Är det någon här som har bra koll på status för olika biltillverkares system för parkeringshjälp? Och i synnerhet då med fjärrstyrning. Jag noterar exempelvis att Cupra Tavascan har på sin featurelista något de kallar Trained & Remote Park Assist.
Är det så att detta (eller något annat system) kan parkera bilen själv? Följande scenario hade varit en dröm för min del. Jag kör endast bilen till min dörr. Sedan går man ur och lämnar bilen som sedan remote fortsätter framåt och backar in i vår carport som ligger lite längre fram på uppfarten. När jag sedan skall ut och köra igen så använder jag mobilen för att bilen skall köra fram till dörren igen.
Är detta en verklighet redan nu eller är det snarare parkering i parkeringsfickor som funkar i praktiken?
ID.BUZZ har också den funktionen jag har provat den hemma hos mig i en lånebil jag har en parkeringsyta där jag har Mustang och Golf till vänster och ID.3 till höger vid laddaren som sitter på husväggen
Jag stannar på vägen utanför och backar i 90 grader in mellan andra bilarna och huset precis så långt bakåt så laddkabeln räcker runt bakom detta lär sig bilen och gör det om och om och om igen exakt som jag gjort med ett tryck på skärmen Första gången var det väldigt nervöst (i en dyr lånebil) men sen var det riktigt bra bilen hamnar exakt där jag vill ha den utan knix fram och tillbaka
Jag har bara provat det sittande i bilen om man kan göra det från appen vet jag inte då jag inte hade lånebilen i appen men det ska kollas när jag får hem min ID.BUZZ
En otroligt användbar funktion om man har en trång parkering eller bara är bekväm…
Nja, det är nog lite väl mycket att önska sig just nu. Vissa bilar kan ju köras fram och tillbaka med mobil eller nyckel men inte att den kör själv. Vill minnas att BMW hade kommit en bit, dom har ju sin funktion där bilen kan backa så som den precis kört ett par 30 meter eller så.
Vet ej om denna mjukvara är i produktion i nuläget:
Mercedes har flera modeller där detta faktiskt finns. Memory Park Assist (”inspelad” parkering inifrån bilen) och Remote Parking Assist (där du står utanför bilen och låter bilen parkera under din aktiva uppsikt med mobilen)
Ska funka både in och ur parkering så att säga.
Just det, de har faktiskt också helt självmarkerande enligt Level 4 i vissa parkeringshus: ”Intelligent Park Pilot”
Coolt!