Snabbladdning i Sverige - statistik för första halvåret 2023

Hej,

Ny på detta forum, men sannerligen inte i elbilssvängen. Jag har varit kontaktsökande elbilist i snart 6 år, och har en elbil med något mindre batteri, därav också intresset av att det finns en väl utbyggd laddinfrastruktur.

Jag publicerar med viss regelbundenhet information över hur utbyggnaden av snabbladdare går i Sverige, främst i Facebook-gruppen “Elbilsladdning Sverige”. Jag kommer dock att försöka publicera samma information i det här forumet framöver.
Hoppas att ni finner statistiken intressant och ger en rättvisande bild av utbyggnaden av snabbladdning i Sverige. :slight_smile:

Så, vad har hänt så här lång under 2023? Totalt sett har det öppnats minst - 1028 st nya publika CCS-uttag för snabbladdning med mer än 100 kW laddeffekt (även kallat HPC).

För att bryta ner informationen på laddoperatör-nivå finns här ytterligare ett par diagram.
Antalet nya sajter/platser för de största operatörerna i Sverige.

Antalet nya HPC-uttag för de största operatörerna i Sverige.

Källa: bygger i huvudsak på egeninsamlad information från laddoperatörer och Chargefinder

7 gillningar

Hej David! Välkommen till forumet. Älskar sådan här statistik!

1 gillning

Tack för det fina arbetet du gör med Elbilsladdning Sverige @David.

2 gillningar

Underbart att se att det går framåt, tack @David för det du gör, följer din statistik via facebook, alltid en höjdare att läsa vad som hänt senaste veckorna.

2 gillningar

Elbilshjälten vi kanske inte alltid förtjänar!

1 gillning

Tack för statistiken, kul att se hur CircleK expanderar! :smile: