Smart #5 är intressant på många sätt. Är ju lite Mercedes feeling på pappret iallafall. När jag kollade instegsmodellen så var det en faslig massa som ingår och för det priset hade det förstås varit en intressant bil för oss svenskar om den håller vad den lovar på pappret.
Men så såg jag att man måste upp till pulse eller premium (+ ca 100k) versionen för att få värmepump. Så dumt och kan det inte beställas i lägre versioner så har de ju totalt missat att vi svenskar vill ha det i alla elbilar som standard. Tänk om de skippat taklucka och en del annat som de har som standard och skruvat in en värmepump i instegsbilen istället?!
Vad tycker ni bra eller anus?
Kände på den på elbilsmässan. Verkar vettig på många sätt om man klarar designen. 
1 gillning
Tänker spontant att man ska se den med ett startpris på 616 800 kr då den har 800V från och med där. Att lägga till 50 000 kr för 800V och 150 km extra räckvidd tror jag kommer vara positivt för andrahandsvärdet på bilen.
1 gillning
Intressant modell, ser fram emot svenska recensioner på den och jämförelse i den prisklassen, ser dock lite plastig ut invändigt.
800V batteriet verkar vara CATL Qilin samma som 7X i Long och Prev.
1 gillning
Ja jämfört med Zeekr 7X på toppversionerna, så är den nog mera praktisk med last m.m, men något sämre räckvidd. Av de få data som jag sett hittills, så verkar den också ladda lite långsammare jämfört med Zeekr 7X. Men det är nog osäkra data. 18 min 10-80 medan 7x väl ligger på 13 min har jag för mig. Om det skulle stämma, är det då ombordladdaren som påverkar det, med tanke på att det verkar vara samma batterier i bilarna?
Bagageutrymmet är inte så stort i Smart #5 som jag först trodde när de visade den. Har lite samma problem som BMW iX. Den här videon gjorde att jag tappade intresse för bilen (bäst att stänga av ljudet): https://youtu.be/sivl0etKwa8?t=81
1 gillning