Är det verklig degradering eller bara hälsan i cellerna? Hälsan i cellerna Är väll inte direkt kopplat till degradering?
Om det nu är degradering den räknar uteslutande, är det i så fall degradering från total kapacitet eller från tillgänglig kapacitet?
Vet att det finns biltillverkare som jämnar ut degradering med bufferten vilket i så fall skulle kunna betyda att typ 95% SoH skulle kunna betyda att man fortfarande har 100% tillgänglig kapacitet.
Tänker att detta har stor betydelse vid köp av begagnad elbil. Om det räknas från tillgänglig kapacitet så skulle det betyda att 95% istället är betydligt mer tapp då uppäten buffert ej är medräknat. Gör stor skillnad på t ex E-tron som har hela 9kWh i buffert.
Bra frågor, få vet om denna viktiga info. Stor skillnad på Netto och Brutto-kapacitet i batteriet, gör skillnad. Dvs hur nära maxkapacitet är man om man laddar till 100%!
Min EQS 450+ har 120kWh resp 108kWh Netto vilket ger 12kWh buffert (vet att vissa experter inte gillar detta begrepp)
Å andra sidan har hustruns C40 Twin Performance 82 vs 79, bara 3kWh buffert.
Det är exakt det sista du skrev som jag också undrar.
Det är typ verkligen ingen som vet huruvida i vilken utsträckning man täcker degradering med buffert.
Vi har dessa “experter” som Esse, Teslabjörn och Kristofer osv men ingen vet inte speciellt mycket om detta som jag kan tycka är väldigt relevant.
Även att kapaciteten i batteriet blir mindre på vintern verkar de heller inte ha riktigt koll på. Ser ut som att batteriet har degraderat under vintern men på sommaren kommer kWh tillbaka.
Klart de har koll på det.
Hela idén med stor buffert är att ”ladda till 100%” inte är 100% på riktigt vilket ger många fördelar. Inte bara att dölja degradering.
Är inte dölja iof…
Döljer gör biltillverkarna genom att de tar från bufferten för att fortfarande ha kvar full nettokapacitet.
Jag vill veta i hur stor utsträckning detta görs och om det är från bruttokapaciteten de mäter på tester av SoH.
Och dessa experter verkar inte ha någon koll på det för det skrivs inget om detta likt att det aldrig heller skrivs något om hur mycket batteriet “krymper” på det kallare halvåret.
Testet visar en ögonblicksbild över hälsan i batteriet och ett test som Aviloos utläsningstest, som t.ex. Carla använder, rapporterar det BMS rapporterar. Det finns ingen standard för hur en BMS ska rapportera tillbaka degraderingen och det är alltså upp till varje tillverkare att själva bestämma det. Kia & Hyundai som ofta går bra betyg på dessa tester är tillverkare som använder sig av bufferten för att “gömma” den första degraderingen.
Eftersom det inte finns någon standard för detta så kan en tillverkare i princip bestämma helt själv vad BMS ska visa för degradering. Det går alltså inte att säga “det är alltid netto eller alltid brutto” för det är inte säkert att det stämmer för alla tillverkare.
Japp, jag vet att t.ex. Hyundai och Kia gör på detta vis
Igen, ingen standard och går inte att säga exakt vad som gäller
Batterihälsa är sällan något som tillverkare vill prata om och vi har ännu rätt lite data från oberoende källor som testar batterier på riktigt, inte bara läser av vad BMS säger. I förra veckan så blev det klart mellan Dekra och mig att vi kommer göra ett samarbete där fokus handlar om just batterier, degradering och utbildning av batteriteknik för allmänheten. Under 2026 kommer jag publicera videos/artiklar med Dekra där vi lär oss mer om just detta. Dekra är ju en oberoende testorganisation och de har rätt mycket data och kunskap som jag ser fram emot att ta del av
Har lite svårt för denna typ av argumentation för övrigt. Att man inte nämner det just du tycker är viktigt i alla artiklar/videos som publiceras betyder inte att man aldrig pratar om det.
Tack för väldigt bra svar. Nu klarnade det mycket och jag utgår nog ifrån att Audi jobbar likadant som Kia.
Ber om ursäkt för dålig argumentation men tycker att jag har varit ganska duktig på att söka efter sådant på nätet och att detta belyses alldeles för lite. Man blir lätt lite desperat när man inte får några svar. Så än en gång tack så mycket. Och jag kan tycka att det faktiskt någons jobb inom journalistik att upplysa oss konsumenter och sätta press på näringen att vara mer transparenta.
När jag ändå har en kunnig som ni på tråden så kanske ni kan sprida lite mer ljus kring tillgänglig batterikapacitet under vinterhalvåret. I olika temperaturer.
Jag brukar så noga man kan räkna på hur mycket ström jag får in i batteriet minus laddförluster under hela året och har märkt att i min E-tron så går min batterikapacitet från ca 70kWh till 82kWh från -30grader till +25grader. Tycker mig också märkt att jag får i lite mindre vid över +30 grader. Varje vår/sommar kommer det tillbaka kWh men man hinner ju alltid bli lite nervös att man fått en rejäl degradering.
Är det här något som BMS kontrollerar eller är det egenskaper i själva batteriet som gör detta?
Upplever nämligen att jag fick sämre räckvidd på vintern och bättre på sommaren efter E-trons stora batteriuppdatering i somras. Så jag gissar på att mycket sitter i BMS.
Vore fint också att få det bekräftat att sämre räckvidd på vintern inte bara beror på högre förbrukning även om jag vet att det ligger till så på min bil. Tänker att alla Björn Nylands degraderingstester blir helt irrelevanta i under +10 grader.
Söker man på YT med “Björn Nyland Battery Degradation” får man många träffar. För att få rätt värde enligt honom, laddar man bilen till 100% och kör den tills batteriet är tomt/nästan tomt. Bilarnas BMS visar vad jag förstår, hur tillverkaren vill presentera batterihälsan. Min tidigare Ioniq 5, som var 4 år, visade 100% SOH. Enligt Gemini var det inte ett korrekt värde. Den här video tar upp problematiken med SOH värden. https://www.youtube.com/watch?v=LzFHGLEq7jM
Mycket finns nog i BMS datorn. Min tidigare Audi e-tron 55 MY19 hade från början 12 kWh låst buffert, den minskades till 8 kWh efter ett par år med ny BMS mjukvara.
Plötsligt hade bilen mer räckvidd än när den var ny. Uppdateringen av BMS hade även bättre cellbalancering.
Vid kyla i Litiumbatterier verkar elektronerna frysa fast, när batteriet blir varmt lossar de igen.
Vid långresa i -25 ökade räckvidden efter någon timmes motorvägskörning.
Teslabilar har en annan lösning, när de visar räckvidd vid 100% så är det räckvidden för hela batteriet inkl det som folk kallar buffert.
När bilen har 100% ”existerar” inte bufferten på skärmen. 100% är verkliga 100%.
När SOC minskar så döljer bilen successivt en liten del av varje procent för att skapa en reserv buffert. Detta för att inte bli stående längs vägen. Teslas buffert är inte låst utan kan användas, brukar gå att köra en bit under 0%
De flesta elbilar stannar vid 0%.
Audi e-tron ska kunna startas om ochx̌ köras en kilometer, för att komma av vägen eller upp på en bärgningsbil.
Mina intryck efter att ha läst på Teslaforumet under 3år, är att olika tillverkare gör olika avseende buffert och vad de visar.
Dock ser man tendenser, där vissa tillverkare har små marginaler och andra större, både avseende utlovad WLTP, visad räckvidd i bilen, hur långt man kan köra då bilen visar 0%, buffertstorlek, men framför allt hållbarhet.
Som vanligt, tycker jag tyska premiumtillverkare gör ett seriöst jobb.
Man hör få BMW o Mercaägare som haft batteriproblem och få som rapporterar stor degradering.
i3 gav troligen BMW massa erfarenhet vilket märks, även på appar och stabilitet. De har inte överdrivna WLTP heller!
Som @Elektrikern nämner så krymper inte batteriet utan det fryser. När batteriet är kallt fryser jonerna och de som håller sig vakna rör sig långsammare (enkelt förklarat). Därför kan det se ut som att din räckvidd är kortare eftersom all kapacitet inte är tillgänglig och inte heller att du har full effekt eftersom det går långsamt.
Det är inget som BMS bestämmer på mjukvarunivå utan är ren kemi som BMS behöver hantera eftersom det är såhär dessa material fungerar.
Med andra ord så går det inte att göra ett riktigt degraderingstest i annat en i en optimal temperatur för högspänningsbatteriet.
Upplever också vid laddning och mätning av ström att man förlorar lite kapacitet vid temperaturer över 30grader. Inte lika tydligt som när det är kallt där man börjar förlora kapacitet redan vid under +15 på min E-tron.