Senast jag hörde var det här, har han ändrat sig sedan dess?
We’re really convicted on [not having CarPlay]. For some folks, that means they’re not going to buy a Rivian. We accept that. It’s a decision.[1]
Senast jag hörde var det här, har han ändrat sig sedan dess?
We’re really convicted on [not having CarPlay]. For some folks, that means they’re not going to buy a Rivian. We accept that. It’s a decision.[1]
Ok ni som kan bilar, jag brukar fråga EV database när det gäller bildata och i förhållande till pris: finns det någon effektivare elbil? Kommer aldrig köpa en Tesla så länge Elon förknippas med det bolaget men är förvånad att det är väldigt få bilar som slår deras effektivitet! Eller? Och de är relativt lätta! Under 2 ton för model 3/Y! Polestar som jag rattar ibland väger väl drygt 2,2 ton utan att vara särskilt stor? Längtar till nya Twingo.
Tror det var hos Bloomberg men osäker dom gick hårt åt Jim Farley och Mary Barra för att dom tar bort Android Auto och Car Play ur bilarna men Bentley CEO Frank-Steffen Walliser strök man medhårs undrar om nya Supersports har Car Play och Android Auto
Mjukvara . En bil är väl en bil , vad är det för mjukvara som finns i Tesla som jag borde sakna i min Cupra . Har inte Tesla fan boys datorer hemma som dom kan leka med .
Haha! Det var länge sedan en bil bara var en bil. Du vet väl (hoppas jag) att en modern bil har otroligt mycket mjukvara i sig.
En bra byggd bil med dålig mjukvara är totalt sett en dålig bil. ![]()
Ja tyvärr så vet jag det , för är det något som krånglar på dagens bilar så är det just det . Men ju mindre desto bättre enligt mig . Jag saknar då inget i min Cupra , den har lite för mycket av den varan den också . Jag tycker det är bättre att koncentrera på körningen .
Det där stämmer inte längre i dom flesta bilar kan mjukvaran uppdateras och sakta men säkert bli helt OK bilar
Case in point Jag hade en tidig 1st Edition ID.3 som alla var eniga om hade en katastrofal dåligt utvecklad mjukvara när jag hämtade den vid julen var det flera saker som inte funkade riktigt Lane Assist tyckte i ratten så man var tvungen att stänga av den den hade problem med att läsa hastighetsskyltar kartan för hastighetsbegränsningar var inte aktuell här är det 40km/h i byarna men såg den en huvudledsskylt drog den upp till 50km/h jag kan räkna upp många problem och den hade inte Android Auto I februari fick den första hela mjukvaruuppdateringen och jag hade Android Auto och många retsamma problem korrigerades Under dom tre åren fick den om jag kommer ihåg rätt 4 eller 5 hela mjukvaruuppdateringar och några mindre och det dök även upp några mekaniska fel som främre hjullager glappande stabbstag och för klent 12volys batteri som allt åtgärdades och när den gick tillbaka efter tre år var den en riktigt bra bil mekaniskt och mjukvarumässigt
Av alla bilar jag kört iår är 2025 VW ID.3 en av dom absolut bästa bilarna rätt storlek stora innerutrymmen vänder på en 5 öring inte en massa onödigt tech och har mängder av charm och körglädje
Så jag håller inte med dig men hur mycket ska man som kund tåla i en ny bil vi har ju alla hört om hur en Zeeker försökte avliva Gullin för att mjukvaran var kass och många av Kineserna har dragits med barnsjukdomar så har även Premium bilar som Mercedes BMW och vi ska ju inte prata om Volvo EX90….
Fast om en bil med dålig mjukvara uppdateras till bra mjukvara har ju inte bilen en dåligt mjukvara längre. Då är det en bra byggd bil med bra mjukvara och är totalt sett en bra bil. ![]()
Så kan man ju också säga…..
Den bästa mjukvaran är den som bara finns utan att göra väsen av sig eller vara ivägen.
Ibland får chatGPT till det. Jag tänkte buggfri också, men sånt finns ju bara i fantasin, så jag ger chatGPT godkänt ![]()
"En bra mjukvara är pålitlig, lättanvänd och effektiv samt levererar en bra användarupplevelse genom att lösa användarens problem utan frustration. Den har en robust arkitektur som är skalbar, säker och underhållbar, och den uppfyller specifika krav och mål. "
Bra bil för den som uppskattar digitala finesser . Och det gör jag också i lagom mängd . Men ingen förutsättning för en bra bil . Mina Mercedes Diesel jag åkte i förr hade noll datorer och mjukvara , och funkade otroligt problemfritt = med riktigt bra bilar . En sån körd på HVO 100 = fossilfritt i nyskick skulle jag vilja ha . Mina låga krav på mjukvara tillgodoses med telefonen . Tycker egentligen om min Elbil , men den där synen på att bilen ska vara en dator på hjul får mig att hata den samtidigt .
interelectronix ett företag i Tyskland . Skriver lite på sin hemsida om svindyra reparationer/ byte av pekskärmar, som kan kosta en tredjedel av bilens värde . Ju mer datorer och mjukvara det blir i bilarna , ju dyrare reparationskostnader blir det med tiden . Det som måste finnas för framdrift / funktion och säkerhet , får nog räcka för mig . Onödigt stora och dyra skärmar och andra ej helt nödvändiga elektriska funktioner , som elektriskt manövrerad baklucka mm , kommer jag inte vilja ha på en 10 år gammal bil . Som Bosse Bildoktorn sa , mest felfria verktyget är ett järnspett , lägg till fler funktioner och det kommer att behöva repareras med tiden . Ju fler funktioner ju fler reparationer.
En snabbkoll på den där sajten och sedan en snabb googling får en att undra om det där påstådda företaget ens existerar. Hela sajten känns total fejk med genererat innehåll.
Även om det mot förmodan skulle vara en riktig människa som skrivit det där blogginlägget (jag är extremt skeptisk) så är det ett löst påstående som i slutändan när du läser det blir icke verifierbar tredjehandsinformation (“min kompis sade”).
Nu kan det ju iochförsig vara så ironiskt att jag svarar en bot också
Tanken har slagit mig mer än en gång…
Jag som gammal lastbilschaufför hittar firman och hemsidan som verkar tillverka kvalitetsprodukter i alla fall . Dom skriver om det på hemsidan inget blogginlägg vad jag förstår . Men dom kan ju ha egenintresse av att biltillverkare ska köpa deras produkter kanske ? .

Jag tar bort dessa skärmdumpar från företagets hemsida om en stund . Så kan vi leva kvar i förnekelse.
Patetisk reaktion när någon annan delar information som man själv inte vill höra . Huvudet i sanden var det ja . Och dessutom så blir ju hela forumet meningslöst, om också jag skulle tro det samma om dig och er andra . Ska vi börja dryfta parallella värdar också
. Dom skriver att dom mindre skärmarna tidigare var av bättre kvalitet, men att trenden går mot större skärmar av sämre kvalitet , som är svåra att reparera . I stället för att vara dryg fakta resistent och dum , kanske du kan dela information på Elbilar med billiga skärmbyten .
Denna tråden spårade ju ur totalt! ![]()
Ja ja, jag fick iaf mina egna tankar bekräftade innan det gick helt bananas. ![]()
Jag deltar jättegärna den diskussionen (i en annan tråd, för det är helt irrelevant i denna) om du kommer med fakta. Det var där skon klämde för mig, inte ämnet. Ren källkritik.
Jag är säker på att vi två nog har rätt lika syn på saken och redan har förutfattade meningar om att det är löjligt dyrt att byta skärm. Finns väl knappt något som är billigt att byta i en bil, inte minst elektronik, spec. relativt utdaterad sådan som brukar sitta i bilar och varit inköpta för många år sedan och samlar damm på något lager. Vore intressant att veta hur dyrt dock, på riktigt, men ska man vara realistisk så finns det väl inte så mycket att argumentera om fram och tillbaka annat än att se om ens redan etablerade världsbild blir besannad eller ej.
Dock kan jag inte lova att inte vara dryg. Tyvärr är det min lott i livet, men jag försöker jobba på det… Ber om ursäkt.