Solglasögon och ögonsensor

Nu när fler och fler bilar får en ögonsensor som övervakar ifall du tittar på vägen istället för att du måste röra ratten var 15sekund. Hur funkar det med sina coola snabba mörka solglasögon? Solglasögon och bilkörning är ju en inte helt ovanlig kombination.
Någon som testat?

FaceID klarar i alla fall av att läsa av mina ögon med polariserande solglasögon, så bilarna borde väl ha något liknande.

De flesta* förarmonitoreringssystem använder sig av IR eller near-IR och läser av reflexen av detta ljus i näthinnan, och det fungerar även med solglasögon. Toyota som har underligt rykte om att använda så lite ny teknik som möjligt var först med det här i sina och Lexus’ bilar 2006.

Sedan kan man lägga på face tracking också vilket nyare system tenderar att ha.

*: Tesla använder såklart inte IR så du har iallafall förut kunnat lura det på det viset och det bara stängdes av helt. Någon Tesla-ägare får tala om om “de har fixat det i en uppdatering” genom att slänga mer mjukvara på problemet istället för att ha köpt rätt kameror från början för jag vet inte mer än att det var ett problem förut iallafall.

Djupare då. Hur funkar det med polariserande solglasögon? Mina filtrerar t.ex bort vissa HUD och en del digitala hastighetsmätare :blush:

Polariseringen ska inte vara något problem (HUD å andra sidan, men det börjar tillverkarna förstå nu). Isåfall hade vanliga polariserande glasögon också vara ett problem. Om det ska vara något kan jag tänka mig att det skulle kunna finnas vissa storkorniga pigment i själva glasen på solglasögonen, som ev. skulle kunna orsaka en del ljusspridning, och inte polariseringen, som är ett lager, men IR-sensorerna/-kamerorna torde även i detta fall åtminstone kunna avgöra om ögonlocken är öppna eller stängda om än inte exakt var blicken är riktad*.

Har inte sett att någon har demonstrerat problemet, fastän vissa påstår att det är ett problem.

*: Skulle för övrigt vara intressant att se hur de mer avancerade blickfokuserade systemen hanterar grövre skelningar…