SUV och SUV, vad är det?

Jag som efterlyser lite mera standards i den vildavästern marknaden som det krängs bilar på, blir sur när inget görs för att ställa krav på marknaden!
Har ojat mig mycket nu ett tag på alla ofärdiga “kommer sedan” argument av marknaden, bara för att lura på folk halvfärdiga 500k+ bilar, eller leasingkontrakt där buggar inte hinner fixas under kontraktstiden.

Nu var det inte det jag tänkte gnälla på, utan det luddiga med vad man kallar SUV bilar. Eftersom jag har taskiga knän, så har jag på gamla dagar behovet av en bil som man inte klättrar ner i, utan plant eller upp i, när man ska sätta sig i sätet.
Jag har gått i tron att SUV är nåt jag ska ha isåfall och ibland ser man ju direkt på en bil som kallas SUV, att den har hög markfrigång. Men få tillverkare skriver ut vilken markfrigång bilarna har, trots att de kallar bilen SUV i marknadsföringen.

Skulle inte hela bilbranchen må bra av att enas om att specificera vidare på det mest grundläggande.

Definition bil: En bil är ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som inte är en motorcykel eller en moped. Bilar delas in i personbilar, lastbilar och bussar.

Definition personbil: Med personbil avses en bil som är inrättad huvudsakligen för personbefordran och är försedd med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen. En bil som inte är inrättad för personbefordran, klassificeras som lastbil.

Sedan finns det en massa olika typer av personbilar, där SUV är en typ.
Kännetecknande för SUV sägs vara:
:heavy_check_mark: Rambyggda eller självbärande kaross
:heavy_check_mark: Hög markfrigång
:heavy_check_mark: Rymlig interiör
:heavy_check_mark: Förstärkta skärmkanter nedtill
:heavy_check_mark: Högre, mer bekvämt insteg
:heavy_check_mark: Ofta fyrhjulsdrift

Då undrar ju vän av ordning vad är definitionen av hög markfrigång? (allt över gocart och sportbil, eller skulle det vara bra med ett mått kanske?).
Går man in på leverantörers hemsidor idag och söker på SUV, så får man många träffar på bilar som inte borde få kallas SUV.
Går man t ex in på Volvocars hemsida, så ligger EX30 definierad som SUV, med sina 171mm i markfrigång och lilla utrymme. Hade det inte varit för att nån person definierad som kortare kan sitta i baksätet, så hade det väl nästan också kunnat kallas lastbil istället för SUV :slight_smile:

Nu blev det ett långt klagande, så jag ber om ursäkt för det, men ibland behöver man få ur sig frustrationen.

Tar gärna emot tips från er som har och testar elbilar, på elbilar som funkar bra för oss gamlingar med trasiga knän, låt säga i klassen 500-700k som nya och som kanske kan vara en bra begagnad bil man kan rekommendera för de äldre som vill köra elbil istället för rullatorn.

Bra fråga!
SUV stod ju för “Sports Utility Veichle” vilket innefattade bilar som Jeep Cherokee, Land Rover Discovery, Matra Rancho och även sånt som Lada Niva och Land Rover Freelander t.ex gick in där. Lite högre bilar med lite mer bruksig och robust framtoning, ofta fyrhjulsdriven men inte nödvändigtvis, inte speciellt lyxig heller nödvändigtvis men hyfsat bekväm på landsväg och byggd för att kunna köra in på lite sämre vägar med kanot på taket och familjen med tält inpackade. En bil för ett aktivt liv och nåt som ska tåla lite stryk.

Förr fanns MPV som begrepp också, “Multi Pupose Veichle”, egentligen den ultimata bilen.
Då vart dom lite högre, lite rymligare och lite mer praktiska än vanliga bilar utan att vara längre eller bredare och utan att dra lika mycket bensin som en typisk SUV. Exempel är t.ex gamla Renault Scenic, Fiat Multipla (ja den vackra), Citroën Xsara Picasso, även Renault Kangoo Family klassar in här.

Det är väl MPV alla bilar borde vara egentligen men SUV blev ju en grej i USA och då började man väl med det i Europa med för oavsett hur dålig ide det är ska vi alltid härma jänkarna.

2 gillningar

Ja det har blivit knas i begreppsdefinitionerna och egentligen är väl SUV inte det pensionärer behöver, men däremot att elbilarna ska vara anpassade för äldre. Hög markfrigång/högre bekvämt insteg och sedan lättlästa/lättförståeliga funktioner för att köra bilarna. Elbilarna är ju i grunden bra för äldre med sina assistanssystem (om de fungerar) och de elbilar som har knappar eller om de också fattar svenska pensionärsdialekter om det är röststyrda funktioner.
Luftfjädring att kunna höja/sänka bilen är ju bra om det redan finns i bilarna förstås, men det är ju inte gratis att ha som standard.
Så utmaningen till marknaden är ju att bygga en enkel billig fungerande folkbil med pensionärsrabatter på luftfjädring och andra hjälpmedel som tillbehör!
Hur svårt kan det vara. I datorvärlden var ju Apple tidig med sin enkelhet i tanke när de byggde sina Mac:ar och de säljer ju rätt bra på det. Sedan tar de förstås bra betalt för kringutrustning, men det borde ju gå att bygga bilar enligt samma princip tänker jag. Eller tänker jag fel?

Det är kanske lite så att det har blivit lite utsmetande av begrepp över tid. Många (jag inkluderat) använder ordet SUV när de kanske eg. tekniskt sett borde säga crossover. Se’n finns det också biltillverkare som tänjer begreppen lite extra mycket (host Polestar 4 host) av marknadsföringsskäl, för det finns en perception att själva ordet “SUV” helt enkelt säljer bilar av sig självt.

Mitt hatobjekt är för övrigt SUV- coupén… Att ha en stor SUV som inte bara är otymplig, den ska dessutom vara trång?!

Ärligt talat borde ägarna sinnesundersökas.

(Läs inlägget med glimten i ögat :wink: )

SUV VS Crossover.
XC90 vs V90cc


Ursprunget till Crossover var en helt vanlig modell som var lite högre och hade lire plast"skydd" runt hjulhusen.

Ingen lär missat Polisens älsklingar XC70 och V90XC. Subaru Forester, Audi A4 Allroad och VW Golf Alltrack är fler exempel.

Kanonbilar, mycket bättre än SUV.

Som sagt var, jag efterlyser passande elbilar för pensionärer med diverse ålderskrämpor, nya eller begagnade. Säker på att det finns bra elbilar även om de inte är heltäckande. Vad är bra och vad är anus som jag gärna uttrycker det?
Har själv börjat snegla nu på Scenic som på pappret verkar få höga pensionärsbetyg och rätt bra nypris nu med lanseringserbjudandet?!

Vi är ett par pensionärer jag helt fri från krämpor :open_mouth: mitt :heart: har MS och lite svårt med vissa rörelser och vi har alltid en väldigt nätt carbon fiber rullstol med i bilen om hon skulle bli trött utifrån det och ett beslut att gå EV leasade jag en Tesla Model 3 mer eller mindre oprövad utöver att bilen var en total katastrof som Tesla fick ta tillbaka efter 4 månader så var den inte helt lyckad för våra behov Jag köpte en Toyota Hybrid och när vi flyttade till Österlen på heltid 2019 tog jag mej tid att åka runt och prata med ÅF och låna så många EV som möjligt och kolla om det skulle funka för oss BMW i3 stog högt på listan tyvärr gick inte rullstolen in men om man inte behöver jättelång räckvidd eller stort bagage är det en ultimat bil för ett äldre par man sitter högt den är bekväm utseendet kan man ha delade meningar om det finns ca 400 beggade på blocket för mellan 140.000 och 300.000 så fynd kan göras

Peugeot e2008 och e5008 är cross overs och har inbyggd pesionärsaura Ford Mach-e Polestar 2 KIA eNiro Det finns just nu många 3 år gamla privatleasingbilar hos handlarna som är väldigt förmånligt prissatta åk ut till handlare kolla vad dom har som du kan tänka dig Ett tips är att slå regnummer på car.info och se hur länge bilen stått på golvet börjar det närma sig 90 dagar blir dom väldigt prutbara

För oss slutade det med en privatleasad VW ID.3 i 3 år som passade våra behov perfekt och var supernöjda med bilen men framförallt med våran ÅF så mycket att när ID.3 gick tillbaka köpte vi en ID.BUZZ som Bilanpassning monterade en Turny Evo Passagerarstol som svänger ut och ner och som jag som bildesignöverintresserad bara är så nöjd med

Åk ut till ÅF kolla runt och provkör var inte blyg fråga om du kan ha den för en dag och se att den verkligen passar era behov

Lycka till

1 gillning

Jadu, det finns de som kallar en Renault Mégane E-tech för en SUV också. Frågar du mig så är det en halvkombi som ser lite SUV:ig ut. Orden och begreppen är rätt meningslösa, tror inte det finns något substitut för att provsitta en bil. :slight_smile:

Mina knän är inte helt perfekta heller, jag märker inte av några problem att sätta mig i denna. Däremot stör jag mig lite på mobiltelefonhållaren, som inte är särskilt bekväm att luta sig mot.

1 gillning

Provsitt en MG Zs. Min svärmor och hennes kompis tycker den är bra att gå ur och i. Stolen sitter ganska nära dörren o i en bra höjd.

1 gillning

BMW i3 är en riktigt häftig bil. Gillar framför allt ”kvinnofångardörrarna” bak. :sunglasses:

3 gillningar

Jag ser det framför mig, när änklingarna står i rad på pensionärsträffarna med sina i3 med öppna bakdörrar, när damerna anländer :slight_smile:
Mazda MX30 har väl också dylika bakdörrar också om jag inte missminner mig?

Egentligen en riktigt bra lösning speciellt för barnfamiljer som har barnstolar som ska in i baksätet På 90talet gjorde några tillverkare ett försök med sådana dörrar på full size Crew Cab Pick Ups men det försvann har för mig att det hade med sidokrockskydd att göra