Kollade precis på, ska vi kalla det Volvos systermärke Polestars motsvarande sida på Webben. Den sidan är ännu bättre med att se priserna direkt i olika länder man tänker besöka. Ser ut att vara samma upplägg med 30% rabatt vid abonnemang. Dock får man i Sverige t.ex med Eviny utöver de andra som man också har med Volvo abonnemanget. Å andra sidan får man betala 159 kr på Polestar mot 119 kr på Volvo. Polestar Charge-abonnemanget - Plugsurfing
Testade Volvo-kortet med hustruns C40 men gav upp Ionity efter några laddningar.
Lade sedan in Tesla som enda förvalt laddnätverk, så enbart laddning där. Testat Ionity några gånger emellanåt, gillar tesla bättre.
Volvo’s laddplanering är toppklass!
Körde med volvokort i 2 år, sen bmw charging och nu mercedes charging. Samma system i bakgrunden för samtliga, tycker det fungerar toppen. Men det är bra att det finns filtermöjligheter så man kan åka till de nätverk som man själv föredrar
håller med om att Volvo gör det bra.
Jo förra resan kör de i princip bara på Tesla när vi körde genom Europa men känns som jag skulle vilja ha fler alternativ.
Och de där man att köpa grisen i säcken, menade mer själva abbonemanget, man måste ju köpa de innan man ser hur bra eller dåliga priser man får i Europa. Men som sagt, jag tycker de låter bra.
Och jo jag tycker Volvo gör de väldigt bra vad de gäller välja laddare, inklusive möjligheten att välja ut vissa nätverk..
Aha det var det du menade med “grisen i säcken”. Det var ju det jag försökte förklara i mitt tidigare långa inlägg att det går utmärkt att utan abonnemang kolla priserna i alla länder i Europa via webbsidan så länge du inte är inloggad på den. Är du inloggad får du bara priset på gratisalternativet om det är det du har för närvarande.
Kört en del i Norge och Sverige i sommar, skulle nog säga att en fjärdedel av alla Ionity vi tänkte ladda på var det kö på. Finns det alternativ så åker vi bara vidare, även med power abb. Att sitta och köa är nog det sämsta man kan spendera tiden på när man är på roadtrip.
Sen måste jag nog försvara personerna som kommer in för att ladda när de har 40-50% kvar. Är man ute på en resa där man vet att man måste toppa upp med runt 10-30% för att komma fram så tänker nog många att det är skönast att stoppa någonstans i mitten, sträcka på benen, gå på toa osv än att köra nästan hela sträckan i ett svep. Alternativt behöva stanna två gånger, en för att ta en liten paus och en för att ladda när man nästan är framme, speciellt om man har destinationsladdare med billigare pris.
De borde ju självklart flytta bilen när den är färdigladdad dock, speciellt om det är risk för kö.
Ionity Strömstad har en tydlig fil som man ska ställa sig i vid kö sen kanske inte alla fattar ändå att det är där de ska vänta på sin tur, senast jag laddade där ställde sig två bilar i bredd istället efter varandra men det löste sig ändå bra när det var deras tur.
En sidonotis, båda dessa bilar var par i 60+ och båda passagerna i dessa två bilar gick runt och kollade alla bilar som laddade vilken laddstatus de hade…