Jo men om man lusläser så är det bara en elbil som får tillgodoräkna sig dom extra utsläpps poängen men det står inget om att en hybrid/EREV inte kan tillverkas på samma plattform så om nu BMW bygger en ren EV 1-serie och får tillgodoräkna sig extra poäng för den sen om den parallellt byggs som EREV med som i i3 där man stoppade in BMW Scooter motor som Range Extender så vore det ju fullt möjligt
Det här kan bli en kul utveckling med 2 sitsiga stadsbilar eller som i Toyota IQ där tredje passageraren sitter på tvären i baksätet Kanske får vi igen se Dick Teague design AMC Pacer som hade en 4 tum längre passagerardörr än förardörr för enklare åtkomst till baksätet Eller varför inte Fiat 500e 3+1
Vi behöver inte fler stora SUV med tre rader stolar dom flesta bilförare i Europa åker två max tre personer i bilen varför ska vi släpa runt på mer stål och aluminium än vi egentligen behöver
Jo så kan det förstås vara och sedan om man då vill bygga dessa med vad det innebär. Är inte risken stor att dessa blir mycket dyrare än en ren elbil i den klassen?
Så blir det ju säkert att en Hybrid eller EREV blir dyrare än elbilen men det ger ju den ofta ganska kräsna BMW kunden ett val Känslan man får från BMW bla med köpet av och att bryta loss Alpina som ska upp mot Maybach Rolls och Bentley är att dom inte i första taget kommer släppa taget av ICE i bilar i alla sina segment
Jag förstår ju inte vitsen med en EREV då det gäller småbilar där ett litet batteri duger bra redan och dessutom blir lättare och ger längre räckvidd hela tiden. Däremot ser jag en vits då det gäller stora tunga fordon som behöver transporteras långt utan raster. T ex långfärdsbussar eller stora transportbilar där man har tuffa körscheman för långa transporter.
Men det är mina tankar och behöver inte vara sant om/när EREV kanske blir ett faktum i Sverige. Än så länge är det tydligen inte så många som rullar, sedan vet jag inte hur många förfrågningar ÅF och leverantörer som de får, dvs säga hur intresset är!
Jag ser inte heller EREV som något vi här i Sverige kommer köpa i mängder men ser man till södra Europa där snabbladdare inte direkt är gödslade längs vägarna i Italien kostar det 8-13kronor/kWh att snabbladda inte direkt billigt har man möjlighet att ladda hemma kan man komma billigare undan men det är ovanligt att ha laddare hemma utan man får söka sig till offentliga destinationsladdare Att vara helt beroende av el i en småbil kan vara vanskligt (tycker Italienaren) ska man få honom att hoppa på tåget så måste det finnas en reserv En Hybrid med 8-12 mil på el är i princip ointressant en EREV med 20-25 mil på el och ytterligare 10-15 mil på bensin/diesel kan göra det hela användbart
Som sagt blir nog ingen rusning på EREV i Sverige men vi bestämmer ju inte vad andra ska köra