Solpaneler och Laddbox

Smart, så hade även jag gjort med solpaneler, om jag iframtiden installerar dessa. Lönar sig oftast dålig att sälja då solen skiner pga lågt pris.
Och man minskar behovet att själv monitorera elpris vs laddbehov.
Antar att du laddar husets batterier då elbilen inte behöver laddas?
Dvs laddprioritet 1 är bilen, prio 2 huset…

Har tyvärr inte något batteri till huset. Väntar på V2H/V2G. Tittar därför på kommande väder och laddar bara till 60% så att jag kan ladda bilen vid minuspris.

Jag har drabbats av problemet att det är för många hus med solel runt mig.

Lokalnätet kan inte ta emot allt som produceras.

Spänningen rusar till 252 volt och växelriktaren stänger ned produktionen. (Vilket den ska göra)

Händer nu soliga dagar mellan 10:30-14:00 hos mig.

Laddar jag elbilen de timmarna är det inget problem.

Bra att du tar upp detta “problem” också!

Jag är lekman inom elnät, men har ganska gedigen kunskap inom datanät, där man stött på liknande problem och fått ändra regleringen som fanns och införa ny teknik för att komma till bukt med problemen. Så ta min synpunkt med utgångspunkt att jag är lekman i uppbyggnad av elnät, men har kollat runt lite vad som händer på området.

Jag hoppas och tror att vi kommer att få se betydligt bättre utrustningar med smartare växelriktare och AI-styrda energisystem framöver, men det kommer kräva förändringar i dagens reglerade elmarknad.

Det som kan krävas är 1. att det tillåts att ha smartare utrustning ute hos slutkunder som också tar hänsyn till lokal och stamnätssituationer och 2. den utrusningen skall med fördel nätägarna ansvara för. (jmf. de mera primitiva, dock uppgraderade på sista tiden, elskåpen som redan finns hos slutkunder idag.)

Jag tror det är vägen framåt och du lyfter just ett sånt problem där du som enskild fastighetsägare inte längre kan få ut den el du vill alltid, utan det är on eller off då grannarna slänger upp solceller på sina tak också.
Det blir nog ännu mera synbart om/när V2G blir realitet, för den tekniken kan lösa många problem nätägarna idag med kostsamma investeringar för nätutbyggnad.

Verkar behövas solceller och hembatteri för att kunna ladda smart och billigt nu för tiden . Uppgifter från Elbrk.se idag , men har tittat ofta under året nu 2026 . Och inte verkar det vara billigare att ladda på natten , många gånger lägre pris på dagen . Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mitt fastprisavtal , eftersom jag inte ser någon vits med att investera i solceller och batterier på äldre dar . Billigt i natt är det ju bara mellan 0500 och 0515 , så det vill väl till att ha en DC laddare då om man ska hinna få några procent. Just nu laddar jag på dagen ändå , men det är inget som är konstant i den branschen jag jobbar i .

Det är inte utan att man blir lite förundrad och samtidigt lite trött när man läser hur ni håller på med att betala så lite som möjligt för el med en anläggning av solpaneler batterier växelriktare mm som säkert inte kostar gratis det lär väl ta många år innan det är intjänat

Lite avundsjuk är man nog men bor man i en K-märkt Skånelänga från 1836 “Av kulturhistoriskt intresse för byn” så får man absolut inte sätta upp solceller ska jag idag byta tak finns bara tre val enkupigt rött tegel svart valsad plåt eller svart tjärpapp Jag måste hålla huset kalkat vitt dörrar fönster och gavlar får endast målas i en Österlen blå nyans som heter Bläck Parabol och TV antenn är ett stort NEJ När jag satte upp laddare på gaveln av huset sa Byggnadsnämnden “Vi ser helst att du sätter upp en vit laddare” Ni ska inte tro att det går att fuska jag köpte en 20 fots container för mina 2-hjulungar och ställde längst ner i hörnet av tomten byggnadsinspektören kom och jag blev tvungen att plantera pipranka murgröna och bokarabinda som på tre år har helt växt över containern bara portarna som syns och det är OK Det här är fan ingen lek

Vi ska inte tala om vad det innebär att ha en Vincolo Paesaggistico i en Centro Storico i Italien där Svensk K-märkning framstår som rena drömmen

Det är inte utan att man längtar tillbaka till när el var “Två hål i väggen”

Fritidsintresse ? .

1 gillning
  • Problemet med solel: När många hushåll i ett område matar ut solel på samma gång stiger spänningen i elnätet. Detta kan leda till att växelriktare slår ifrån och att känsliga apparater riskerar att skadas.

  • Den smarta lösningen: Istället för att gräva ner nya, grövre kablar testar man nu transformatorer som reglerar spänningen automatiskt i realtid. De känner av när spänningen blir för hög och sänker den, för att sedan höja den igen när belastningen ökar.

  • Nuvarande tester: Ett pilotprojekt pågår för fullt i bland annat Norrtäljetrakten och utanför Vingåker, där dessa självreglerande transformatorer utvärderas

  • Dagens elnät är ju till stora delar konstruerat för att skicka energi i en riktning till slutkunden.

  • Så elnätet behöver moderniseras en hel del.

  • När det är minuspriser på spotmarknaden styr en del ner sina solelanläggningar till 0 produktion.

2 gillningar

Spännande lösning med självreglerande transformatorer. Var installeras dessa?
Räcker det om de installeras mellan lokalnäten och regionnäten för att lösa ditt problem med att växelriktaren stänger ner produktionen?

Jag har ingen uppfattning om vad dessa transformatorer kostar, men gissar att de inte är gratis vilket utbyggnad av nät inte heller är för den delen, men räcker det att installera dessa ut från lokalnäten så är det ju klockrent kan jag spontant tycka!

2 gillningar

Tack, ska bli intressant följa denna pilot och se utfallet. Att det kan bli en besparing jämfört med att plöja ner grövre kablar råder det nog ingen tvekan om. Sedan utvecklas ju slutkundsutrustningarna också, så där finns nog mycket man kan göra om det nu bara tillåts dvs.

1 gillning

Jag har ställt in så jag säljer ingenting när elpriset går under 20 öre och producerar endast för egenförbrukning då. Hoppas att växelriktaren får lite längre livslängd när den håller sig svalare dagar med lågt elpris och det blir så lite pengar ändå.

Solpanelera producerar el och vad jag vet går inte den produktionen att stänga av, så vart tar elen vägen?

Det går att ställa in i växelriktaren hur mycket den ska producera, exakt hur det fungerar vet jag inte men verkar vara något som kallas MPPT så växelriktaren kan justera hur mycket el som produceras av solcellerna.

För mig är det fortfarande ganska mycket så , även om det blir fler hål med trefas . Min laddbox är väl inte så mycket mer än en strömbrytare som kan styras av bilen , av eller på . Men så är den fem år gammal och har inte en enda gång krånglat . Ju mer digitalisering , ju mer strul och engagemang känns det som . Så jag avstår .

Det blir till värme i panelerna.

1 gillning