Jag funderar på varför det “3e syskonet” på samma plattform som EX30 och Zeekr X inte har verkat “flyga”? Att EX30 säljer som smör vet vi (även om jag inte förstår det) och att Zeekr X lyckats lyfta har vi förstått. Men Smart #3 verkar inte alls lyfta (även Smart #1 är på samma plattform).
Jag provsatt den när den kom och den var ju klart rymligare än EX30, i klass med Zeekr. Och i övrigt verkar den vara väl utrustad och med fina material mm. Och nu ser jag att det finns en del lagerbilar och demobilar till rimliga priser. Men vågar man slå till på en bil som verkar sälja så lite? Vad tänker ni andra om att just Smart #3 inte sålt så bra?
Svagt varumärke, en bil som man inte köper. Man vill leasa den, och priserna har varit för höga. Enkelt.
Ja, jag kan tillägga att designen, utvändigt men främst invändigt, nog inte tilltalar den breda majoriteten här i norra Europa. Det känns inte som att bilen är särskilt smart trots namnet.
Ni har säkert poänger båda två. Att Volvo säljer EX30 på varumärket är ju självklart. Även om jag anser både Zeekr och Smart vara bättre förpackade. Att Zeekr har lyckats med sin marknadsföring är solklart när man jämför med Smart. Men visst är det egendomligt att Hedin inte lagt lite mer tryck på marknadsföringen med tanke på att Smart av allt att döma är en bra produkt.
Men det är säkert så att varumärket Smart lider av sin historia av minibilar med minimal motor och minimal komfort.
Men om jag skulle välja mellan Smart #3, Zeekr X och Volvo EX30, så hade valet fallit på Smarten. Men som sagt, tveksamt om man vågar slå till på ett så osäkert varumärke.