Jag som efterlyser lite mera standards i den vildavästern marknaden som det krängs bilar på, blir sur när inget görs för att ställa krav på marknaden!
Har ojat mig mycket nu ett tag på alla ofärdiga “kommer sedan” argument av marknaden, bara för att lura på folk halvfärdiga 500k+ bilar, eller leasingkontrakt där buggar inte hinner fixas under kontraktstiden.
Nu var det inte det jag tänkte gnälla på, utan det luddiga med vad man kallar SUV bilar. Eftersom jag har taskiga knän, så har jag på gamla dagar behovet av en bil som man inte klättrar ner i, utan plant eller upp i, när man ska sätta sig i sätet.
Jag har gått i tron att SUV är nåt jag ska ha isåfall och ibland ser man ju direkt på en bil som kallas SUV, att den har hög markfrigång. Men få tillverkare skriver ut vilken markfrigång bilarna har, trots att de kallar bilen SUV i marknadsföringen.
Skulle inte hela bilbranchen må bra av att enas om att specificera vidare på det mest grundläggande.
Definition bil: En bil är ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som inte är en motorcykel eller en moped. Bilar delas in i personbilar, lastbilar och bussar.
Definition personbil: Med personbil avses en bil som är inrättad huvudsakligen för personbefordran och är försedd med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen. En bil som inte är inrättad för personbefordran, klassificeras som lastbil.
Sedan finns det en massa olika typer av personbilar, där SUV är en typ.
Kännetecknande för SUV sägs vara:
Rambyggda eller självbärande kaross
Hög markfrigång
Rymlig interiör
Förstärkta skärmkanter nedtill
Högre, mer bekvämt insteg
Ofta fyrhjulsdrift
Då undrar ju vän av ordning vad är definitionen av hög markfrigång? (allt över gocart och sportbil, eller skulle det vara bra med ett mått kanske?).
Går man in på leverantörers hemsidor idag och söker på SUV, så får man många träffar på bilar som inte borde få kallas SUV.
Går man t ex in på Volvocars hemsida, så ligger EX30 definierad som SUV, med sina 171mm i markfrigång och lilla utrymme. Hade det inte varit för att nån person definierad som kortare kan sitta i baksätet, så hade det väl nästan också kunnat kallas lastbil istället för SUV
Nu blev det ett långt klagande, så jag ber om ursäkt för det, men ibland behöver man få ur sig frustrationen.
Tar gärna emot tips från er som har och testar elbilar, på elbilar som funkar bra för oss gamlingar med trasiga knän, låt säga i klassen 500-700k som nya och som kanske kan vara en bra begagnad bil man kan rekommendera för de äldre som vill köra elbil istället för rullatorn.