Smart #5 är den smart eller anus

Smart #5 är intressant på många sätt. Är ju lite Mercedes feeling på pappret iallafall. När jag kollade instegsmodellen så var det en faslig massa som ingår och för det priset hade det förstås varit en intressant bil för oss svenskar om den håller vad den lovar på pappret.

Men så såg jag att man måste upp till pulse eller premium (+ ca 100k) versionen för att få värmepump. Så dumt och kan det inte beställas i lägre versioner så har de ju totalt missat att vi svenskar vill ha det i alla elbilar som standard. Tänk om de skippat taklucka och en del annat som de har som standard och skruvat in en värmepump i instegsbilen istället?!

Vad tycker ni bra eller anus?

Kände på den på elbilsmässan. Verkar vettig på många sätt om man klarar designen. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tänker spontant att man ska se den med ett startpris på 616 800 kr då den har 800V från och med där. Att lägga till 50 000 kr för 800V och 150 km extra räckvidd tror jag kommer vara positivt för andrahandsvärdet på bilen.

1 gillning

Intressant modell, ser fram emot svenska recensioner på den och jämförelse i den prisklassen, ser dock lite plastig ut invändigt.
800V batteriet verkar vara CATL Qilin samma som 7X i Long och Prev.

1 gillning

Ja jämfört med Zeekr 7X på toppversionerna, så är den nog mera praktisk med last m.m, men något sämre räckvidd. Av de få data som jag sett hittills, så verkar den också ladda lite långsammare jämfört med Zeekr 7X. Men det är nog osäkra data. 18 min 10-80 medan 7x väl ligger på 13 min har jag för mig. Om det skulle stämma, är det då ombordladdaren som påverkar det, med tanke på att det verkar vara samma batterier i bilarna?

Bagageutrymmet är inte så stort i Smart #5 som jag först trodde när de visade den. Har lite samma problem som BMW iX. Den här videon gjorde att jag tappade intresse för bilen (bäst att stänga av ljudet): https://youtu.be/sivl0etKwa8?t=81

1 gillning

Har provkört med familjen och alla var överens om att den var mycket trevlig. Otrolig känsla av rymd, särskilt i baksätet. Alla satt bekvämt med bra sikt (även barnen, vilket inte är självklart; många bilar nu har ju framsäten med integrerade nackstöd som skymmer sikten framåt, men alltså inte Smart #5).

Vi har främst jämfört med Hyundai Ioniq 5 och Skoda Enyaq (och Renault Scenic E-tech men den kvalar inte in i samma liga) och det känns spontant som att man får väldigt mycket för pengarna i Smart #5.

Det som stör mig är de förkonfigurerade modellvarianterna. Jag tror de flesta vill ha den utrustningsnivå man får i Premium, men om man också vill ha fyrhjulsdrift får man se upp: både Pulse och Summit Edition har lägre utrustningsnivå (ingen sätesvärme bak, enklare ljudanläggning, inga LED-matrisstrålkastare t.ex.). Endast Brabus-varianten har AWD och samma standard som Premium, men då med onödigt mycket motoreffekt - trist att betala extra hög försäkringspremie för något de flesta aldrig har glädje av. En Premium AWD-variant hade varit optimalt.

Med det sagt kostar Brabus mindre än Ioniq 5 Advanced AWD (och har längre serviceintervall).

2 gillningar

Välkommen till forumet och kul att du gillar bilen. Den checkar många boxar hos mig också på pappret, då jag inte provat bilen. Jag reflekterade också direkt över modellvarianterna, där det är mycket rörigt och på tok för många modeller. Premium modellen är nog den intressantaste som det är bestyckat nu tycker jag!

Det hade räckt med modellerna Pro, Premium och Brabus, där de 2 sistnämnda hade tillvalet AWD, då hade det varit succe :slight_smile:

1 gillning

Jag har gjort en kalkyl över kostnader och utgifter för båda och jagar just nu ett regnummer för en Premium för att kunna få ut ett försäkringspris…annars kan man väl säga att med lanseringskampanjen skiljer det ca. 40 tkr kontant mellan Premium och Brabus. Försäkringspremien torde väl vara snäppet lägre för Premium med tanke på diffen i motoreffekt, men inte värst mycket lägre. Tills vidare tänker jag kanske 30% lägre premie än Summit/Brabus. Landar i så fall i min enkla uträkning på en månadskostnad för Premium på ca. 9.750 kr vs. Brabus 10.500 kr (här har jag räknat med 35% värdeminskning på 36 månader - ingen aning om det är realistiskt).

Månadsutgiften (inkl. drivmedel motsvarande 1500 mil/år, exkl. värdeminskning) för Premium får jag till ca 3.400 kr vs. Brabus ca. 3.750 kr - många osäkerheter förstås men man måste ju försöka :slightly_smiling_face:

Ja behöver man AWD så kan det absolut vara värt räkna på det när det skiljer såpass lite i pris. Lycka till!

1 gillning

Nu vet jag inte hur du har räknat fram månadskostnaden och hänger inte riktigt med på hur du menar värdeminskning på 35% (låter väldigt lite), men om den kostar runt 10 000kr per månad måste det finnas andra alternativ till familjen som blir betydligt billigare? Det finns ju många privatleasingerbjudanden där ute att kika på. Eller om köp är intressant har ju Enyaq kampanjränta och erbjuder dig ett garanterat restvärde.

Ha, ja det har du säkert rätt i. Det billigaste för oss är att behålla vår avbetalda biogasbil om man ska ställa frågan på sin spets. Vi försöker hitta en elbil som uppfyller så mycket som möjligt på krav-/ och önskelistan, som är läskigt specifik… :see_no_evil: - sedan försöker jag tvinga hela familjen att vara med och provköra, vilket flera gånger ganska snabbt diskvalificerat modeller på faktorer som inte alls syns på pappret, typ hur sätena känns eller hur bra man ser ut från baksätet.

Sedan har jag räknat med typ allt, inte bara bilen. Service, försäkring, drivmedel, skatt, besiktning, däckhotell etc.

Värdeminskning är jättesvårt tycker jag. 35% var vad jag tyckte att det verkade som att Smart räknat med i sitt privatleasingerbjudande - det kan förstås vara helt fel. Här är ju också ett lite exotiskt märke, om man får säga så, plus teknikutvecklingen som hela tiden pågår…flera faktorer är osäkra. Kollade på en nästan fullutrustad Ioniq 5 från 2022, den låg ute nu för ca. 60% av motsvarande nypris. Men det är klart, säljaren får inte hela den slanten.

Då förstår jag, om du räknar in drivmedel, däckhotell osv kan man såklart komma upp i de siffrorna.

Avseende värdeminskning är det såklart jättesvårt att veta då det beror helt på efterfrågan är när du vill byta, men som läget är idag är det svårt att ens få ut 50% av nypriset efter tre år. Idag står många elbilar osålda hos handlare och när man då ska byta in dem drar handlaren av 60-80 000 kr från deras utannonserade priser. Min XC40 Recharge jag sålde nyss var 15 månader gammal och de flesta handlare bjöd ca 65% av nypriset, detta på en bil som säljs i stora volymer nya, och min var precis likadan men hade gått 1500 mil.

Om man ska sia något om framtiden kommer värdet på begagnade elbilar hållas uppe bättre de kommande åren med de förändringar som sker i politiken, men samtidigt sjunker priserna på batterier och konkurrensen är tuff så jag tror nya elbilar kommer sjunka lite till i pris till kund. Exempelvis ID7 Tourer som är Sveriges bäst säljande elbil just nu kampanjas ut med 10% rabatt just nu, detta gör hela marknaden osäker.
Utan att vara för negativ tror jag du måste ta höjd för ett större värdetapp, särskilt på ett okänt märke och en bil som säljer i små volymer.

I vilket fall, hur mycket pengar du vill spendera på bil och om just de egenskaperna du är ute efter är värda 3-4000kr extra per månad kan bara du svara på, men om jag hade varit i din situation hade jag i så fall tagit en privatleasing på den bil som ger dig mest värde för pengarna. Alternativt köpt en 1-2 år gammal bil där någon annan redan tagit en del av smällen :grin:

1 gillning

Bra poänger, tack för input! Skulle gärna köpa en begagnad om vi bara hittat en modell som känts tillräckligt bra.

Räknar man med 45-50% värdetapp på 36 månader ser i princip all privatleasing ut som bästa dealen. En 700 tkr-bil kostar ju då typ 10 tkr per månad bara i värdeminskning, utan ens räkna in ränta, service eller försäkring (som ibland ingår ju). Uppenbarligen räknar leasingbolagen med avsevärt högre andrahandsvärden. Ganska spännande ändå.

1 gillning

Nje det funkar inte riktigt så, man lägger in stöd från tillverkaren i bakgrunden med mycket lägre ingångsvärden vid PL, restvärden är oftast på korrekt nivå men man skyddar sitt varumärke från synliga stora rabatter genom att göra så samt att man har kontroll på hela kedjan och motverkar gråhandel och export på svårsålda modeller.

1 gillning

Jag har senaste 10 åren privat-leasat bilar av ekonomiska skäl . Eftersom jag kör väldigt mycket och vill ha den driftsäkerheten, så vill jag inte ha för gamla bilar . MEN jag upplever det allt som lite jobbigt och begränsande med leasing . Men det beror kanske mest på mig som person , som lätt blir lite överdrivet rädd om bilen enligt min fru :smiling_face_with_three_hearts: . Inga grusvägar eller parkering på olämpliga ställen här inte , och all form av förtäring sker utanför bilen :face_with_hand_over_mouth:. Jag längtar allt lite efter att få lämna tillbaka den här , den sista leasing bilen . Nu när jag snart kommer att köra betydligt mindre. Ska bli skönt och befriande med bara egen ägd bil :upside_down_face: .

Av det skälet ska man köpa en bil man VILL ha, det är skitdyrt oavsett så då kan man åtminstone trivas med bilen!

Bra, hustrun tjatade så jag testade en tjänstebil för 10+år sedan. Aldrig mer.
Vill köpa exakt den bil jag vill och behålla så länge jag vill.

Fick svar från Smart i Sverige nu angående möjlig framtida ”Premium AWD”. De säger att eventuella justeringar i modellutbudet är för tidiga att prata om givet hur nylanserad #5 är, men att de tar all feedback på största allvar och bla bla. - tills vidare hänvisar de till Pulse/Summit/Brabus.

Inga större överraskningar där :slightly_smiling_face:

1 gillning