Snöstorm och elbilar som får problem?

A/ medhåll
B/ beror på om man har bra bilar runt sig. En V8, rak 6’a och min trimmade Miata blir man bara glad av :grin:

Upptäckte att på vår MG4 går det stänga av antisladdsystemet. Vilken grym bil att sladda med förutom lite dålig fart i elservon mot en riktig servo.

Kan ju dock orsaka problem… Småländska tallar viker sig inte men man är ju inte på vägen då iaf :joy:

1 gillning

Mycket problem vid snöfall som dom senaste dagarna i södra Sverige . Norrlänningarna på besök skäller om att folk inte kan köra bil på våra breddgrader. Väderinstitut avråder från att ge sig ut på vägarna, ingen bryr sig utan ger sig ut ändå . Sen sitter man i köerna och skäller på dåligt vägunderhåll . Polisen och väghållarna hävdar att det är lastbilarnas fel som inte har rätt däck , eller att bilister inte håller avstånd. Ingen gör fel ändå blir det så fel :upside_down_face: .

Håller med , men inte just i den situationen i bilkön i timmar för mig då kanske . Får man höra eller ännu hellre köra , en kompressor matad Dodge Charger V8 från tidigt 70 tal så blir det ståpäls av välbehag . Det är väl den känslan som gör att så många är beredda att betala miljon belopp för en sån . På väg till jobbet får det gärna vara tyst i bilen dock . Det är väl sådana känslor som blir problem för tillverkare som Dodge och Porsche . För även om man kan fejka ljudet , så blir det svårt att fejka underbara vibrationer och känslan i bilen av enorm rå kraft . Det blev väl aldrig något av Dodge Charger elbil ? . Härligt primitiva känslor , likt när man stänger av värmepumpen och tänder en brasa i den öppna spisen i stället , en kall vinterdag .

1 gillning

Nu orkar jag inte starta en ny tråd och denna har ju med vinter att göra. Vid senaste servicen var 12-V batteriet ok! Nu på fjällresan laddade jag bilen 2 ggr under veckan vi var i Sälen för att ha 70% batteri när vi skulle hem. Men -14 vid hemresan och tji fick jag, låg spänning i 12-V batteriet och bilen gick inte att starta! Snabbt fram med jumppack som jag köpte på Jula (och som min kompis hånade mig för, du kan inte köra elbil på det!), kopplade in det på 12-V batteriet och bilen startar utan felkoder! In med familjen och hela konkarongen och iväg! Slapp ringa bärgare och kom iväg, bra investering som faktiskt fungerar (ska erkänna att jag var lite skeptisk).

2 gillningar

Sedan en bekants Tesla 16V batteri dog på vår uppfart förra vintern och de problem det medförde (skrivit om det i en annan tråd) så skaffade jag också en sådan för personligt bruk. Inte behövt använda den ännu men detta var en bra påminnelse om att det är dags att kontrollera laddningen på boostern.

Kanon!
Berätta vilken modell och hur man gör tack

Tja det är en Hamron auxiliary starter 3-in-1, 12 V 40000 mWh ( varför de inte anger det som 40 Wh vete tusan, låter kanske bättre) inköpt på Jula men det finns säkert likartade eller bättre på andra ställen (kolla Biltema). Kopplade bara in den med röd på pluspol och svart på minus, slog på den och väntade en stund och provade sedan att trycka på startknappen (om ni har sådan). Simsalabim! Ska i alla fall byta batteri på servicen, är ju en Kia som lär ha haft problem med 12 V batterierna och den har rullat drygt 8000 mil. Laddar den just nu och den hade 85% kvar efter startförsöken.

Utgången produkt, men tack för svar! Ska kolla runt efter alternativ. Ska man upp i fjällen kan denna rädda semestern.