Nimbnet fick ju sig en känga av Jens Nylander tidigare i år som menar att de fifflat bort pengar som de fått till att bygga snabbladdare.
I vilket fall så har de nu kursat. För den som blir sugen på att öppna en egen snabbladdare så finns lite Kempower-utrustning att klicka hem på konkursauktion. Spontant känns det som ett fynd.
Tack för tipset, jag försöker fylla de laddarna jag redan har . I takt med att fler laddare öppnar hela tiden så har beläggningen knappt (+2%) ökat sedan 2022.
Samtidigt har kostnader stigit under den här tiden, energiskatt, effektavgifter som gör att vi tvingas ta ut högre kundpris för att få ihop verksamheten.
Just nu tackar jag nej till fler laddare.
Just nu kostar det 5,89kr/kWh
Vi behöver ligga ungefär 3kr ex moms över spott för att göra 0-resultat. Eon tar 110kr/kW ex moms i effekttaxa och nu går skatten upp lite från 1/1 och även effekt på vår andra station. Kortavgifter blir också lite dyrare särskilt på små laddningar från 1/1.
Snittladdning för 2024 är 27kWh.
Vi ser ut att hamna på cirka 300MWh/årligen, här behöver vi öka väsentligt, hade behövt 1-2 åkerier som nyttjar våra 800V laddare i Smålandsstenar.
Hur ser ”lobbyverksamheten” ut från er laddmackar och laddställen och tycker du att ni får gehör?
Jag ska börja åka elbil och kommer ladda rätt mycket tjänstemil efter vägarna.
Man får 9.50 kr/mil i ersättning och om bilen förbrukar 2 kWh/mil på motorväg(?) och man laddar ”fel” så går det inte jämt ut.
Med Ionity Power kostar det 3.50 kr/kW (exkl. abonnemanget) och då går det bra men ofta ligger de vanliga landställena så som OKQ8 & Circle K på strax under 6 kr och då går man back som tjänsteförare, som inte alltid kommer hem på kvällarna och kan hemmaladda.
Jag har inte ens börjat köra el ännu så jag kanske tänker knasiga och det i verkligheten kommer gå lätt att räkna hem. Men det är trist om inte fler oberoende kan/vågar bygga trevliga laddställen utmed våra vägar pga. kostnaden.