, om det ska bli någon fart på den omställningen . Lite lyx i Ellastbilen nu i veckan , när kollegorna vid väntetid / under lossning sitter med öppna rutor och flämtar / slåss med getingar , så sitter jag i hytten med AC igång och trivs . Tomgångskörning strängt förbjudet på dom flesta företag / terminaler . För ett antal år sedan körde jag transporter med övernattning . Då var det inte lätt att sova i bilen , med en varm motor under hytten varma dagar / nätter . Tänk om jag hade kört en Ellastbil då , så gott jag hade sovit . För och nackdelar med det mesta här i världen.

Fantastiskt bra. Betalar ju faktiskt nästan hela merkostnaden för en motsvarande elbil.

Bara det inte leder till tusentals vansinnesstora F150 Lightning på våra vägar men den risken är nog relativt liten utan vi kanske slipper knattrande Kangoo och partner i varje gathörn :blush:

Edit, kollade nu, en Isuzu D-Max kommer nästan spot on kosta samma eldriven som dieseldriven.

Vill ha en sån, perfekt brukis

1 gillning