Snabbladdning över 80% SOC

Första sommarsemestern med elbil snart över och det har på det stora hela fungerat mycket bra! Det känns dock som att en del inte fattat att det ofta inte lönar sig att ladda över 70-80% på snabbladdare (generellt, beror förstås på bil). Alternativt att de är osolidariska och inte bryr sig ett skvatt om att det är kö och fler vill ladda.

Jag tycker det vore bra om laddoperatörer tog ut extra avgift till de som laddar, har över 80% SOC samtidigt som alla andra tillgängliga laddare är upptagna. Jag vill tro att det skulle hålla nere eventuella köer samtidigt som det skulle utbilda elbilsförare om att det ofta är bättre att åka vidare till nästa laddare.

1 gillning

Vi kombinerar ofta mat med laddning. Då blir det ingen extratid att ladda mer än 80 %. Jag tror det är ganska vanligt att man kombinerar mat och laddning.

Då förlorar man tid på att ladda lite.

Tesla har en ganska bra model med trängselavgifter när det är trångt och man laddar klart.

1 gillning

Detta är en ständigt återkommande frågan.
Borde kunna lösas med tex att mellan 0-70% är det ett pris… Sedan ett högre efter det.

Men jag tror inte laddoperatörerna vågar med risk för dålig image

Jag hävdar med en dåres envishet att det här bara kan lösas genom att bygga laddstationer korrekt. Det vill säga det måste byggas så att det faktiskt går att stå kvar tills folk har ätit klart, gått på toa, bytt blöja på ungarna, ja vad det nu kan vara. På ställen där det inte finns plats – ja där är det vettigt med extra avgift, kanske inte efter procent men väl efter tid.

4 gillningar

Håller med om att måste vara ok att ladda fullt och att stationerna måste byggas så att det går utan att skapa kö.
Jag vet inte varför min medtrafikant väljer att ladda fullt, men måste utgå från att det finns ett legitimt skäl. Lösningen på det problemet är information/utbildning, så att ingen gör det omedvetet.

1 gillning

Som sagt detta är en ständigt pågående diskussion. Dock tror jag om man ser hur utbyggnaden av nätverken formligen exploderar så är detta snart är en ickefråga. Jag tror också att det är väldigt kopplat till att nya elbilsägare tillkommer och man kan ju själv minnas hur konstiga saker man gjorde i början innan man förstod att räckviddsångest bara var ett spöke.

2 gillningar

Jag tror att det tyvärr måste till någon form av avgift ibland. Exempelvis har jag råkat ut för en ID3-ägare som lämnat bilen på en Ionity-laddare i december förra året (när det var dyr el) och gått därifrån. Den hade stått långt över en timme och hade 100% när ägaren väl dök upp…

Mitt främsta hatobjekt är alla taxichaufförer som laddar till 100%, så jag är absolut för att man inför straffavgifter.

Personligen tycker jag att IONITY har för få laddare för att erbjuda abonnemang till annat än privatkunder. Det är inte rimligt att man ska stå i kö vid varje IONITY-station för att några taxibilar ockuperar laddare.

Jag brukar säga att ionity inte finns… Släpp Ionity… du kommer aldrig få ladda där.

2 gillningar

Tänker att det är nyckeln oavsett :slight_smile:

1 gillning

Ja, men inte enbart. Tror att det också är viktigt att vi får en prisharmonisering där man inte behöver en massa abonnemang för att få det bra priset.

Jag kan ju bara se till hur jag själv resonerar. Jag vill ju helst ladda hos IONITY eftersom jag har bäst pris där, så jag skulle nog må bättre om alla aktörer går mer mot OKQ8/CK och har ett pris för alla. :grinning:

1 gillning

Upplever inte det med kö som ett problem faktiskt, körde ner till Amsterdam på semestern och på de 250 milen dit och hem laddade jag övervägande på Ionity för att dom låg bäst placerade längs vägen, och stod totalt 20 min i kö på hela vägen, varav 15 i Tyskland där de på flera ställen bara har 4 laddpunkter och inte alls är lika vara vid elbilar som vi är.

Förmodligen laddar många där för priset eller avtal man fått med bilen och det är väl lite för stor prisskillnad egentligen mot konkurrenterna, tror det sett annorlunda ut ifall det bara skiljt nån enstaka krona.

Känns ibland som det är Apple (Tesla) - Samsung (Ionity), men glömmer att på den fria sidan finns det hundratals andra som är lika bra eller bättre.

Aldrig sett en full Ionity-laddare söder om Öresundsbron :slight_smile:

1 gillning

Jorå, Dammer-Berge Tyskland, tre svenskar en o norsk på fyra stoplar :wink:

hehe så klart :slight_smile:

Roliga var att de jag träffat på Ionity i Tyskland har varit nordbor också.

1 gillning

På längre resor laddar vi ytterst sällan över 70%.
Vi stannar till för att äta lite frukost för att sedan köra vidare.
Efter ca 2-3 timmar ta vi en lunch och laddar bilen samtidigt.
Går mycket smidigt och du får samtidigt en bra hastighet vi laddningen.

På just längre resor har vi alltid med egen mat för att slippa stressen med att hitta något att äta.

1 gillning