Svart och vit är visst färger

Varför diskuteras det i pod efter pod att svart och vitt inte är en färg?

1 gillning

För att de vetenskapliga definitionerna av respektive kulör säger något annat. :grin:

Slå upp en färgkarta från PPG BASF Sherwin-Williams AkzoNobel mfl så finns det minst ett tiotal vita nyanser och något färre svarta kulörer

Jag har fem vita bilar alla med olika kulörnamn ställer man dom bredvid varandra i solen kan man tydligt se att det är fem nyanser av vitt

2 gillningar

Solid vit och solid svart är i alla fall väldigt bra ” färger ” vid privatleasing tycker jag . Lätt att bättra utan att det syns efteråt . Svart allra bäst för asfalts prickar syns inte , så slipper man störa sig och lägga energi på dom . Betong grå färg som Cupran har , är bland det fulaste jag vet , men den har åtminstone fördelen att vinter smuts inte syns så farligt . Jag blir glad av att se bilar i trafiken med mer kulörta färger , men väljer ändå själv dom mer tråkiga . Lite typiskt svenskt verkar det som kanske.

Av ungefär samma anledning som du tog upp det här på forumet – det engagerar :slight_smile:

3 gillningar

Vilken vetenskaplig definition tänker du på?

Det är ju skönt att bli engagerad, även av oviktiga och meningslösa saker. :joy:

Ett privilegium många av oss har i västvärlden :smiley:

Vit perlmetallic är skitsnyggt ihop med svart/grå Alu-fälgar och lagom mörktonade rutor.
Blivit min favvofärg ihop med antracitgrå metallic med svart/grå Alu-fälgar och lagom mörktonade rutor.
Haft många svartmetallicbilar. Snyggt men med dagens URSNYGGA vit-pearlmetalliclacker har det seglat upp till 1’a platsen.

1 gillning

På en av bilarna har jag Ferraris klassiska Bianco Avus som används tillsammans med Alitalia livery den är så otroligt vit att den ser ut som en krita en otrolig kulör

Ferrari har också en pärlemorvit Bianco Fuji som i solen slår i riktig pärlemor rosa/silver den användes som grund för ToTip livery 80 och 90tal en riktig höjdare som jag har på en av bilarna

1 gillning