Stellantis steppar upp?

Intressanta släpp nu från Stellantis koncernen.

Opel Astra Sports Tourer som det varit ganska tyst om, kommer nu med uppgradering.
Citroën C5 aircross är finalist i årets bil 2026 och kommer också med en ny uppgradering.
Vidare visar de en ny konceptbil ELO (REst, PLay, WOrk), en tänkt urban multivan.
Säkert flera släpp jag missat, eller som kommer senare.

Jag hade nästan gett upp Stellantis som en spelare på marknaden efter alla negativa nyheter, men vad tror ni, är de pågång, eller är det bara lite desperata nyheter som kommer att få pyspunka när grunden synas i fasaden?

Jag har fortfarande kontakter i och folk som jobbar med Stellantis Gruppen och det har varit upp och ner men med 14 märken och nu också Leapmotors så är det en stor skuta att styra men jag hör om en hel del entusiasm och nytt på både lång och kort sikt

Jag har aldrig räknat ut Stellantis

Coolt att Citroën äntligen tar sig an den gamla 2CV i 15 000 Euro klassen.
Synd bara att det troligen inte blir mycket som är likt den gamla klassikern i en e-variant?!
Tycker för övrigt att det snackas mycket om billiga folkbilar i 15 000 -25 000 Euro klasserna, men när det kommer till kritan så blir de för dyra, eller på tok för utrustningsfattiga för att kunna kvala in som en framtida folkbil!

Kan dom få till en snarlik denna, så gör dom det bra!

Stellantis tog här i dagarna ett beslut att fyra av dom lönsammaste av sina fjorton bilmärken och Leapmotors kommer att bli basen för övriga bilar Jeep Ram Fiat och Peugeot övriga märken som Alfa Lancia Abarth Opel Citroen mfl kommer i fortsättningen att byggas på plattformar från The 4 och dom olika märkena kommer framöver anpassas mer för sina lokala försäljningsområden

Vän av ordning undrar då vad som kommer hända med tex Dodge som omöjligt kan byggas på någon av plattformarna är detta döden för The Dodge Brothers anrika märke

Vi lever i spännande tider

Tror du inte att dom kan ta upp Dodge Charger Elbil igen om efterfrågan vänder i USA ? .

Det tåget har nog gått om inte en ny administration 2028 gör helt om i miljöarbetet

Blir intressant se var dessa saker tar vägen.
Först har vi nya fordonskategorin M1E som beslutades inom EU, där vi har en del småbilar som redan platsar in. Tror Renault 5 och ID.Polo borde kvala in.

Nu kommer Stellantis med sina planer på det de kallar E-car som tydligen med råge ska platsa in i den nya fordonsklassen. Kanske till och med blir en hel del konkurrens även i den fordonsklassen.

Jag är väldigt nyfiken och hoppas jag får uppleva den icke ännu kommande generationen ungar vad de kommer att välja för bilar då de tar sina körkort. Jag hoppas vi ser en småbilstrend även i Sverige när den tiden kommer.

Säger som Fylking brukade göra vid Nobels Litteraturpris tillkännagivande

ÄNTLIGEN

Ligger helt i linje med Filosas uttalande nyligen att dom olika märkena ska anpassas till sin hemmamarknad som dom genom alla år varit här i Europa

Nu kan vi kanske igen få en Citroen AX en Lancia A112 en Fiat Panda en Opel Corsa en Alfasud en Peugeot 106 och GT GTI GTS versioner av små lätta kvicka praktiska billigare elbilar utan stora skärmar 19” hjul pling & plong med massor av körglädje istället

1 gillning

Stellantis har länge gjort märkliga beslut, men detta är vettigt. Äntligen!
De har haft alls för många modeller, och rätt kassa (o dyra) elbilar om man ska vara ärlig.

1 gillning

Hmm. Inga söta kei trucks. Det vore något det. Men fler alternativ är väl bra.

1 gillning

Laddade ner EUs Automotive Omnibus direktivet och läste om M1e klassningen

Det gäller bara elbilar och tillverkare får Super Credits extra koldioxid poäng för M1e bilar men det som är intressant och ger biltillverkare en möjlighet till långsiktighet är att regelverket låses för 10 år framåt vilket med dagens giga casting och andra produktions förenklingar kan göra att elbilar i M1e segmentet kan produceras till avsevärt lägre kostnader men väldigt viktigt är att M1e bilar bara får produceras i Europa lite som Japanska KEI-car

Spännande utveckling

1 gillning

Jepp jag blev mycket positivt överraskad när det tidigare presenterades. Jag undrade hur de Europeiska tillverkarna skulle hantera det och nu börjar vi se resultat vilket är mycket glädjande.

Mera nyheter från Stellantis. Ny plf på väg och skrotning av 5 andra. Verkar som man steppar upp rejält, så det blir intressant se hur de kommer konkurrera med de andra nyare plattformar som kommit/kommer.

https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2026/may/stellantis-unveils-stla-one-global-modular-vehicle-architecture

Mera info från allt om elbilen också här.

Ser framemot en begagnat leapmotor om 3 är. Blir en fin pendlingsbil

Ser lovande ut. :slight_smile:

Asball! 2CV-retro?

Rykten säger att BMW ger sig in i M1e segmentet med en ny 1serie som både kommer som EV och Hybrid eller var det EREV

Har inte fått något grepp om en EREV kan platsa i M1e klassningen för Hybrid gör det inte

Nope måste vara helt elektrisk som det ser ut.

Fortsätter med BMW 1-serie som tydligen ska upp emot nya Smart #2 (ForTwo) i M1e segmentet

Känns lite i3 och det är ju inte helt fel

1 gillning