Specifik hög nivå eller lagom utan brister?

Håller med om att Polestar 2 efter faceliften 2024 är en rackarns trevlig bil med högt snitt på de flesta parameters. Underbara stolar, kanonbra ljus med pixel-led, trevlig att ratta, världsklass infotainmentsystem med Google som hanterar navigering med laddstopp som bara Google kan.
Även regelbundna uppdateringar on air.
Ej att förglömma, billig service och underhåll med stort nätverk av handlare.

Låter märkligt men valde mellan en Polestar 2 performance med all utrustning och EQS, även den fullt utrustad.

Två helt olika bilar en att köra med maximal utdelning en att åka helst i baksätet med chaufför bakom ratten

Varje gång jag slipper gå dom 2 km hem från Restaurang Vyn utan får åka i baksätet på i7 är lyx utan dess like

Låter ju lovande. Hoppas de kan ta med allt detta bra in i nästa generations Polestar 2 som jag tror har ryktats till början av 2027 men att man fimpar den där jättestora bakdelen.

Alla bilar har svagheter, att leta efter en bil utan svagheter är ett omöjligt uppdrag. Men det handlar ju om vad man själv tycker är viktigt. Du skräms över att någon annan tycker BMW iX3 är bullrig, men är det något som du bryr dig om? Hur luftjädringen på GLC känns är ju bara relevant om du tänkt beställa luftfjädring, hela modellen kan ju inte skrotas för det?

jag säger mycket i mina videos som jag personligen struntar i när jag själv ska köpa bil. Tanken är att säga hur något är så kommer den som tittar ta det som den tycker är viktigt.

När man kör en bil får man snabbt en känsla av om det är en bil man kan tänka sig eller ej. Ibland ändras det efter ett par timmar, ibland växer det. Ibland har man kört en bil ett par dagar och kan inte sluta tänka på den och där någonstans har man ju hittat rätt.

utrustning spelar många gånger roll men igen, handlar det om vad som är viktigt för dig. T.ex Polestar 2 som många nämner här håller jag med om är en grym bil och den borde vara mitt logiska alternativ men jag kan inte komma över avsaknaden av två mugghållare, det är det första jag tänker på när jag hör Polestar 2.. å andra sidan är det många som klagar på att interiören i CLA men det bryr jag mig mindre om (till en viss gräns).

Använd Youtube som en guidning men rata inte bilar innan du själv provkört dem :slight_smile:

4 gillningar

En rätt stor nackdel med Polestar 2 är att den inte är speciellt snygg, snarare tvärtom, speciellt bak.
Är beroende av snygg design inne och exteriört. Att känna behovet att vända sig om varje gång man parkerat bilen. Låter löjligt, men vackra saker ökar livskvaliteten.

1 gillning

Det där sa alltid min Porsche mekaniker i Santa Barbara “If you don’t turn around at least once when you parked you bought the wrong car” Tänkte på det idag när jag trängde mig in på Systembolagets trånga parkering mellan en Boba Fett EV3 och en XC70 och vände mig om hur min skitiga ID.BUZZ ändå stack ut i mängden

Min mekaniker sa också “köp inte en bil förrän du tvättat den för hand och känt efter hur det känns” det var så jag köpte min 1957 Porsche 356

1 gillning

Det gör jag också varje gång. Bara en ynklig MG4 men i mina ögon är den fantastiskt vacker. Sällan rentvättad, men lika vacker ändå.

1 gillning

Nu började den här tråden handla om Polestar 2 men jag tycker baken på en 2a är bland det snyggaste vi har. Ligger gärna bakom en Polestar 2 lite extra!

Nu är min ID4 GTX tyvärr riktigt tråkig i designen, men den har andra kvaliteter som tur är…

2 gillningar

Jag tycker fronten blev snyggare efter faceliftet, men jag har lite svårt för bakljusen. Gillar Polestar 3 mer som har den långa ljusrampen överst och den korta under. Ser lite märkligt ut på P2.

Polestar är en snygg enligt mig . Men en Zeekr är ju i stort sett byggd med samma grund ? Inte just 2an kanske . 10 år garanti istället för 2 år hade avgjort valet mellan Elbilar . Men det blir lite som att välja mellan att åka i en röd eller en blå buss.

@FH13 Exakt, 2;ans grund är CMA-plattformen som är utvecklad av Volvo. Därför den har många likheter och delade komponenter med EX/XC40. Zeekr är byggda på annan Geely-plattform som också Polestar 4 är byggd på. De bilarna däremot har en del likheter. För att göra det mer förvirrande är P3 byggd på SPA2, också Volvos plattform. Och såklart så ska Polestar 5 också ha sin egna plattform, som byggdes specifikt för den och sannolikt aldrig kommer användas igen.

För mig är väl P2 och P3 mest “Polestar” på bas av delad DNA med Volvo. Det ska bli intressant om P2 också blir konverterad till SPA2/3 plattformen framgent. Jag tror väl kanske inte det. Men visst har Polestar lyckats pressa CMA till sin allra spets. Volvos egna CMA-bilar är knappast lika imponerande som senare årens P2.

Jag är tämligen petig (önskar jag inte vore det…) men det jag har insett är att det inte finns några perfekta bilar. Och känslan är verkligen viktig, är känslan rätt kan man frånse ganska mycket.

Jag -trodde- att utseendet var viktigt för mig, men… när jag sortera alla bilar jag ägt efter vilka jag gillat mest till minst så finns det snarare en kraftfull negativ korrelation (!). Under en timmeslång körsession så tittar man på utsidan i 1 min, inredningen kanske 5 min, men man känner av hur bilen går på vägen, hur ratten känns och hur motorn låter i 55 minuter. Sånt mycket viktigare helt enkelt, även om bilen är ful.

Min nuvarande “huvud”bil (för stunden en PHEV - Lexus NX II från 2024) träffar i princip fullträff på nästan alla grejer jag vill ha i en bil:

Prisvärd, snygg både utanpå och innuti, tyst, elektrisk sparklucka, snabb, FWD-bias men AWD för vintern, bra farthållare, remote värmning/kylning, sköna säten, 360-kamera, starkt helljus, head up-display, digital backkamera, värmd ratt, dragkrok…

men… jag tyckte om min Honda E (el, halvkombi) och Lexus IS 250 (v6, sedan) mycket mer. Speciellt IS 250:n - trots att den jämfört med NX:en var ful, högljudd, hade manuell baklucka, långsammare, bakhjulsdriven, jag fick riktigt ont i ryggen efter 1h, lädret luktade verkligen sexklubb, styrkänslan var rätt medioker, chassit hade låg vridstyvhet, ingen farthållare eller 360-kamera, mediokert helljus, ingen head-up, under vintertid tog det 20+ minuter att få upp värme i kabinen, hela kupen luktade kraftfullt av fis efter en kvarts hård körning (svavelväte som bildas i katalysatorn), och avgasrörs-sliponen gjorde att bilen drönade extremt mycket under 3500 varv. Nästan allt var sämre.

Men v6:an med custom luftinsug och nyss nämnda avgasrör-slipon gjorde att den lät härligt VROOM och jag kände mig lite cool i den. Och uppenbarligen räckte det för att känna starkare känslor för den…

1 gillning