Flyttar till radhus om en månad som har solpaneler, uppskattad produktion ca 4MW/år och växelriktaren är en Huawei SUN2000 Hybrid.
Har ingen batterilagring (kanske sker i framtiden) och jag hade tänkt ha rörligt avtal på elen.
Hur ska man tänka här kring valet av laddbox, är det värt att ha en laddbox som kan ladda direkt från solpanelerna, finns det några nackdelar/kända problem? Om panelerna inte levererar så mycket dras resten automatiskt från nätet eller hur fungerar det?
Under helgerna så används inte bilen särskilt mycket och skulle således kunna laddas när solen är uppe.
Vi har en liknande anläggning med komponenter från Huawei. Vi har även batterilager för ö-drift och valde en laddbox från Huawei (SCharger-22KT-S0) just för att den enkelt skulle kunna konfigureras för att prioritera el från de egna solcellerna. Tänkte att risken för krångel skulle vara minimal om alla berörda komponenter kom från samma tillverkare.
Det har varit en del problem med anläggningen och vi har fått ett flertal komponenter utbytta (utan kostnad). Det mesta fungerar nu, men just att få anläggningen att prioritera den egenproducerade elen fungerar inte. Det finns en inställning som heter “Solenergi föredras” (kallades “Green Power Preferred” i den förra versionen av mjukvaran), men när man försöker aktivera den inställningen så kommer det alltid ett felmeddelande som förkunnar att inställningen misslyckades och man uppmanas att kontrollera nätverksförbindelsen mellan “mätaren och laddaren”.
Jag vet inte exakt hur det är tänkt att laddboxen ska agera när solcellerna inte producerar tillräckligt för att ladda bilen. Tar den ström från batterilagret eller från nätet, eller väntar den till nästa dag? Jag har ställt frågan till installatören men inte fått svar än. Jag har inte tjatat om just den frågan eftersom funktionen tyvärr inte alls fungerar.
Som en provisorisk lösning har jag ställt ned “maximal dynamisk effekt” på laddboxen till 6 kW och pluggar in bilen när solen skiner (nu under sommarhalvåret). Det funkar ju det också, men det vore onekligen elegantare om anläggningen skötte detta automatiskt.
Orsaken till att det inte fungerar är oklar. Installatören har varit i kontakt med Huawei flera gånger och fått beskedet att “det ska fungera”. En hypotes är att problemet är att laddbox och styrenhet (EMMA) sitter på olika nätverk (eftersom avståndet mellan dem är för långt för att båda ska kunna kommunicera med samma WiFi-router). Det är lite konstigt, för det går att nå laddaren och göra andra inställningar via nätverket. Vi har hur som helst fått löfte om att de ska dra nätverkskablar för att förbättra/stabilisera kommunikationen, men hittills har de fått förhinder vid varje inbokat tillfälle (senast idag).
Jag kör med Home Assistant och styr laddboxen den vägen, startar/stoppar laddning osv när solcellerna producerar tillräckligt. Jag har en liten sticka i P1 porten på elmätaren där man kan se hur mycket effekt som kommer in eller ut och styr efter det.
Fungerar riktigt bra. Här är ett diagram från att jag laddat elbilen idag och laddningen blev klar ca 12:30. Ljusblått är köpt el, gult är solel och lila är såld el.
Jag har en DEFA Power och rekommenderar den inte. Hårdvaran har bra kvalite men mjukvaran är inte bra och att styra den har en hel del begränsningar.
Jag anväder bilens funktioner för att styra laddningen. Jag har lagt in ett schema för när bilen ska laddas och det är inställt på 02:00 till 06:00. När jag kommer hem med bilen ansluter jag den för laddning. Jag kontrollerar med elbruk vilka timpriser, som gäller. Om det är billigare att ladda med solel använder jag bilens app i telefonen för att starta/stoppa laddning. Om inte använder jag appen i telefonen för att stänga av schemat. För att skapa utrymme i batteriet för att hantera minuspriser laddar jag bara till 60%. Är det minuspriser använder jag appen i telefonen för att öka laddningen till 80/90 %.
När V2G/V2H finns tillgängligt går det antagligen att få till en automatisk styrning för att hantera laddning och använda batteriet i bilen för försäljning till gridden och användning i huset.
Har en DEFA och är skitnöjd. Du styr systemet från lastbalanseraren. Jag har en Perific som gör allt jag behöver.
Sedan kan man styra från bilen med såklart.
Ser ut att bli en Zaptec Go 2 och Perific One med installation i juni. Får se om jag orkar nörda mig ner i Home Assistant under sommaren för mer optimering
Man kan absolut vända på frågan. Det de skriver på hemsidan att man kan “styra elbilsladdningen i Ferroamps molntjänst EnergyCloud tillsammans med batterilager och solceller“.
Jag tolkar detta (kanske välvilligt) som att de kan följa solproduktionen och exv. enbart ladda med solöverskott när det finns tillgängligt och sedan använda bilen som en ytterligare lagring för egenproduktionen.
Jag har en inställning i laddarens app (Monta) för solproduktion men jag upplever inte att den fungerar så som jag önskar då den enbart har ett uppskattat värde och inte någon kontakt med realdata från anläggningen. Det är fullt möjligt att felet ligger hos mig då jag enbart testat det i ca 1 veckas tid hittills eller att jag har för hög tilltro till systemen och AI-styrning av dessa.
Då förstår jag att du inte tyckte det fungerade så bra. Så som du beskriver det är ju systemet väldigt instabilt och närmast oanvändbart om det inte är kanonväder…
Har du batteri i din anläggning?
Tycker att ett batteri tillsammans med AI borde kunna hantera det problemet (bör ju inte vara ett okänt problem att solen kan gå i moln) exv att ha en fördröjning med batteriförsörjning under en viss tid innan frånslag sker. Om batteriet inte kan leverera 4,2 kW, i säg 20 minuter ,borde det inte vara solöverskott i anläggningen.
Då har vi lika system - borde bli samma bekymmer för mig också då…
Ja, FerroAI verka lite ovillig på att släppa ström från batteriet under dagen. Hade en brottningsmatch med den idag få jag ville ladda bilen och hade 100% i hembatteriet, men den vägrade ladda därifrån utan tog strömmen från nätet. Löste det genom att koppla bort AI och lägga in en manuell händelse - då gick det.
Har som sagt bara haft anläggningen i en vecka så får hoppas på att AI lär sig eller att de lägger in den funktionaliteten senare.
Har bytt strategi. Har ställt in i Perific att bara ladda med solel. Ställt in ett schema att ladda 10:00 till 16:00. Ställde in i Zaptec Go att ladda med 8A, som Perific rekommenderar. Stängt av schemat i bilen. Provade idag. Laddade 7,3 kWh mellan 13:09 till 14:35.
Innan jag åkte iväg, förvärmde jag bilen. Bekvämt då bilen går i Ready läge när man stänger dörren, så det är bara att lägga i drive och köra iväg. AC laddnivån var inställd på 60%, men laddningen startade ändå. När jag kom hem ändrade jag AC laddnivån till 70%.
Bekvämt att slippa hålla reda på elpriset och alltid kunna ansluta bilen till laddaren.