Snöstorm och elbilar som får problem?

Nu är det dags igen!
Dessa elbilar kan man ju inte alls lita på. :slight_smile:

Bärgarens varning till elbilsägare – ”Alla är inte vana”

(Vore intressant om någon kan räkna ut hur länge man kan ha värme i kupén i en stillastående elbil vs en bensin/diesel vid tomgång…)

”En elbil som drabbats av ett haveri hindrar också trafiken på platsen.”

(Är haveriet relaterat till att det är just en elbil så får de gärna redovisa lite mer info kring det…)

I 25 minusgrader behöver en normal elbil ca 2 kWh/h att hålla kupén varm för behaglig “sovtemperatur”, kring nollan ca 0,8-1 kWh/h. Skruva ner värmen någon grad så blir uthålligheten längre därtill.

Att räkna på det blir ju som frågan “hur långt är ett snöre”, men ta ett exempel från en ganska normal ny elbil med 70 kWh batteri som blir “strandad” med 40% batteri (28 kWh) - den har ändå en uthållighet på ett dygn vid temperaturer strax under nollan.

2 gillningar

Sedan ska man komma ihåg att det alltid är bra att vara förberedd på att man kan bli stående någonstans. Framför allt vi som ganska ofta är i områden där det kan bli kallare än -30 grader under vintrarna…

Frugan, som är en riktig prepper, har beställt några nödsovsäckar som vi tänker ha i bilen. Tror att det är den här modellen. Vi har alltid några filtar också liggande i bilen.

Absolut, man ska vara förberedd, något annat än det förespråkar jag inte. Men påståendet i inslaget/artikeln får det ju att låta som “vips tar strömmen slut”. :slight_smile:

Mitt svar var mer ett allmänt ”tips”. :smiley:

Men det är ju populärt i dessa tider att angripa elbilar… Jag har än i dag inte sett en strandad elbil längs vägarna.

Dock såg jag en BMW i3 bli bärgad till IONITY en gång medan jag stod och laddade.

Att räkna ut hur mycket en elbil drar vid idle beror (som vanligt) på massor med faktorer så att ge ett riktigt svar blir nog svårt. Men jag var ju ute och campade här och för mina 3 nätter blev det följande:

Natt 1 med -5: 17,7 kWh (7,5h) 21 grader i bilen
Natt 2 med -13: 22,9 kWh (10,5h) 22 grader i bilen
Natt 3 med -6: 14,7 kWh (8h) 21 grader i bilen

Så med en Model Y RWD med 57,5 kWh användbart batteri kan man stå med campingläge på i -13 i typ ett dygn. Säkert mer om man väljer att ha lite kyligare än 22 grader.

1 gillning

Som sagt så är det mycket som påverkar, men en googling utan att vara källkritisk gav svaret 0,4-0.6 l/h diesel på tomgång. Så säg att man har 25l i tanken så har man ca 50h, så två dygn.

Om vi ändå är inne på vinterkörning så är jag mer orolig för att mitt 12 volts batteri ska få problem och därigenom inte kunna komma iväg! Kan man använda ett jumppack till 12 volts batteriet??

Yes, en hjälpstartare kan rekommenderas i så fall, exempelvis: Hjälpstart 3-i-1 | För bensin- och dieselmotorer | Hamron | Jula

1 gillning

Tack för tipset, hade spanat in en dubbelt så dyr på Mekonomen men den här har ju USB till andra pryttlar också! Kan ju användas vid strömavbrott eller vid kriser, MSB kommer bli stolta.

Detta har inte så mycket med elbilar att göra, men en sak som man kanske också ska ha i åtanke när det gäller elbilar är att man faktiskt kan sitta och ha värme ganska länge i t ex ett garage. Tänk er ett scenario där bostadens värmesystem fallerar.

Man pratar ganska mycket om vilken hemmaberedskap som man förväntas ha, men många missar ju att man ska ha en reservvärmekälla hemma (tyvärr byggs ju inte nya lägenheter med kakelugnar…).

En elbil i ett garage kan man ju spendera ganska lång tid i, framför allt om man skulle täcka fönstren. Men en fossilbil kan man ju inte ha igång i en sån miljö.

1 gillning

En fossilbil får du dessutom inte köra på tomgång mer än en minut åt gången ju. Det har jag inte hört några kommentarer om i debatten. Där vinner ju elbilen direkt! :slight_smile:

Nu innan V2G/H slagit igenom ordentligt (om 2-5 år), så funderar jag på att dra in en parallell matning från bilens V2L-uttag (3,7 kW/16A) till några separata eluttag inomhus, ex för att driva ett par cirkulationspumpar till fjärrvärmen och golvvärmen.
I övrigt har jag turen att bo i ett äldre hus förberedd med 4 eldstäder och kakelugnar. :slight_smile:

2 gillningar

Eftersom alla vet att elbilar är helkass i kyla så har ju sambon snott min nu när det är svinkallt och jag är fast med dieselvolvon…

Tog en extra sväng för 12V gnällde på dålig laddnivå och stod sen på uppfarten på tomgång en liten stund och skulle lyssna klart på herr esses prata men efter bara några sekunder börjar det ju stinka avgaser i bilen trots att den var varm.

Inte en chans att nån överlever en längre tid på tomgång i de oset, eller blir man extra känslig efter några år i elbil?

Den Volvon är ändå så pass ny att den är Euro 6 så det är ingen gammal d24 i en 740 heller…

1 gillning

Jag inbildar mig att dieselavgaserna börjat lukta mer efter den minskade reduktionsplikten? Men det är säkert nys…

1 gillning

PXL_20240117_065549282

Jodå, trots fullt med snö i uttaget, inte plogat direkt någonstans på vägen, så gick det bra även här. Värmen i bilen var helt ok, när bilen var helt ny luktade det ibland lite kortslutning och ny elektronik, men det gick snart över.

Vi pratar faktiskt om detta i ett poddavsnitt – då i relation till när elsystemet havererade i Texas för något år sedan.

1 gillning