Funderar på en VW ID4. Har lyssnat på Ola Sivardsson (gubbar som tjatar om bilar) om hans problem med snedslitna däck på hans ganska nya VW ID7. Där nämndes att det kan vara ett vanligt fel på ID4 också. Det blir ju dyrt som privatperson att byta däck i förtid så vill höra om andra haft problem med det?
Planerar du att köpa en begagnad ID.4 kan du bara ta den till närmaste Vianor Euromaster Däck Partner eller någon som gör fyrhjulsinställningar förutsatt att den inte har DCC chassi så kostar den mellan 1500 till 2000kr och problemet är ur världen
När jag omedelbart bytte fälgar på ID.BUZZ så gjorde mina dackkillar samtidigt en fyrhjulsinställning eftersom fälgarna var bredare och med annan offset än orginal jag betalade 1300kr och är nu inne på andra året utan minsta tillstymmelse av snedslitning
Hur mycket ungefär kostar en fyrhjulsinställning på en bil med DCC?
Jag vet faktiskt inte men det blir en massa kalibreringar av sensorer och givare så det lär nog inte kosta gratis och jag tror nog att än sålänge det bara är VW service verkstäder som har tekniken för det
Ja, då lär det garanterat kosta rejält ![]()
Är det bara jag som har tänkt när Ola Sigvardsson beskriver sina däck, att om höger och vänster är lika snedslitna när hjulvinklarna ligger inom toleranserna så kan det vara ett resultat av VW’s angivna värden?
Ja, det var ju det Ola S trodde. Det är ju heltokigt i så fall. Har haft många nya bilar men aldrig haft besvär med snedslitna däck.
Bara en killgissning
Ola har tydligen DCC Chassi eller GTX DCC Sportchassi När man ställer chassit i sportigaste inställningarna så sänker den bilen 5-10mm vilket med delad bakaxel genererar ökad negativ camber (som även skapar stabilitet i höga hastigheter) som gör att hjulen lutar inåt på ovansidan och därmed sliter mer på insidan för vad jag förstår är det bara bakhjulen som är snedslitna Lastar man tungt i en redan tung bil eller kör i höga hastigheter eller både och så kommer det också öka slitaget på däcken
Man kunde ju tycka att VW representanten varit lite mer tydlig/pedagogisk i diskussionen och inte bara envist hävdat “allt är innom toleranserna"
Som sagt killgissar men med mångårig erfarenhet av hjulinställningar på mina “tävlingsbilar”
Jag hade bestämt mig för att min nästa bil skulle ha DCC, men har läst på lite nu och tydligen är det också väldigt många nackdelar. Så nu är jag tveksam ![]()
Jag har kört åtskilliga mil i VAG bilar både utan och med DCC Chassi och GTX DCC Sportchassit och DCC Chassit är helt överlägset bilar utan Det finns inställningsmöjligheter för alla smaker från USA soft till sådär lagom sportigt men varken stummt eller stötigt GTX DCC Sportchassit upplever jag som man bara skruvat till rörelserna i chassit och det har blivit stummt och stötigt det känns inte sportigt om man inte ligger på minst 8 av 10 i körning men vem gör det dagligen
En annan parameter är ju andrahandsvärde bilar med DCC Chassi kommer vara mer eftersökta på begagnatmarknaden framöver än bilar utan vilket kommer att ge ett bättre andrahandsvärde
Personligen när jag överväger en bil typ ID.Polo GTI vill jag ha den utan DCC då den tappar runt 200kilo och så kan jag montera coil-overs för att få ett helt justerbart chassi för mina behov och mitt nöje
Inte väger det 200kg? Stot det kanske 20kg…
Kanske inte 200 men 20 räcker inte
Det är en hel del elektronik fjäderben kablar givare mm
Du vet ju hur mycket några kilo här och några där kan göra framförallt ofjädrad vikt
Stämmer
Fälgarnas vikt är ju extra viktigt.
Därför förstår jag inte varför biltillverkarna lägger på så stora hjul på elbilarna?
Fördelen med stora fälgar är såklart att man får plats med stora bromsar/skivor.
Även att man får låg profil på däcken. Annars vet jag inte vad som är positivt?
Jo, utseendet ![]()
Orginalfälgarna på ID.BUZZ vägde 16.5 och 17 kilo styck dom smidda aluminiumfägarna jag bytte till väger 12 och 14 kilo styck med ett högre viktindex än orginal så några sparade kilo där
En av mina Italienskor har en uppsättning 15” Campagnolo magnesium fälgar som tillsammans kostar som en mindre småbil
Vi har 20” på C40 och 21” på mercan, snyggast!