Sony Afeela 1 på CES

Verkar som Sony Afeela 1 (tillsammans med Honda) inte riktigt hängt med och kan få det svårt i konkurrensen.

Jag får inget ha-begär. Tycker stor skärm som sträcker sig från soda till sida känns lite klumpigt.
Xpeng G9 har liknande och när jag satt i den bilen fick jag mer nej än ja-känsla. Men man kanske vänjer sig om man har en bil med sådan display.

Särskilt flera skärmar bredvid varandra känns väldigt 2020 och billigt.

Sony ska nog hålla sig till Tv och konsoler vilket Sony gör mycket bra om inte bäst just nu.

Läste att man får med en DualSense handkontroll och kan köra PS Remote Play medans man tex. laddar. Känns mer som ett koncept än en bra och praktisk lösning.
Sony/Honda skulle nog lagt mer fokus på ”riktiga” funktioner som att tex. kunna snabbladda snabbare än 150kW.

Men men, mer val åt oss konsumenter och alla bilar kan inte tilltala oss alla. :grinning:

Såg precis presskonferensen och förstår inte riktigt varför Sony Honda släpper den så här.

Utsidan är inte jätteful sensorerna på taket fram ser felplacerade ut och inuti är det mycket fokus på skärmarna och media. Mer lek än bil.
I demot när bilen körs så känns kartan lite svårläst ut. Lite långt bort från föraren och snurrar och vrider sig.
Kanske bara en dålig demo men intresset för bilen minskade ännu mer.

Tror dom skulle vinna att samarbeta med BMW och deras panoramic vision och skippa de små lapptäcken till skärmar.

Få se om de lyckas bättre med sina prototyper till Honda 0 som kommer 2026.
Ser väl väldigt Honda ut i fronten. Baken blir säkert bedömd precis som smaken designmässigt, men det mest spännande är väl att se om de lagt allt krut på självkörande, istället för fungerande praktiska funktioner för föraren. Återigen så kanske de ska samarbeta med BMW i de delarna?!

Honda 0 är väl utan Sony? Det borde bli mer bil då än Tv-spel som när Sony styr designen. :grinning: